ימים אחדים לפני הרצח בבית הקפה בתל אביב נשאל יו"ר
הקואליציה, דוד ביטן (ליכוד), מדוע ראש הממשלה אינו מתראיין לתקשורת ישראלית בעודו
מתראיין בשפע לתקשורת זרה. ח"כ ביטן השיב כי התקשורת בישראל מתייחסת לראש
הממשלה רק בשלילה. הנה, הוסיף, ראש הממשלה הצליח להדביר את הטרור ואתם לא מפרגנים.
ביטן, לשיטתו,
היה אמור לבקר את ראש הממשלה על כישלונו. אך לצפות מפוליטיקאי ימני להגינות זה
כנראה מוגזם.
נאמן אחר לאותה
מסורת הוא שר התחבורה, ישראל כץ. עד לפני יותר משנה לא פסק מלדבר על ההישג העיקרי
שלו: הפחתה במספר הנפגעים בתאונות דרכים. והנה כבר שנה הוא שומר על שתיקה בעניין
הזה. איך זה שכץ דנן אחראי להצלחה כאשר מספר התאונות יורד ופטור מכישלון כאשר הוא
עולה? מנפלאות ההגינות של פוליטיקאי ימני.
האמת היא ששר
התחבורה לא עוסק בתאונות דרכים. משרדו מוציא מיליארדים לסלילת כבישים מיותרים –
ראו ההרחבה של הכביש שבין שער הגיא למבואות ירושלים. כבישים מושכים אליהם יותר
מכוניות וכך עולה מספר כלי הרכב וגם הצפיפות. בעוד הכץ מסוגל להוסיף נתיב בכביש
בינעירוני הוא לא מסוגל לעשות כן בתוך ירושלים או כל עיר אחרת. מה שלא מפריע למרוץ
המיליארדים המבוזבזים בסלילה ובתחזוקה של כבישים.
חניה ללא תשלום
אחת מתופעות
הלוואי של המרוץ הכושל הזה היא החניה בערים. בתל אביב ראש העיריה עדיין מעשיר את
הקופה הציבורית מקנסות על מכוניות החונות על מדרכות. הוא נוהג כך כי מרבית
המכוניות "העברייניות" בתל אביב הן של מי שאינם תושבי העיר. בירושלים
ראש העיריה נכנע מזמן. למעט מיעוט של אזורים יש היתר גורף לחניה על מדרכה. והולכי
הרגל הם אלה שמשלמים את המחיר. גם בהעדר מדרכה זמינה וגם בדחיפתם לכביש
ול"חסדי" הנהגים במכוניות.
הנה על כן הצעה
להרחיב את שטח הכביש ולשפר את התנועה מבלי לסלול אפילו סנטימטר נוסף: לחייב את
הרשויות המקומיות לאסור כליל על החניית רכב בכבישים שבהם פועלת תחבורה ציבורית
ולחייב אותן לגבות תשלום, בכל כביש אחר עבור חניה על כביש בכל שעות היממה. מי
שחונה על מדרכה ישלם קנס של 5,000 שקל.
מכונית ללא צופר
ואיפה יחנו בעלי
מכוניות את הצעצוע? זבש"ם. והכי טוב שייפטרו מהצעצוע המזיק.
איך כל זה יסייע
בהורדת מספר התאונות בדרכים? הרי הנהגים יהיו עצבנים במיוחד עם הנטל הכספי הנוסף
המושת עליהם...
ובכן הנשק הכי
מוצלח לצמצום התאונות הוא הצופר. כלומר סילוקו. מסקר לא מדעי לחלוטין בקרב הולכי רגל ורוכבי
אופניים נמצא כי רוב הצפירות הן של מכוניות שנהגיהן צופרים כתחליף לצעקה "עוף
לי מהעיניים" ו"זוז כבר, יא עז". יש מעטים הצופרים רק כדי למנוע אסון ממשי.
קח מהנהגים את
הצופר (איסור יבוא של מכוניות עם צופרים. מכונית עם צופר לא תעבור מבחן שנתי)
ולנהגים לא תהיה ברירה אלא לנהוג במתינות. הם לא יוכלו לסמוך על נשק ההתראה
הצופרי. ואם מהצד מגיחה מכונית, במקום לצפור בזעם – ייאלץ הנהג לבלום. וכדי
שהבלימה לא תהיה מסוכנת הוא והיא יצטרכו ככלל לנהוג יותר לאט וביותר תשומת לב.
קחו מהנהגים את
הצופר והמדרכה והחיים כאן יהיו ממושכים ונעימים בהרבה. אבל זה יהיה אסון לימין.