הקוץ שבישבנו



האם משה כחלון הוא שר אוצר טוב"? ישאל הסוקר. והתשובה הזוכה היא "כמו יאיר לפיד, יובל שטייניץ, רוני בראון ואברהם הירשזון" – קודמיו שאמנם לא הועילו אך גם לא הזיקו.
אלא שלכחלון היו אמביציות. משפרש מהממשלה ב – 2012 התמקם במכללת נתניה בראש מרכז ל"מנהיגות" שעבודתו מתמקדת ב"מחירי הדיור". מששב לפוליטיקה בראש מפלגת ליכוד ב' (סליחה, כולנו) הביא איתו משנה סדורה איך לעשות לדירות את מה שלכאורה עשה למחירי הסלולר. והלכאורה בא להדגיש כי מחירי הסלולר נפלו ברוב מדינות העולם – גם בכאלה שבהן כחלון לא היה שר תקשורת.


האמביציה להכות במחירי הדיור התממשה אחרי הבחירות שבהן הקואליציה נזקקה לעשיריה שלו. את זכות הסחיטה ניצל כחלון כדי להפקיד בידיו את כל הסמכויות בתחום. וכך מנהל התכנון הועבר ממשרד הפנים למשרד האוצר. רשות מקרקעי ישראל זזה אף היא אל ידיו הבטוחות. וליתר ביטחון הוא מינה את הסנצ'ו פנסה שלו  -אלוף עיסקת המקרקעין, יואב גלנט, לשר שיכון. כך לימדוהו ממצאי המחקר האקדמי בנתניה.

ואיזה קוץ בתחת תקע לעצמו.

בחודשים הראשונים עוד הסתחרר ראשו והבטיח שמחירי הדירות ירדו בתוך שנה. משמחירי הדירות המשיכו להמרות את פיו ואת מעללי "מטה הדיור" שהקים החל כחלון להמעיט בהצהרות על ירידת מחירים. פקידיו הסבירו שהמחירים ייבלמו. ומשגם זה לא קרה – בלמו פיהם, וטוב שכך. אבל הקוץ נשאר.

מס דירה שלישית +

קיץ 2016 מתקרב ועימו צרות התקציב שמתברר כי נופח למימדי ענק. למזלו דווקא האינפלציה בדיור הצילה מאסון. מיסוי הנדל"ן הכניס לקופה מיליארדים בזכות המחירים הגואים. אבל מה יהיה על אותם מחירים, אלה שהבטיח למעוך במלוא העוצמה השילטונית שלה זכה?

מס דירה שלישית! רעיון אדיר. נטיל מס על מי שהם בעלי הרבה דירות. בכדי להימנע מהמס הם ימכרו, יציפו השוק בדירות, ויביאו להורדת מחירים. דון קישוט יראה להם מה זה.
היו שתהו איך זה יעבוד. הרי כל דירה שתימכר מחשש המס – לא תושכר. ואז מה שאולי נרוויח במחירי הדירות נפסיד בשכר הדירה שיעלה בשל  צמצום ההצע. בתעמולה המקובלת על פאפא נתניהו הגיבו דובריו שמדובר רק בכמה אלפי דירות שיזוזו מהשכרה למכירה ולכן לא ישפיעו על דמי השכירות. אבל, תוהה הטמבל המקשיב, אם זה לא ישפיע על מחיר השכירות איך הכמות הזעירה הזו תשפיע על מחיר הקניה – שוק גדול בהרבה?

טיפשות או התחזות

מילא לתעמולה. מה עם הטיפשות? ובכן אותו כחלון יצא אשתקד למאבק בשכר המיליונרים וכך נחקק חוק האוסר תשלום שכר מיליונים בתאגידים פיננסים. יפה? מכוער! למה רק אצלנו טענו הבנקאים בפני בג"צ? באמת למה תהו השופטים – והקפיאו את החוק.

אז מה עם דירה שלישית? מדוע מס עליה ולא על הראשונה והשנייה אם הן שוות מיליונים? מדוע דירה שלישית ששוויה 1.5 מיליון תמוסה ודירה שניה של 20 מיליון תהיה פטורה? והתשובה היא או שמדובר, לנוכח פסיקת בג"צ, בטיפשות – אפשרות שאין לדחותה על הסף, או שמדובר בהתחזות.

כחלון מבקש להצטייר כ"שר אוצר חברתי". יעני דואג לעממיות כלומר דופק את העשירים. אבל לא באמת. בפועל הם חברים שלו. אז הוא עושה כאילו. כאילו מס אבל שבג"צ יעצור אותו. ואז הוא, כחלון, בסדר עם ה"עם" ובפועל  בג"צ המיטיב עם העשירים.  וכך דין מס דירה שלישית יהיה כדין מס המיליונרים – במקפיא.


(פורסם ב"ידיעות אחרונות" ב – 11.8.2016)


שתפו: