הכחלון שלי



עכשיו כולם סוחטים את הלימון הזה עד תום. איך זה, לועגים הפרשנים והפוליטיקאים, שרק לפני שנה הוא הבטיח להוריד את מחירי הדירות בכשליש, וכעת יעד הפחתת המחירים ירד ל - 5%. מה שנראה מגוחך להפליא בהתחשב בעובדה – מה לעשות ולפעמים חשובות גם העובדות – שהמחירים עולים כל הזמן.


כחלון היה טיפש פוליטי. אחרי ההברקה של יציאה מהליכוד, לבוש תחפושת של כאילו "ימין מתון" וגריפת 10 מנדטים בכנסת, החליט משה כחלון שהוא גם מבין במחירי דירות. יעני, לקח את עצמו ברצינות וזאת אחרי שכמה שנים ישב במכללת נתניה במרכז קשקושי דיור שניהל. מה למד כחלון במכללה? שהבעיה בדיור היא חוסר יד מכוונת אחת. וכך, משנכנס לממשלה, דרש וקיבל את "כל הסמכויות": מנהל מקרקעי ישראל, ועדות התכנון, ושר שיכון שנתון למרותו. בנימין נתניהו צחק כל הדרך להסכם הקואליציוני המטופש הזה. הוא ידע שעם "כל הסמכויות" כחלון יהיה אחראי לתוצאות ללא תירוצים.

וזה מה שקרה. כל הגיג שוועדת תכנון מוציאה, כחלון מפרסם. האקשן בניירת הוא אדיר. דירות מאושרות בקצב מדהים וכעת גם יזמינו חברות בינלאומיות לעבוד פה בבנייה. הנה תחזית של מי שאינו מבין אפילו בשיפוץ: זה ממש לא יעזור.

 הדירה והפנסיה

באיזה שהוא מקום אפילו כחלון מתחיל להבין שמחירי הדירות עולים לא בגלל מחסור בדירות. ולא בגלל תכנון לקוי ואפילו לא בגלל הצע נמוך של קרקע. אינפלציה היא תופעה מוניטרית שנובעת מביקוש. וכל עוד יש ביקוש ער גם המחירים יגיבו בהתאם. בזה אין כל חדש.

מה ההתחכמות החדשה? השבוע אישרה הממשלה הצעת חוק של כחלון ולפיה יחזירו לחיים הפיננסים קופות גמל פטורות ממס הכנסה. לכאורה המהלך מוסבר בצורך לעודד חיסכון לטווח ארוך. כי הפנסיות על הבנקט. כי קיצבאות הזיקנה על הפנים. וכי תוחלת החיים בעליה. אז כחלון מוצא פתרון: קופת גמל פטורה ממס.

אם שר האוצר היה באמת מתעניין בגורל פנסיונרים הוא היה נותן להם פנסיות טובות יותר. ויש מגוון של דרכים: להגדיל קיצבת זיקנה. לתת שקל חסכון לכל אדם ששם שלושה שקלים בקרן פנסיה. לתת אגרות חוב עם תשואה חיובית לקרנות פנסיה.

אבל אז כחלון ייתן לכולם. והוא רוצה לתת רק למי שיש להם. לכן מי שיש לו כסף עכשיו ויחסוך, יקבל פטור ממס. ומי שאין לו? שיקפוץ.

למה הוא עושה את זה? כי מישהו הסביר לו שמי שקונה דירות, מי שיוצר את עודפי הביקוש אינם מהמעמד הבינוני והנמוך. את מחירי הדירות מקפיצים בעלי יכולת כספית. כאשר התשואה בשוק ההון היא בסביבת האפס, בעלי הכסף רצים  להשקיע בדירות. איך מסיטים אותם מהשוק הזה? נותנים להם הטבת מס על חסכון.

מכאן הצעת החוק.

המס מול הטבת המס

עקרונית אפשר היה להגיע לאותה תוצאה – פחות לחץ על שוק הדירות – במחיר זול יותר לציבור ויעיל הרבה יותר בטווח המיידי.  פשוט מטילים מס רכוש גבוה על דירות. נניח 10% לשנה ופוטרים מהמס מי שבבעלותם ובבעלות משפחתם דירה יחידה. זה חוסך את הטבת המס ויציף  את השוק בדירות למכירה. יפה?

אם אפשר פשוט למה בחרו בחלופה העקומה? כי בשיטת הטבת המס כחלון מיטיב, ואילו בשיטת המס כחלון מרע. וכחלון החייכן האולטימטיבי לא רוצה להרע.

אלא שהשיטה מטומטמת ויקרה (כחלון לא יהיה כאן בעת שהמחיר של הטבת המס ישולם). כאמור היא לא ממש יעילה. אז מה עושים? מודיעים שמחירי הדירות אולי, כנראה, ולפי היעד ירדו רק ב – 5% ולא ב – 30%. על טמטום לא מקבלים עונש בפוליטיקה ישראלית. למשל, שר האוצר הקודם, יאיר לפיד, אף הוא הבטיח להוזיל הדירות והלך לבטל מע"מ עליהן. ועכשיו, לפי הסקרים, הוא שווה 18 מנדטים.

אז אולי הבוחרים מטומטמים? 

שתפו: