כרטיס צהוב לליצמן



ביום שבו אישרה הממשלה את הצעת התקציב ל – 2017-8 תוך הפחתה של ממש בתקציב הבריאות "המוגדל" – כהגדרת השר ליצמן - פרסמה שרית רוזנבלום מ"ידיעות אחרונות" את סיפורו של "אליהו" – אחד מתריסר אנשים שבחודש מארס נדבקו בצהבת נגיפית (hepatitis c). אליהו והאחרים, כך ההשערה, נדבקו באותו יום במהלך בדיקת הדמיה (ct) שעשו בבית החולים משגב לדך שבירושלים.

אליהו ושותפיו למחלה הקשה כנראה יתבעו את בית החולים שבבעלות קופת חולים מאוחדת. ויש להם קייס לא רע. ערב קודם ליום הקובע עברה אישה הדמיה באותו מקום. האישה המדוברת היתה חולה בצהבת נגיפית ולכן נקבע שתהיה האחרונה בתור הנבדקים כדי שבית החולים יוכל לנצל את הלילה לניקוי יסודי בטרם יגיעו מטופלי הבוקר שלמחרת.

הכל ידוע ובכל זאת הצהבת פגעה. מה שמריח מרשלנות קיצונית. ודין רשלנות שכזו – צהבת נגיפית היא מחלה בעלת השלכות קיצון על יכולת השתכרות וטיפולים במחלות אחרות – להסתיים בפיצוי של מיליונים לכל חולה. עשרות מיליונים לקופת חולים.

מה הקשר שבין התנהלות בית החולים משגב לדך לבין תקציב הבריאות?

יעקב ליצמן הוא שר חרדי מזן מיוחד. כמו כל החרדים בשלטון הוא דואג בראש וראשונה לצאן בוחריו. קיצבאות לחרדים בלבד, מקוואות, כפיה דתית ושאר מרעין שממיטות עלינו המפלגות החרדיות. אבל בניגוד לקודמיו ולשותפיו מש"ס הוא מנסה לדאוג גם לבריאות. נכון, הוא דואג יותר למנוחת עצמות בכניסה לבית החולים ברזילי. אבל הוא דואג גם לתפקוד עצמות בריאות ומפנה חלק מהכסף לעניינים חשובים כמו טיפול שיניים מונע לילדים.

רשלנות ביטחונית?

אלא שליצמן יושב על מאות מיליונים שהוא זורק לזבל כל שנה. ומתעקש לא לגעת בהם. במדינה מתוקנת אליהו וחבריו למחלה היו מקבלים את כל הטיפול הנדרש. ואם היתה רשלנות מנהל בית החולים אמור להתעופף. ומנהל יחידת הדימות – לשלילת רישיון. אבל פיצויי מיליונים? למה מה?
אבהיר: האם הכסף שהמדינה מעמידה לצורכי בריאות וטיפול במחלות צריך ללכת ל"פיצויים" לנפגעי רשלנות רפואית? נכון, אליהו נפגע, ונפגע קשה. האם המדינה אשמה בניהול מלחמה מיותרת ולכן חייבת בפיצויים על רשלנות ביטחונית לנפגעיה?

במדינת רווחה העניינים מתנהלים באופן הבא: התושבים משלמים מסים ומקבלים שירותים. ודין אליהו החולה בצהבת כדין כל חולה צהבת אחר. ודין מי ששבר רגלו במשחק כדורגל כדין מי ששבר רגלו בתאונת דרכים. כולם שווים. וכספי המדינה הנגבים מכלל האזרחים צריכים לשמש אך ורק לטיפולים בחולים (ובמניעת מחלות) ולא להסדרים כלכליים או פליליים.

בכסף שמדינת ישראל משקיעה מדי שנה בביטוח נגד רשלנות רפואית אפשר להכפיל את תקציב סל התרופות והטיפולים השנתי. להכפיל!!! לפי אחת הגירסאות, אליהו וחבריו נדבקו בגלל שימוש חוזר בערכות הזרקה של חומר ניגודי המוזרק בעת בדיקת ההדמיה. למה? כדי לחסוך, כי אין די כסף. אבל לחלק כסף לחברות ביטוח – יש מאות מיליונים. 

כל שנה.

שתפו: