מונית לכל פועל


לא מכבר פסק בית משפט באנגליה כי תאגיד "אובר" חייב בתשלום עבור ימי חופשה לנהגים המספקים שרות הסעות מטעם האפליקציה הנושאת שם זהה. יש הטוענים שבכך נוצר תקדים עולמי ולפיו ספקי שרות "הסעות משותפות" אינם עצמאיים אלא שכירים לכל דבר ועניין.

בנימין נתניהו שלנו דוחק בשר התחבורה להתיר לאובר לפעול כאן. שר התחבורה מהסס בגלל התנגדות בעלי מוניות ונהגי מוניות. הפסיקה האנגלית – אם תאומץ כאן – יכולה להביא לפתרון הבעיה באמצעות חיסול אובר.

כך  או כך יש הסכמה שענף המוניות מתפקד רע. האמנם?


פעם, בימים רעים שה"שמאל" (כלומר המרכז) שלט, חילקו רישיונות למוניות. היתה מכסה שחולקה לפעמים למקורבים ולרוב בהגרלה. מדוע מכסה? כדי שלא יהיו יותר מדי מוניות באופן שיפגע בפרנסת הנהגים.  אלא, וזה יודע כל דרדק כלכלה, כאשר יש מכסה מגבילה נוצר שוק שחור. וכך היו מי שניגשו לאותן הגרלות וזכו, מכרו ברווח עתק את רישיונם למי ששילם.

הכסף מדבר

לא תקין, פסקו חכמי הממשלה. ואז התהפכה השיטה. שים רבע מיליון וקבל רישיון. במקום מכסת רישיונות קבעו מכסה של כסף. כמה שנים מאוחר יותר נוצרה תמונת מצב ברורה: מעט אנשים מחזיקים בהרבה רישיונות ומשכירים שימוש תמורת תשלום. כ- 7,000 שקל לחודש תשלום שכירות (בלי דלק) והמונית עומדת לשימושך.

במצב הזה יש הרבה נהגי מוניות שאוכלים קש ומעט בעלי מניות שעושים קופה. כאמור ראש הממשלה לוחץ על שר התחבורה לאשר לתאגיד "אובר" לפעול בישראל. התאגיד מפעיל אפליקציה לנסיעה שיתופית ברכב פרטי. אתה מבקש מונית לנסיעה? הפעלת האפליקציה מביאה מכונית עם נהג בדומה ל gettaxi. אלא שפורמלית זו לא מונית. מהניסיון העולמי לומדים כי זה ירושש את כל המפעילים – נהגי אובר ונהגי מוניות כאחד – למען רווחי התאגיד. אבל ראש הממשלה מכיר את יו"ר אובר.....

ובינתיים קווי השרות – מוניות שבאמת משמשות כתחבורה ציבורית, ולא תחליפי מכונית פרטית – מתדרדרים. בתל אביב יש כמה קווים. בירושלים – רק במזרחה ובכלל - מעט מדי.

כץ פונה לציבור

משרד התחבורה פנה לציבור בבקשה להמליץ על קווים חדשים. די מטופש בהתחשב בכך שהרעיון מאחורי תחבורה ציבורית הוא שהיא תחליף תחבורה פרטית. ומה יודע מי שנוסע בפרייבט שלו על קווי תחבורה ציבורית?
אבל הרעיון לייצר יותר תחבורה ציבורית הוא נכון. וכדי שהיא תהיה טובה ותהווה תחליף הולם נדרשים כמה תנאים. 

הנה כמה מהם:

שאדם או תאגיד יוכל להחזיק רק רישיון אחד למונית. צריך לבטל כל אפשרות לריכוזיות בענף המוניות הפרטיות. בענף המוניות הציבוריות (קווי שרות) תתאפשר פעילות מרוכזת יותר, כמקובל בחברות אוטובוסים.

שנתיבי תחבורה ציבורית יהיו בכל דרך ראשית והם יהיו פתוחים רק לקווי אוטובוסים ומוניות שרות ולא לאחרים.

שתיאסר חניה של רכב בכבישים שבהם פועלת תחבורה ציבורית.

שתחבורה ציבורית תעבוד 24 שעות ביממה, 365 ימים בשנה.

ואף לא אחד מהתנאים האלה עומד להיות מוסדר.


שתפו: