ת'זיפ ת'נכה


הסבתא יוכבד די מרוצה מעצמה. לפני שנתיים עברה אירוע מוחי. בן זוגה המתנשא טוען שהיום יש בקודקודה 85% מיכולתה הקוגניטיבית הקודמת. אבל כל החברים מסכימים שגם ביכולת הזו היא עולה עליו בשש דרגות. במיוחד בכל הקשור לאינטרנט ומעלליו.
לא עניין של מה בכך לבני 70 פלוס שזה עתה עשו הכרה עם סמארטפון. אבל סבתא יוכבד עברה גם את זה. ואת כל הטיול – במלאת שנתיים לאירוע – סידרה דרך האינטרנט.


לפעמים כשנתקלה בקושי ופנתה לילדים וקיבלה בתגובה נזיפה: "תוציאי כסף מהירושה שלנו ותזמיני טכנאי". עד שלמדה את נפלאות ה restart הפותר 95% מחוליי המחשב. איך עושים ריסטארט לרגליים תהתה בפגישה התלת חודשית עם הרופא?
פה היא תקועה. הרגליים הפסיקו למלא יעודם. בהתחלה היה רק הכאב בכל צעד. ואז באה התרופה המושיעה. מושיעה מכאב אבל לא מאובדן שיווי משקל. אבל איך מגיעים למכונית? ומהחנייה לסופרמרקט?
הרופא המליץ לפנות למשרד התחבורה ולבקש תו נכה. הוא ניסח את המכתב והסביר שיש לשולחו לאגף הרישוי. באמת? שאלה יוכבד? ככה, פשוט?

נכה, לך לדואר

ליתר בטחון פתחה מחשב וחיפשה את משרד התחבורה. האתר של המשרד היה חביב והסביר לה שעליה לצרף גם צילומי תעודת זהות, רישיון רכב, צ'ק ועוד. שישה מסמכים בסך הכל.
איך שולחים? בדואר. אהה. הנה התסבוכת הראשונה. איך מגיעים לדואר עם הרגליים המפרכסות ושיווי המשקל הרעוע?
לא יכול להיות מלמלה יוכבד לעצמה. זה משרד ממשלתי מכובד. והשר אפילו השיל מגופו עשרים קילו. ונלחם בביבי כארי. בטח אפשר לשלוח לו המסמכים באינטרנט.

אחרי נבירה נוספת באתר התברר שזה אפשרי. לוחצים על כפתור באתר ומצרפים מסמך והכל זז לאגף הרישוי בחולון. רק אבוי, האתר של המשרד קולט רק מסמך אחד. שישה המבוקשים? לא במשרדנו.
שלחה אחד ואז קיבלה מייל. תודה על המסמך. אבל צריך שישה. תצרפי השישה במייל חוזר.

צירוף מסמכים במייל עובד מצוין. היא הרי שולחת תמונות לילדים. בקלי קלות, מלמלה יוכבד לעצמה. היא סרקה את כולם צרפה אותם למייל לחצה שלח והרגישה שהיא שולטת בעניינים.

זיפ עליך

כמה מפתיע שאחרי כמה שעות קיבלה מייל נוסף. גברתי היקרה, כתב מי שכתב, אנא תשלחי קובץ zip. מה זה? תהתה המומחית הגריאטרית. היא לחצה בעכבר על אחד המסמכים שסרקה ומצאה שאפשר לשלוח אותו לקובץ zip. "שאפו לעצמי" שמחה הסבתא ולחצה "שלח".

במשרד התחבורה השרות מעולה. פחות מיום עבר ועוד מייל הגיע. תודה סבתא יוכבד. אבל "הקבצים הם עדיין תמונה וכך לא נוכל להעביר אותם. שיהיו כולם ב PDF".
הזיפ, מתברר, היה בסדר. אבל לא מספיק בסדר. משרד התחבורה כנראה בודק יכולות מחשביות של נכים. תעבירי PDF  עם ZIP או שתצעדי לדואר.
עכשיו היא תוהה בינה לבין עצמה האם PDF צריך גם להיות ZIP. ובעצם מה זה כל השטויות האלה. עד שחיטוט נוסף בקרבי אהובה האינטרנט מצא הסבר לתופעה: משרד התחבורה דוחה 50% מהבקשות לתו נכה. בין תמונה, למכתב ל  zip ו PDF ואולי גם  JPEG גם לוחם 8200 היה מאבד את הצפון.

אולי ישראל וחיים כץ ילמדו שבקרב להצלחה בפוליטיקה לא צריך לדרוך על בעלי מוגבלויות. ואת מחשבי הביטוח הלאומי ומשרד התחבורה אפשר להשכיל איך לקלוט קובץ מכל סוג.


(פורסם ב"ידיעות אחרונות" ב – 6.10.2016)


שתפו: