יש אלוהים!


אתה מתלבט: רמת הסוכר בדם עלתה מעבר לגבול העליון של הנורמה. לעשות דיאטה או לא? בעבודה שלך התחלפה הבוסית ועם החדשה לא נעים לעבוד. להתפטר? בן הזוג מתגלה כאדם רגזן וחסר סבלנות. להתנתק?

סטיבן לוויט הוא פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת שיקגו ומחבר הספר פריקונומיקס המנסה להסביר תופעות חברתיות בכלים אחרים מהמקובל. לא מכבר פירסם מחקר שבו נמצא הפתרון הגואל להתלבטויות. אלוהים מהמגזר הדתי - זו המוצפת בקושיות של מתלבטים – יכולה לצאת לחופשה.


לוויט הקים אתר אינטרנט ובו הצעה למתלבטים הכרוניים: סיוע בקבלת החלטות. 20,000 איש ואישה פנו לאתר עם התלבטויות מהסוג שתואר לעיל. כלומר לא עניינים של מה בכך אלא בעלי חשיבות בחיי יום יום. לוויט הציע לכל מתלבט ללחוץ על כפתור שהפעיל מטבע. למטבע שני צדדים ומי שמתבלט מקבל תשובה: כן או לא.

לוויט הופתע מהמספר הגדול יחסית של אנשים שפונים לאתר אינטרנט שמציע הטלת מטבע ככלי לקבלת החלטות. כל מי שפנה לאתר והשתתף מסר שם וכתובת. לוויט חזר אליהם אחרי כמה חודשים לברר מה עשו עם התשובה שקיבלו מהאתר.

התבררו שני דברים: הראשון, יש שיעור גבוה יחסית של משתמשים שפעלו כאשר המטבע נתן להם תשובה חיובית. והשני, רובם טענו שהם מאושרים יותר מאשר בתקופת ההתלבטות.

אז מה?

הממצאים מאירים את הטבע האנושי. האם יש אלוהים? והאם היא בראה את העולם? עדויות על אלוהים ומעלליו אין. אבל זה לא מפריע לאנשים רבים להתלכד סביבו. ומילא סביבו, הם מתלכדים סביב אנשים שטוענים שהם נציגיו. וכאשר הם בהתלבטות, הם רצים לרב, לכומר ולאימאם. בדיוק כפי ששתי רבבות פנו לקוביוסטוס לוויט ולמטבע המתגלגלת. העיקר להסיר מעצמם אחריות ולהעבירה לאלוהים, למטבע, לרב.

מה שיפה במטבע ומכוער ברבנות הוא שהמטבע לא צפויה. כלומר המטבע חסרת פניות ואינה מוטה כמו כומר. המטבע מייצגת את הגורל – סוג של אלוהים ללא צורך בתיווך של כלי קודש. אך אלוהים שלעולם יש לה תשובה לכל שאלה.

לוויט ער למגבלות התוקף הסטטיסטי של המחקר. משתתפיו לא נבחרו באקראי אלא בחרו להשתתף. ומומחים לדבר סטטיסטיקה יצביעו על בעיות אחרות. ובכל זאת:

איזה טמטום. כמעט כמו אלוהים בכבודו ובעצמה.

שתפו: