מיסוי אתני



ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגדיר את עמדת הרשות הפלסטינית ומדינות העולם המתנגדות להתנחלות כאילו הן תומכות ב"טיהור אתני" של יהודים. על העניין הזה נשפכו הרי מילים. רבים אמרו כי בענייני טיהור אתני ישראל לא רק מדברת אלא אחראית להיסטוריה עקובה מגירושים – מלחמת 1948 וספיחיה. ומי שכח את שלושת הכפרים בלטרון שנהרסו ותושביהם גורשו ב – 1967.

אז הנה משהו גם על מיסוי אתני.


בתחילת חודש מארס השנה החליטה הממשלה (החלטה 1236) על שורה של מהלכים ל"חיזוק שיתוף הפעולה הכלכלי באמצעות העסקת עובדים פלסטיניים בישראל". נשמע יפה? איך זה שממשלה שמדי פעם גונבת מפלסטין את כספי המסים של פלסטין, לפתע מתעוררת לפעול למען פלסטינים?

כשנוברים בסיפור מתברר שהמוטיבציה מאחורי הסיפור היא.....הקטנת הגירעון. לא, לא, לא. לא הקטנת הגירעון של ממשלת פלסטין. מדובר בהקטנת הגירעון של ממשלת ישראל. ואיך ממשלת ישראל מקטינה את גירעונה באמצעות העסקת עובדים פלסטיניים בישראל?
בכדי להבין במה מדובר ניקח שני אנשים. משה, המתגורר באפרת ועובד באפרת בשכר מינימום. מוסה מתגורר באום סלומנה – 400 מטר ממשה. גם הוא עובד בהתנחלות אפרת (שניהם יכולים לעבוד גם בישראל) באותו שכר מינימום.

שאלה: מה הנטו של משה ושל מוסה?

עד השנה היה להם ברוטו זהה ונטו זהה. למה? אולי חשבו בממשלה שבכך יוכיחו שאין העדפה אתנית. אבל עתה העניין התהפך. מהשנה ולעתיד מוסה ישלם יותר מס ממשה. למה? כי הוא ערבי מפלסטין.

אם מוסה משלם יותר מס ממשה איך זה משפר את "תעסוקת עובדים פלסטיניים בישראל?" זה ממש לא משפר. להפך. אבל הנייר הממשלתי סובל הכל וג'ורג' אורוול לא כתב לשווא. 1984 כבר היתה ובישראל מיישמים את עקרונות ה"ניוספיק" והופכים אותם למציאות.

גונבים מפלסטין

איך הגדלת המס על עובד פלסטיני מקטינה את הגירעון שיוצרת ממשלת ישראל בתקציבה? הרי היא התחייבה שכל מס שנגבה מפלסטיני יועבר לממשלת פלסטין. אז מתברר שזה לא באמת עובד כך. אם מוסה עובד באפרת המס אכן עובר לרמאללה (למעט 3% שישראל גובה כדמי מעבר ולמעט גנבות מדי פעם). אבל אם מוסה עובד בירושלים אז מעבירים לפלסטין רק 75% מהמס שגובים ממנו. ואיפה השאר? זה נשאר בישראל. למה? כי הפלסטינים צריכים לשלם עבור הקמת ותחזוקת המעברים.

לא שונה בהרבה מהסבר שממשלת ישראל נתנה לבנק העולמי לפני הסכמי אוסלו באשר לתקציב המינהל האזרחי בשטחים הכבושים. לפי החוק הבינלאומי אסור לכובש לגבות מסים מהנכבש אלא למתן שירותים לנכבשים. ישראל גבתה הרבה יותר. איך זה? שאלו אנשי הבנק העולמי. והתשובה שקיבלו היתה שהכסף מיועד לשמור על ביטחונם של הנכבשים. ומי עושה את זה? תהו בבנק העולמי. הצבא והשב"כ, כמובן.

טיהור אתני בתחום המיסוי? כך זה נראה.


שתפו: