המזיק התזונתי



הרבה דיו נשפך מאז שראש הממשלה הציג את תכניתו הכלכלית ולפיה שיעור המע"מ על  על מוצרי מזון בסיסיים שבפיקוח יהיה אפס.  יאיר לפיד, שר אוצר לשעבר, הגיב כי בשנתיים שבהם היה חבר בממשלת נתניהו, לא שמע מעולם מראש הממשלה על תכנית כזאת. לפיכך, כך לפיד, מדובר בכלכלת בחירות – ביטוי  גנאי בשימוש נפוץ מאז שר אוצר אחר, יורם ארידור, איפשר לשדר בארץ טלויזיה  צבעונית. וגם כשהפחית במסוי על מקררים ומכונות כביסה.


אבל מה בעצם כל כך רע במע"מ אפס על מוצרי מזון ועוד "הבסיסיים" שבהם?

יש טענה מתחום המס. זה לא תקין שיהיו פטורים – אומרים חכמי המס  מדוע? כי אם ניתן פטור ממע"מ לגבינה לבנה, נאפשר לאופי עוגות גבינה ליהנות מרווח גדול יותר – והרי  לא ביקשנו לעודד צריכת עוגות. שלא לדבר על יצרני המילקי שייהנו אף הם מביטול המס על החלב. אלא שחכמי המס האלה כלל לא מתרשמים מהעובדה שאין מע"מ על טיסות לחו"ל, ושאין מע"מ על הנפקת ניירות ערך. שם זה בסדר. אבל מע"מ על חלב? קודש הקודשים.

פיתה או לחם אחיד


עיון ברשימת מוצרי המזון המפוקחים מלמדת שהממשלה הזו יצאה מדעתה. אולי נתחיל מהכסף: אם מחברים את ההוצאה המשפחתית הממוצעת על אותם מוצרים (לחם אחיד, חלה, חלב, חמאה, מלח, לבן, שמנת חמוצה ומתוקה, גבינה צהובה, ביצים וגבינה לבנה 5%) מדובר בסכום חודשי השווה ל – 1.1% מההוצאה החודשית. אבל נתניהו מתכוון רק לבטל את המע"מ כלומר חסכון של 0.2% שהם, לערך, 29 שקלים לחודש למשפחה ממוצעת (14,500 לחודש). בראבו נתניהו.

מעניין להסתכל על הפריט שרבים יסכימו על "בסיסיותו" – הלחם והחלה. הנה חדשות מעניינות גם למי שלא אוהב לשחות בים הסטטיסטיקה: המשפחה הישראלית הממוצעת מוציאה על הפחמימות האלה חצי ממה שהיא מוציאה על פיתות. וזה עוד יותר נכון לגבי העניים. פיתה היא הפחמימה האהובה על הישראלים. אך המוצר לא בפיקוח ולכן לא ייהנה מביטול המע"מ שמציע נתניהו. בשביל מי הוא חושב שהוא עובד?

סובסידיה לכולסטרול

ומה על חמאה, שמנת חמוצה, שמנת מתוקה, גבינה צהובה ומלח? מי המשוגע שרוצה לסבסד מוצרים שכל הרופאים ממליצים שלא לטעום מהם אלא כזרת? האם ראש ממשלתנו מבקש לעודד את מחלות הלב וכלי הדם?
סל המזון הישראלי אינו יקר יותר מרוב המדינות המפותחות בעולם. ואם יש בעיה עם המחירים היא אינה נובעת מהמע"מ אלא מרווחי היתר של היצרנים, היבואנים ורשתות השיווק ובעיקר מאפליית המחירים -  כאשר ביסלי בשדרות נמכר במחיר גבוה יותר מאשר במודיעין – באותה רשת שיווק. אבל בגורמי היוקר האלה נתניהו נמנע מלטפל.

אבל אם מתעקשים להוזיל את סל הצריכה של משפחת ישראלי יש כמה עניינים יותר חשובים מליטר חלב ושמנת מתוקה. אפשר להתקומם על זה שטיפולי שיניים אינם בסל הבריאות (למעט לילדים). על אלה מוציאה המשפחה הממוצעת יותר מאשר על כל מוצרי היסוד המפוקחים. אבל זו ההעדפה הפוליטית-חברתית של הקואליציה הנתניהוהית לדורותיה. ואם באים להקל - מה בדבר ביטול המע"מ על מברשת שיניים, משחת שיניים ומי פה – מה שעשוי להקטין את התחלואה? שלא לדבר על רכישת תרופות במרשם שידוע שיש הנמנעים מהן בגלל המחיר. אבל מה זה תרופה מול שמנת מתוקה?
(פורסם ב"ידיעות אחרונות" ב – 16.12.2014)



שתפו: