קוטל מזיקים



לפני כמה חודשים פירסם צוות מחקר בריטי דו"ח על השמנת יתר ומצא שיש גורם מרכזי המשותף לרוב השמנים: סוכר. ליתר דיוק, צריכת יתר של סוכר. לצוות היו המלצות מגוונות ובסופן רמזו לפתרון המועדף עליהם: מס סוכר.
ממשלת בריטניה היא שמרנית-ימנית וככזו שונאת מסים (למעט על עניים) ואוהבת עסקים. מס סוכר אמור לפגוע ביצרני ממתקים שייאלצו לייקר את תוצרתם. יצרני ממתקים הם התורמים הגדולים למפלגת השלטון. מכאן הזהירות של הצוות.

אלא שיש גוף שלא כל כך מפחד מיצרני הממתקים ומהממשלה. "שרות הבריאות הממלכתי" הוא הגוף שמפעיל את מערכת הבריאות שם. בימים אלה הודיע שהוא מטיל מס על ממתקים הנמכרים בבתי חולים ציבוריים. למה? כי סוכר מזיק.

אני ואנחנו

לכאורה צרכן ממתקים (ומזון תעשייתי שאף הוא עשיר בסוכר) מזיק לעצמו. הוא זה שמשמין. היא זו שתחלה. אז מה הבעיה? אם פלונית מחליטה החלטה בריאותית לא נבונה, מדוע זה עיסקו של הציבור? לעיתים החלטה לא נבונה פוגעת בציבור. למשל  חיסונים לילדים מפני מחלות מידבקות. אם הילד של פלוני חולה בחצבת, הוא ידביק את ילדיה של אלמונית מאותו הגן. אלא שזה לא נגמר כאן. חולה סוכרת נזקק לטיפול רפואי. ואם הוא מקבל טיפול, זה על חשבון הציבור. לדברי מנהל "שרות הבריאות" הבריטי נזקי הסוכר עלו בהרבה על  נזקי העישון. לפי הערכה עשירית מהוצאות הבריאות הן על מחלות שסוכר ביסודן. לכן לציבור יש עניין כלכלי במחלות ה"פרטיות" של אנשים.

בחודש ספטמבר וכ"מתנה לחגים" הפחית שר האוצר, משה כחלון, את המיסוי על אלכוהול. אלכוהול הוא סוכר לכל דבר ועניין רפואי. בהודעת משרדו נמסר כי לא נרשמה ירידה בצריכה של אלכוהול מאז הועלה המס שלוש שנים קודם לכן.  לכן "הטלת המס בשנת 2012 נפלה רובה ככולה על ציבור הצרכנים ללא תועלת ממשית לעניין צמצום השתייה המזיקה".

אם הטענה הזו של משרד האוצר נכונה, והעלאת המס לא צמצמה את הצריכה, הרי שהיא מהווה הצדקה דווקא להעלאת המס.

הנטל על אלכוהוליסטים

בסוף השבוע פירסם העיתון "גארדיאן" הבריטי מסמכים שמצביעים על כך כי כ- 60% מצריכת האלכוהול היא של אלכוהוליסטים ממש, ושל כאלה ששותים כמויות גדולות הגורמות נזק בריאותי למשתמש.

אם נניח עתה שהאנגלים הם לא עם סגולה בענייני אלכוהול אלא נוהגים כמו אחרים יש לממצאים משמעות רצינית. אם הצריכה הכוללת בישראל לא ירדה בעקבות העלאת המס, מותר להניח שהצריכה של "סתם" אנשים היא שירדה ובכך קיזזה את הצריכה המוגברת של המשתמשים הכבדים. לכן, אם כבר, המסקנה המתבקשת שהממצא עליו התבסס שר אוצר הוא שיש להמשיך ולהעלות עוד יותר את המס על אלכוהול. אלא שמשה כחלון  נכנע ליצרני ויבואני (זו כמעט אותה קבוצה כי היצרנים המקומיים הם גם יבואנים) שסיפרו מעשיות על תעשיית האלכוהול הלא חוקית שהתעצמה בישראל. וכך זכו להטבה.

מיסוי חומרים מזיקים הוא המהלך הכלכלי הכי צודק שקיים. מיסוי הדלק בשיעור גבוה מוצדק בגלל שני נזקים עיקריים שצריכת דלק גורמת: זיהום אוויר (והמחלות הנלוות) והגודש בכבישים. כאשר חכמי "מתווה הגז" נימקו את המתנה שנתנו לזכיינים, הם הסבירו, בין השאר, כי הגז הטבעי מזהם פחות.

אז מה עם הקטנת הזיהום של מזיקים אחרים סוכר, בן דודו האלכוהול, מלח ושומנים רוויים?



שתפו: