מימוש האיוולת




הרושם, ורבים היו שותפים לו, הוא שטיפול הממשלה בגז הטבעי היה מצעד האיוולת במקרה הרע ושלומיאליות במקרה הטוב. הגופים שהיו אמורים לתאם ביניהם את עמדת הממשלה לא הצליחו בכך, ואיפשרו לבעלי הזכיונות לתמרן ביניהם. מבקר המדינה אפילו נתן בהם ציונים. הממונה על ההגבלים העיסקיים, למשל, היה סתם שלומיאל שלא שם לב מה קורה מתחת לאפו. בראש מצעד האיוולית עומד השר לשעבר עוזי לנדאו אבל גם ממשיכיו – סילבן שלום ויובל שטייניץ התרשלו. וראש הממשלה? רוחו שרתה על המצעד.

זו התמונה מדו"ח מבקר המדינה על בירוקרטיה מטומטמת. ומן הסתם ועדת ביקורת המדינה של הכנסת תתכנס ותיכנס לקרביו של פקיד א' שלא חשב, ושל שר ב' שלא מינה את חברי מועצת הגז. כאילו מדובר במחסור בכבאיות מהשריפה בהר הכרמל.

אלא שהן הממשלה, שאמורה לדון מחר בעניין, והן מבקר המדינה לוקים במחלה זהה. האיוולת אינה מקרית. מה שקורה במשק הגז הטבעי אינו רשלנות. האיוולת היא תוצאה בלתי נמנעת של מדיניות ושל אידיאולוגיה. זה לא מקרה שנתניהו, לפיד, לנדאו, שטייניץ ושלום נהגו כפי שנהגו. הם, ומבקר המדינה גם, שבויים באותה קונצפציה. אלא שהמילה שבויים אינה מתאימה: הם אוהבים את הדת שלה שותפים גם טייקוני הגז ונותנת לאותם טייקונים לנהוג בגז של מדינת ישראל כבשלהם. זה נקרא קניין פרטי בידי אחד. לקיחת סיכונים בידי אחר, ולפעמים זה נקרא שוק חופשי. מבקר המדינה – עם אותה דת – מדבר על תחרות. התוצאה, במשק הגז הטבעי, תהיה זהה.

תחרות?

תחרות בגז טבעי לעולם לא תהיה. ממילא יש אצלנו בעיה ביצירתה של תחרות אמיתית. יש יותר מעשרים בנקים פעילים. אז יש תחרות? יש בארץ עשרות גופים העוסקים ברפואה אך רק קופת חולים כללית מטפלת במאות אלפי העובדים הזרים. זו תחרות? יש בארץ יבוא של מלט ועוד מעט יהיו כאן שני יצרנים. תחרות? קיימים כאן כעשרה מפעילי תחבורה ציבורית. איפה התחרות בקווי ירושלים-תל אביב-חיפה? יש בארץ שני שחקנים בגז טבעי: דלק ונובל אנרג'י שהם גם שותפים. יכולה בכלל להיות תחרות שאינה אלא בדיחה?

סיכון?

"הם לקחו סיכון". הם זה הטייקונים דלעיל. מישהו הכריח אותם? האם הממשלה נותנת ביטוח סיכונים לבעלי נגריות? יש כמה גורמים בארץ שניסו לקדוח גז ונפט וכשלו. האם הם קיבלו מהממשלה משהו בגין הסיכון שלקחו על עצמם? הרי זה אמור להיות טבעו של קפיטליזם: שהסיכון נופל על מי שמשקיע את הונו. מדוע המדינה מסכימה לשלם עבור הסיכון הזה במקרה של דלק ונובל אנרג'י?

אז למה נותנים להם מכל טוב הארץ? כי זו האידיאולוגיה – הדת – שלה שותפים הטייקונים, ראש הממשלה, החבר שלו אדלסון, וכל שריו. ולמען האמת גם יאיר לפיד ויצחק הרצוג ומפלגותיהם. אף לא אחד מהם עלה על הרעיון לתת לטייקונים תשלום של פי 3 ממה שהשקיעו, לתת להם את פרס ביטחון ישראל (נתניהו והממשלה החליטו שכל העניין הוא בטחוני. פחחחח), ולשלוח את כולם הביתה.

אלא שזה נגד מצוות הדת.

מעניין, פתרון ההלאמה לא זר לבנימין נתניהו. לשבחו ידע להלאים את קרנות הפנסיה. מדוע ההלאמה אז ב - 2003, עם קנס למבוטחים, היתה תקינה. ואילו ההלאמה עתה – בפיצוי מכובד ל"נפגעים" – כלל לא עומדת על סדר היום?

 בגלל אותה אידיאולוגיה.


(פורסם ב"ידיעות אחרונות" ב – 28.7.2015)
שתפו: