מחרימים עצמנו לדעת



מי המציא את החרם? זו לא מועצת האו"ם לזכויות האדם. ולא, זה אפילו לא אנשי שמאל שמחרימים את ההתנחלויות. ואפילו לא חברי אירגון BDS  הקורא לחרם על ישראל. את החרם המציאו.... היהודים.
החרם והנידוי היו כלי הנשק של היהודים כלפי עצמם. כאשר יהודי לא שעה לעמדת רבנים הוטל עליו עונש. בתחילה נידוי ואחר כך חרם. הרמב"ם מייחד פרק חשוב ב"משנה תורה" שלו להלכות חרם. מתברר שביהדות, חרם זה בהחלט עניין חיובי והכרחי.


מה זו שביתה אם לא חרם? מותר לשבות נגד מעסיק נצלן? שביתה וחרם הם נשק לגיטימי במאבק חברתי. היו ונותרו.
רוב ממשלות המדינות בעולם לא מרוצות מהכיבוש של ישראל את שטחי הגדה המערבית ועזה. הסיבה אינה אנטישמיות אלא ההתנחלויות. תוציאו את ההתנחלויות ומועצת זכויות האדם לא תעיף אפילו מבט על מדיניות ממשלת ישראל. מה שמעלה את השאלה האם חרם בעניין ההתנחלויות הוא לגיטימי.

חסה מקליפורניה

האם לגיטימי חרם על חסה מקליפורניה? בשנות ה – 70' היה חרם  על צריכת חסה שגודלה  שם. המחרימים ביטאו בכך התנגדות לניצול של עובדים חקלאים בידי בעלי חוות. היו שהסכימו לחרם. היו שהתנגדו. איש לא טען שאינו לגיטימית.
אחרי שנים של שיתוף פעולה עם המשטר הגזעני בדרום אפריקה החליטה ממשלת ישראל  ב – 1987 להטיל חרם על תוצרת דרום אפריקה. ראש הממשלה היה אחד בשם יצחק שמיר ולשגריר באו"ם קראו  בנימין נתניהו. זה כלל, לא תאמיני מירי רגב, גם חרם על מופעי תרבות וספורט. יש החושבים שמדובר במשגה. אחרים סברו שזה ראוי.  אבל כולם חשבו שזה לגיטימי.

מה היה המשטר בדרום אפריקה שהביא עליו את החרם? הפרדה בין אנשים על פי מוצא? האם הדין החל על גנב ישראלי ופלסטיני הוא זהה? האם זכות ההצבעה לגוף המחוקק זהה?
אז מדוע לישראל מודל 1987 מותר להחרים את דרום אפריקה ולדרום אפריקה מודל 2016 אסור להחרים את ישראל?

תמרים מפצאל

הכעס הנוכחי יצא על מועצת האו"ם לזכויות אדם שהחליטה להרכיב רשימה של תאגידים וגופים אחרים שפועלים  בהתנחלויות. האם זה לגיטימי? את התשובה נותנת ממשלת ישראל. היא מחרימה כל גוף שלא פעיל בהתנחלויות. מדוע לממשלה מותר להחרים את מי שלא מבקר בהתנחלות ולאו"ם אסור לעשות את ההפך? מה ההבדל העקרוני? ושימו לב: זה לא דיון מה נכון לעשות. זה דיון על לגיטימיות.

ב – 2003 הטיל איחוד האירופי מכס על מוצרים מההתנחלויות. גם אז כיהנה ממשלה של הליכוד. מה עשתה הממשלה ההיא ובעיקר שר האוצר, אחד בשם בנימין נתניהו? צעקו? התבכיינו? לא ולא. שילמו! מאז ועד היום ממשלת ישראל משלמת את המכס האירופי על תמרים מפצאל.

משכנתאות מ"הפועלים"

עכשיו, אם המהלך של האו"ם יתבצע, יתברר לכולם כי בנק הפועלים פועל בגדה המערבית. כתוצאה מכך יטילו עליו כל מיני "מכס". אז מה הבעיה? כמו שמשלמים לפצאל, ישלמו לבנק הפועלים. אגב, כבר היום הוא, ושאר הבנקים, מקבלים שווה כסף: ערבות מדינה על משכנתאות הניתנות לישראלים בגדה המערבית (אבל לא לפלסטינים). למה הצעקות והבכי?

בפועל ממשלת ישראל מייצרת זהות בין מדינת ישראל למדינת המתנחלים. וכך מה שהתחיל כחרם התנחלויות יתגלגל לחרם על ישראל.





שתפו: