כלי ריק



מה יכול להיות רע בתקציב שאין בו העלאת מסים ושאין בו "גזירות" (מושג מעוות בהקשר הכלכלי)?
נדמה שהמשפט "מה שהיה הוא שיהיה" תופס לגבי תקציב 2015 יותר מאשר לגבי כל התקציבים שקדמו לו. עם זאת, השיעמומון הכלכלי הזה מלמד הרבה על שני האישים שהולידו אותו: יאיר לפיד ובנימין נתניהו.

על נתניהו כבר נאמר בעבר: האיש ארכי שמרן. בימים שהיה שר אוצר, היה רושם שיצא ממנו זיק  רדיקלי-ימני: צמצום דרסטי בקיצבאות, הפרטה על כל צעד ושעל, מיאוס בשירותים שהממשלה מספקת. באותם ימים היו מי שהישוו אותו למרגרט ת'אצ'ר, ראש ממשלת אנגליה בשנות ה – 80' שהיתה האמא של הימין הקיצוני הכלכלי.

אלא שמרגע שנבחר לראש ממשלה, נתניהו קיבע את עצמו. אולי זה הפחד. אולי זה האופי האמיתי. אולי זו מורשתו של אביו הפוליטי  – יצחק שמיר. שמיר איים על עיראק בדיוק כפי שנתניהו איים על איראן. במילים הם היו גדולים. במלחמות של ממש – צנועים לטובה. בכלכלה אפילו להט מילולי לא היה. מה שהיה הוא שיהיה.

ואז מגיע יאיר לפיד.

הצנטרום של הפיילה היהודית

הישראלים, לבטח היהודים שבהם, מתאהבים כל פעם מחדש בכוכב שביט שממהר לשקוע: יגאל ידין, יצחק מרדכי, טומי לפיד, ציפי לבני. מה שמאפיין את כולם -  נון אג'נדה. הם באמצע בין הימין של הליכוד לבין הימין של העבודה. עמדתם  לא נזקקה למילים, למצע ואפילו להבטחות. די היה במיקום הפוליטי כדי שכולם יבינו במה מדובר. רבים קנו את הסחורה, אולי גם בגלל שקשה לזהות הבדלים בין העבודה לליכוד, ובחרו.
ואם השנה אכן יהיה מועד הנקרא "אחרי החגים" וגדעון סער יממש את שהבטיח יש סיכוי שיאיר לפיד יהיה בראש המפלגה הגדולה ביותר בכנסת. והנה התחזית: מהכלום האמצעי ייצא גורנישט.

לפיד בעקבות שטייניץ


לפני שנתיים התגלה כי בתקציב יש גירעון של 40 מיליארד שקל. לפיד, עשה מזה מטעמים. מה הוא לא אמר על הגירעון הזה?  הוא לא פסק מללעוג לנתניהו וליובל שטייניץ. מהלכיו הכלכליים כשר אוצר בתקציב 2013-14 , בעיקר עוד מסים, הוסברו ב"בור התקציבי" שהתגלה  בתקציב.

ומה עכשיו? על סדר היום עומד תקציב 2015 ומתברר שהגירעון המתוכנן  כבר קרוב לאותו "בור" של 40 מיליארד מהימים הרעים. אפילו נתניהו  ושטייניץ לא תכננו בור כזה מראש. זה התפלק להם בביצוע. לפיד התעלה על קודמיו: לצד הבור הוא בנה "הוצאה מיוחדת" ולשם שפך חלק מהגירעון. להקטין מהנטל על הבור.

לפיד מסביר  שזה בגלל המלחמה והצורך להגדיל את תקציב הביטחון. אך בראיון ראש השנה התברר כי שותפו הפוליטי הנאמן עופר שלח - "כמו אח שלי" – פוסק אחרת.
שלח מסביר שתוספת לביטחון היא בזבוז. כחבר בועדת החוץ והביטחון של הכנסת הוא מתעקש שהוא יודע מה הוא שח. אז איך הכמו אח שלו מוכן לבזבז מיליארדים?

 מה יש ללפיד להציע כלכלית-חברתית? כלום. מכל המהומה של טרם הבחירות לא נשאר דבר מלבד מע"מ אפס על דירות. לפיד מנמק את הרעיון הזה בכך שעם מע"מ 18% אי אפשר להוזיל את מחירי הדיור.  שקר גס ליודעי סטטיסטיקה. בשנים 2000-2006 מחירי הדירות ירדו. בשנה האחרונה מדד המחירים ללא דיור ירד, בשני המקרים מבלי שהמע"מ זז.

וחוץ ממע"מ אפס, מה יש בו בתקציב? לא כלום. מה שהיה הוא שיהיה.
28.9.2014
(המאמר פורסם ב"ידיעות אחרונות ב – 30.9.2014)



שתפו: