הדוקטורית והפרופסור



נדמיין שקבוצת חמושים מרצועת עזה פורצת בלילה לישוב בעוטף עזה,  משתלטת עליו ומחזיקה 20 בני ערובה. בכל שלוש שעות נקשר בן ערובה לשער הכניסה והחמושים מאיימים שאם צה"ל ינסה לפרוץ – בן הערובה יירצח. הצבא לא משתכנע, מנסה ותוך שתי דקות נרצח הראשון.
אחרי שלושה ניסיונות ושלושה הרוגים מורה הקבינט הביטחוני לצבא לעצור. עוברת שנה ודבר לא זז.
מה דעתכם על שר הביטחון וראש הממשלה?

גם בלי התרחיש הזוועתי הזה שני האישים לא ממש משיגים ביטחון. אבל אחרי שנה כאשר הישוב מוחזק בידי כוח פלסטיני עם בני ערובה – סביר שהמינימום המתבקש הוא שהשניים האחראים יפנו את מקומם.

יש עובדת ציבור בכירה שמונתה לפני יותר משנתיים. לאשה הזו יש הגדרת משימה: עליה, לפי חוק, לסדר את המחירים כך שהאינפלציה השנתית תהיה 1-3%.  עברו כמעט 30 חודשי מדידה והיא פספסה כ – 90% מהאירועים. הפאשלה היא חד כיוונית - כמו עם הישוב בעוטף עזה -  האינפלציה נמוכה ממה שנקבע בחוק.
ועל אף הפיספוס הקולוסאלי הזה היא לא פורשת ולא נדרשת לעזוב את תפקידה. היא גם לא דורשת מהממשלה שתבצע צעדים שיסייעו לתוצאה הנדרשת. היא משלימה עם ישוב (האינפלציה) שמוחזק בידי פלסטין (בניגוד לחוק).

המיניסטר שיצא מדעתו

האמת? לא ממש נורא. אפשר לחיות עם זה. מוסרית וחוקית יש בעיה של עבריינות. כמה נשים נדרשות להצהיר על הטרדה לפני שהמשטרה חוקרת? כמה חודשי פאשלות אינפלציוניות נדרשים לפני שמישהו יתעורר?
אז נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, היא לא ממש יוצלחית. אך מה בדבר הפרופסור?

פרופסור משה כחלון, לשעבר ממכללת נתניה, שמע כי הבנק המרכזי האמריקאי החליט להעלות את הריבית ברבע אחוז. מיד נזעק לדרוש העלאת ריבית גם אצלנו. כאילו שהמטבע הנהוג כאן הוא דולר אמריקאי ולא שקל. הפרופסור, וזה הסיפור היותר חשוב, כנראה יצא מדעתו.

אילו היו שואלים את כל הכלכלנים, כל אנשי העסקים וכל האקדמיה האם נדרשת העלאת ריבית – במצב שבו האינפלציה היא שלילית -  היו 100% מהמשיבים עונים בשלילה. אז מאיפה שר האוצר הקריץ את השטות הזו?
במו"מ להקמת הממשלה ביקש כחלון וקיבל אחריות גם לענייני הדיור. מחירי הדירות עלו בשנים האחרונות בעיקר בגלל הריבית הנמוכה שמעודדת הסטת חסכונות לרכישת נדל"ן וניירות ערך. וכך הבורסה והדיור שוברים שיאים של מחירים מטורפים. ותודה לדוקטורית ולפרופסור על העניין הזה.

זריקה נגד בועות

הבעיה היא שריבית נמוכה נדרשת בגלל הפאשלה באינפלציה ולעומת זאת נדרשת ריבית גבוהה בגלל בועת הבורסה והנדל"ן. את פרופסור כחלון האינפלציה לא מעניינת. לא מעניין אותו המחיר הכלכלי של פספוס יעד האינפלציה. הוא מתעניין רק במחירי הדיור.

בכדי להוריד את מחיר הדירות לא חיונית ריבית גבוהה. יכול כחלון, כפי שעשה בצעד קטנטן בקיץ, להורות כי מי שקונה דירה, ובבעלות משפחתו יש כבר דירה, ישלם מס רכישה של 50%. הוא יכול, בשיטה זהה, להטיל מס גבוה על קנייה של ניירות ערך. הוא יכול לבקש מהדוקטורית להורות לבנקים לא לתת משכנתאות למי שהוא כבר בעל דירה. כך, בשני מהלכים פשוטים לביצוע, זורקים משוק הדירות את כל מי שקונים דירות לצורכי "השקעה" ולא למגורים.

אבל זה ירגיז את חבריו הנדל"ניסטים של משה כחלון ומכאן ההצעה המגוחכת להעלאת הריבית.


(פורסם ב"ידיעות אחרונות" ב - 22.12.2015)



שתפו: