צ'ופר לבעלבתים



פרסי נובל הם אולי חשובים אבל הם לא ממש משעשעים. לצורך האנושי החשוב הזה המציאו את פרסי איגנובל שמטרתם לגחך את האקדמיה שלעיתים קרובות כל קשר בין מחקריה לבין צרכי אנוש קשים לאבחנה.
וכך לפני הרבה שנים התפרסם מחקר על פרעושים. ליתר דיוק על יכולת הניתור שלהם. המחקר, זוכה בפרס המגחך, בדק אילו פרעושים מנתרים גבוה יותר: אלה על גב כלבים או אלה שעל גב חתולים.

גם ישראל לא נעדרת מהרשימה. פרופ' דן אריאלי פרסם מחקר שהוכיח כי "תרופות" פלצבו יקרות, יעילות יותר מהזולות. פלצבו, למי שלא שוחה בתחום, זה חומר שלא מעלה ולא מוריד. לא מזיק ולא מועיל. סתם.

עלה בדעתי להציע למחלקי הפרס לשקול את המועמדות של נעם זוסמן מבנק ישראל ודורון סייג מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שערכו מחקר שמצא כי כאשר מעניקים סובסידיות לשכר דירה, שכר הדירה עולה. גם פרעושים, בניתור קל, היו יכולים להגיע למסקנה הזו. ובכל זאת ראוי לספר את הסיפור על ראש עירית ירושלים.

התבונה נוסח ברקת

ניר ברקת הוא אמנם חביב החילוניים אבל רק בגלל שהתחליף היה חביבו של ליברמן. בעבר היו לו, לברקת, רעיונות יצירתיים כמו איך לא לשלם שכר עבודה למתמחים. השיטה: לא להגדיר אותם כעובדים. יפה, לא? וכך עלה על הרעיון המבריק למשוך סטודנטים בחזרה למרכז העיר ירושלים שדעך במשך שנים.

אם המטרה באמת הייתה מספיק חשובה הדרך הנאותה היא להחזיר את האוניברסיטה העברית לגבעת רם ולמחוק את המפלצת בהר הצופים, או לתיתה לבניית משרדי ממשלת פלסטין – עונש על פיגועי טרור. אבל זה מסובך בעבור ראש עירייה. התחליף שנבחר הוא סבסוד סטודנטים שיבחרו לגור במרכז העיר. איך? מי שעובר לאזור ומציג חוזה מקבל מלגה. יפה?

אידיוטי!

החוקרים בדקו מה קרה כתוצאה מהמהלך. כצפוי, איגנובל כבר אמרנו, שכר הדירה במרכז העיר – המקום שניר ברקת ביקש לעודד – עלה בהשוואה לאזורים אחרים בעיר. ובאופן כמותי: משכירי הדירות גרפו בין 20 ל 40 אחוז מהמלגה שהסטודנטים קיבלו. בראבו לניר ברקת.

מי שילם?

ככל הנראה מצב מרכז העיר השתפר. האם זו תוצאה של זרם הסטודנטים או הפעלת הרכבת העירונית? קשה לדעת. חשוב לזכור כי הרכבת שיפרה את איכות החיים באזור הגיאוגרפי הזה. פחות זיהום, פחות רעש, יותר נגישות לאזורי העיר האחרים. גם ברור שמצב הסטודנטים הזוכים השתפר. אמנם שכר הדירה העולה נגס בערך המלגה, אבל עדיין נשארה הטבה.

ומה על מי שאינם סטודנטים? אלה "אכלו אותה", ובגדול. הם רק שילמו שכר דירה גבוה יותר.

אפשר להסתכל על כל התרגיל באופן הבא: עיריית ירושלים לקחה כספי ציבור וחילקה אותם בין סטודנטים לבין משכירי דירות. מי שילם? משלמי  הארנונה בעיר וכל שוכרי הדירות שאינם סטודנטים. מדוע לדפוק אותם? לניר ברקת הפתרונים.



שתפו: