טרטורי הגילדה


שימו לב לתאריך ה-  15 למארס בשמונה בבוקר. אז תתחיל התנפלות אדירה על דרדקי המשפטים. מי שייתפס מתנפל לפני המועד הקבוע יוענש במלוא חומרת דין הלשכה. ואם לעורך דין פרידמן נקבע משפט בחדרה באותו היום – הוא אכל אותה. משרד צלרמייר, בולשיט את פוקס את גורנישט יגנבו ממנו את הדרדק המבוקש.


זה התעלול האחרון, נכון להבוקר, שלשכת עורכי הדין מעוללת לענף הכלכלי שעליו היא מופקדת מכוח חוק. קודם לכן, בהסכם בינה לבין שרת המשפטים, נעשה תעלול עוד יותר גדול: תקופת ההתמחות של דרדק משפטים, בטרם יקבל תעודת הכשר להופיע בציבור ולייצג, הוארכה משנה לשנה וחצי. פשרה לאחר שהרעיון המקורי היה שנתיים. ולאור כמות הברברת  המשפטולוגית במקומותינו אולי היה ראוי לדרוש לפחות 10 שנים. 

למען צמצום הנטל.

חבר שלי מתעקש על עשר שנים. לדבריו בוגרי לימודי משפטים לא יודעים מהחיים אלא רק מהתיאוריה האקדמית. כמו רופא שמבקש לטפל בחולה מבלי שלמד אנטומיה. כדי  שהעם יקבל שרות משפטי הוגן וטוב – תעבידו את המתמחים – בשכר רעב, כמובן – עשיריה שנים לפחות. ואם כתוצאה מהתרגיל רווחי עורכי הדין בעלי רישיון יתפחו ללא הכר – אז ככה זה כשחוטבים עצים: עפים שבבים.

בין הכלכלן והמשפטן

והאדם תוהה. יכול איזה דרדק כלכלי להופיע כחבר בוועדת מכרזים לסלילת מחלף שעלותו מיליארד, לשקול ולהחליט. שלא לדבר על חיבור מסמך מנומק המוכיח שחור על גבי מקלדת שהטלת מע"מ על טיסה בארץ היא תקינה ואילו טיסה לחו"ל פטורה ממע"מ. וזה בסדר גמור.

אז מה מיוחד בעורכי דין שמעמדם מורם מעם?

משאריות הגילדות. אותן אגודות שהוקמו בימי הביניים כדי להשכיל את מי שמבקש להיות נפח ופחח ותוך כדי השכלת הנער – לנצלו כלכלית עד היסוד. רובן של הגילדות עברו מהעולם. נותרנו עם מעטות: לשכת עורכי הדין, רואי חשבון, שמאים. אבל כלכלנים, למשל, או חברי כנסת ושרים – שנזקם ניכר כל יום – פטורים מעול הגילדה.
אצל עורכי הדין כוחה של הגילדה הגיע לממדים מפלצתיים. מעמדה מעוגן בחוק שמאפשר לה לגבות כסף מכל מי שעובד במקצוע. אחר כך להחליט מי יעבוד בשכר רעב ("מתמחה") וכמה זמן זה יימשך.  בשלב הבא הגילדה בוחנת את המבקשים לעבוד, ולבסוף חבריה גם ממנים שופטים.

מי צריך רישוי?

מדוע ללשכת עורכי הדין מגיעה נציגות בוועדה למינוי שופטים? מה יודע עורך דין פרידמן – שמונה בקומבינציה פוליטית בלשכת עורכי הדין – על המועמד זרובבל יותר מאשר אחד האדם? מדוע יכולת הבחירה שלו עדיפה על פני מי שתיבחר למשל נשיאת אוניברסיטת באר שבע או שיבחר יו"ר איגוד העובדים "כוח לעובד"?

ואולי הכי חשוב מכל: מדוע בכלל אנחנו נדרשים לרישוי עורכי דין? מדוע שלא יהיה מצב שבו כל מי שרוצה לעסוק בעריכת דין ובייצוג משפטי יוכל לעשות כן? מדוע כל אדם שלמד כלכלה יכול לעבוד במקצוע ואילו כל אדם שלמד משפטים לא יכול?

רישוי נדרש רק במקצוע שחיי אדם תלויים בו. רפואה, רוקחות, סיעוד ואולי מהנדסים למבנים. עריכת דין? ראית חשבון? שמאות? יועץ השקעות? למה מה קרה? מה יקרה לציבור אם כל אדם שרוצה בכך יעסוק במשפטים? יהיו עורכי דין גרועים? ומה זה שונה ממנהלי מגה שהביאו לפשיטת רגל? או למנהלי קרנות הפנסיה והגמל שהשקיעו כספי חוסכים במכוניות הגרועות של עידן עופר?


(פורסם ב"ידיעות אחרונות" ב – 10.2.2016)

שתפו: