חשמל גרעיני



"יהיה בסדר" הוא שמה של תכנית בגלי צה"ל. אביב לביא ויונה לייבזון מתפקדים כגמ"ח לנפגעי הבירוקרטיה והתאגידים.
לא מכבר התלונן תושב שכונת גילה על כך שליד ביתו, חונות מכוניות על המדרכה ומפריעות להולכי רגל. השיא היה כאשר שתי מכוניות חנו במקביל על המדרכה – מה שהביא להתערבות של "יהיה בסדר".

לשידור הוזמן מחזיק את תיק התחבורה בעירייה. גם הוא נרעש משתי מכוניות על מדרכה אחת והודיע כי יישלח פקחים – אם התלונה תחזור על עצמה. אז סיפר כי העיריה כלל לא אוכפת את החוק האוסר חניה על מדרכה. למה? כי המנהל הקהילתי ביקש שלא יעשו זאת. הנה לנו עירייה שנענית לבקשת הציבור ולא אוכפת חוק. מעניין מה היה קורה אם המנהל הקהילתי היה מבקש לא לאכוף תשלום ארנונה....

גנבי חשמל וגנבי כסף

מזה למדנו שחוק הוא לא חוק, ובלבד שמבקשים יפה. מה שמעביר אותנו למזרח העיר שם ממוקמם תאגיד – חברת חשמל של מזרח ירושלים – שיש לו זיכיון לייצר חשמל ולמוכרו בחלק גדול של הגדה המערבית. אלא שלייצר חשמל לא נותנים לתאגיד. ולכן הוא קונה חשמל מחברת חשמל ומוכר לתושבי הגדה. אלה, מתברר, לא משלמים. לכן חברת חשמל הישראלית התחילה לנתק אותם מדי פעם מרשת החשמל.

למה חשוב יותר לשלם עבור חשמל מאשר לשלם עבור חניה או להימנע מקנס על חניה על מדרכה? בניגוד לבעלי רכב בגילה, לרשות הפלסטינית יש נימוק: ממשלת ישראל גונבת לה את הכסף. הממשלה שלנו, לפי הסכם, גובה מסים על יבוא מוצרים לגדה המערבית ועזה – תמורת עמלה שמנה - ואמורה להעביר את הכסף לרשות הפלסטינית. אלא שבכל פעם שהרשות הפלסטינית עושה משהו שמעצבן את נתניהו, הוא גונב לה את הכסף.

ההתנהלות של הרשות הפלסטינית בעניין החשמל היא מבישה. זה בלתי סביר שהרשות תימנע מגביית תשלום עבור חשמל מהתושבים. אבל זה מביש בדיוק כמו ההתנהלות של עירית ירושלים עם קנסות חנייה. ושלא תחשבו לרגע שאתם הקוראים לא צד לתרגיל. מי שמממנת את הגירעונות של העיריה הזו היא ממשלת ישראל.

המשעשע בסיפור הגל"צי הוא שלביא ולייבזון התקוממו רק על כפל חנייה. חניה סתם כך, הפרעה בלתי נסבלת להולכי רגל, ועבירה על החוק – עוברת אצלם בשלום. לפי השיטה הזו לפחות חצי מהחשמל הלא משולם בידי פלסטין הוא בסדר גמור. כדאי שמחמוד עבאס יתקשר לאביב לביא.

הגרעין האיראני המחשמל

כל זה קשור, איך לא, למה שקורה היום בוושינגטון. מבחינת ממשלת ישראל, וגם לדברי עמוס ידלין  מ"המחנה הציוני" , עבאס הוא "לא פרטנר". אז יש רוב ציוני פטריוטי לגנוב ממנו, ולהכות בו וברשות הפלסטינית. אלא שאותה רשות, כמו הממשלים הפרו אמריקאים בסעודיה, ירדן ומדינות המפרץ, היא בבת עינה של וושינגטון. וכך ההתנכלות המחשמלת הופכת לאיטה לעוד מחלוקת עם הממשל האמריקאי.

אם כך מתבקשת השאלה הבאה: ארה"ב מסכנת את העולם (מילא) ובמיוחד את ישראל (אסון) בהסכם המוצע על הגרעין האיראני. אז למה ראש ממשלתנו רק מתברבר בנאומים שתכנם ידוע מראש ולא עושה משהו לניטרול הסכנה? מה, הוא לא מבין שאם האמריקאים יסיקו שהוא רק מתברבר, הם יכופפו אותו בעניין החשמל. מאירועי בנק לאומי למדנו שהאמריקאים תקיפים מאוד בעניין גניבות. הם עלולים להעביר חלק מהסיוע הביטחוני לישראל למימון הרשות הפלסטינית?


(פורסם ב"ידיעות אחרונות" ב – 3.3.2015)

שתפו: