זכויות תפילה

יש יותר ממאה חברי כנסת שדעתם על תפילות בהר הבית/אל חראם א שריף אינה מאפשרת דיון רציונאלי בסוגיה. מדובר ברוב חברי הכנסת מסיעות ש"ס, יהדות התורה, הליכוד, הבית היהודי, ישראל ביתנו, העבודה, התנועה, יש עתיד, קדימה, בל"ד ורע"מ תע"ל. בדוחק אפשר לנהל דיאלוג בענין עם חברי מרצ וחד"ש.

אין טעם לנסות ולהידבר עם אלה הטוענים שהר הבית/מתחם המסגדים הוא "שלנו". בין אם "שלנו" מטעם הדת היהודית או האיסלאם. מול תביעות קניין על בסיס דתי ברור שאין על מה לדון.

נתמודד עם אלה שטוענים לזכות התפילה מכוח זכויות אדם. פוליטיקאים כמו שולי מועלם, מירי רגב, אורי אריאל, ציפי חוטובלי, משה פייגלין ואחרים. הם טוענים כי הר הבית צריך שיהיה פתוח לתפילות של בני כל הדתות  – בשם זכויות האדם הכוללות את חופש הפולחן וזכות התפילה.
מה שנכון, נכון.

הזכויות של משה ורבקה

טוב, לא ממש בדיוק. באופן עקרוני הם מבינים, לפעמים, שזה לא נכון  שיהודי יתפלל במסגד. אלא אם כן המסגד הוקם על קבר/אתר יהודי. כמו קבר יוסף למשל. אמנם יש שם מסגד אבל קודם היה שם קבר יהודי – אז מותר.
מאחר שהיהודים היו פה קודם אז זכות המוסלמים להתפלל היא די בעייתית. חופש פולחן? זכויות אדם? יש הבדל בין אדם לאדם, ותלוי איפה.

נניח למוסלמים ולנוצרים ונתמקד בזכויות אדם של יהודים. בכל זאת זו מדינה יהודית, לא?
אז מה דעתן של הגברות חוטובלי/מועלם/שקד על זכויות האדם של משה כהן ורבקה לוי המבקשים להינשא בלי רב? שלא לדבר על משה כהן ומשה לוי? ומה עם משה לוי ויוליה שיהדותה בספק אצל הממסד הרבני? או שלאלה אין את אותן הזכויות הבסיסיות כמו זכותן שלהן להתפלל בהר הבית?

שלא לדבר על זכותם של יהודים המתקראים רפורמים להתפלל בהר הבית, באזור שמכונה אצלנו כותל מערבי? שהרי מנהגם של אותם רפורמים הוא להתפלל זכרים ונקבות בצוותא ללא הפרדה. יש להם, לרפורמים האלה, זכות להתפלל כדרכם במקום המקודש?

זכויות הקק"ל לגזענות

ומה על מי שמבקש לקנות בפסח מעורב בפיתה? ולאלה, טפו, טפו, שמבקשים לנסוע בשבת ובחג יהודי לבריכה, לחוף הים או סתם לטיול בתחבורה ציבורית? יש להם זכויות או שהזכויות שלהם צריכות להתאים  להשקפת עולמן של העלמות חוטובלי/מועלם/שקד ודומיהן?

הנה על כן קבוצה של אנשים שזכויות האדם שלהם הן רק לצורכי פולחן יהודי אורתודוכסי לפי קביעה רבנית. והם מוכנים לגרור את כולנו למרחץ דמים בשם הזכויות האלה. זכויות אדם אחרות? לא בכנסת שלהם.

זה מחסל את זכותם של הדתיים היהודים לטעון בשם זכויות אדם. אבל מה על יאיר לפיד, ציפי לבני, בנימין נתניהו ויצחק הרצוג?
אלה פגיעתם קשה יותר. לכאורה הם חילונים ולעיתים אפילו ליברלים, כלומר כאלה שמדי פעם תומכים  בשיח של זכויות אוניברסליות. טוב, לא כל אדם. ערבים זה כבר סיפור אחר כי המצב ביטחוני, כידוע. ויש קק"ל שהיא רק לנו ואצלה אין זכויות אדמה של ערבים.  הם, ה"חילונים", הם אלה שהשליטו עלינו את החקיקה הדתית יהודית השוללת מאיתנו זכויות אדם.

ועד שרפורמיות עטופות בטלית יורשו להתפלל בכל מקום בא"י, ועד שכל אדם יוכל להינשא ולהתגרש בלי פקיד דת ועד שהקק"ל תתוקן, גם לכם אין זכויות בהר הבית.
9.11.2014
(התפרסם ב"ידיעות אחרונות" ב – 11.11.2014)

שתפו: