למה חסרים רופאים?



"שר האוצר הנחה את גורמי המקצוע באגף התקציבים לבחון ולגבש בשיתוף משרד הבריאות מתווה לתמרוץ אפקטיבי של העסקת רופאים בפריפריה בתחומים במחסור, תוך בחינה של התובנות מתכניות קודמות והמקורות התקציביים. כל זאת מתוך מטרה להגיע ליעילות מירבית ולחיזוק אפקטיבי של הצפון והדרום."

מישהו מבין מה כתוב פה?


חוץ מהעברית הקלוקלת יש פה ניסיון לכיסוי עכוזיהם של שרי האוצר והבריאות שמתכנים להפסיק תשלום מענקים לרופאים שעובדים בפריפריה. התוכנית התפרסמה, עוררה מהומה בקרב הרופאים ומשרד הבריאות, ומכאן ההודעה על "לבחון ולגבש".

מעבר לפטפטת עולה כאן שאלה הרבה יותר חשובה: איך מפזרים אוכלוסייה במדינה שבה רוב גדול מבקש לגור בתל אביב רבתי – עד מרחק של 30 קילומטר מרחוב אלנבי. זו לא באמת בעיה של רופאים. או תמריצים כלכליים. או כבישים. או רכבות. הפוליטיקאי שמכר את הרעיון שאפשר לקרב את הפריפריה למרכז באמצעות כבישים היה שקרן. כבישים נסתמים, ולכך אין פתרון בטריטוריה של המרכז.

יישובים ללא נדודים

לכן מי שברצינות מבקש לסדר את העניינים בפריפריה צריך להפוך את היישובים שם לכאלה שלא צריך לנדוד מהם לקבל שרות או מוצר. הרופאים הבכירים יגיעו לסחנין ולמצפה רמון אם יהיה שם די ביקוש לשירותים שהם מציעים.  אם יהיה שם בית ספר טוב, אם יהיה שם מרכז מחקר, אם יפעל שם תיאטרון או יקום פאב, אם יהיו שם חיים מלאים. בדברים שכאלה אין פתרון חלקי נוסח השטויות שמשה כחלון מנסה למכור בתחום הרפואה.

איך עושים את זה?

ראשית, מגדירים גיאוגרפית שהפריפריה כוללת יישובים שרחוקים מתל אביב, חיפה, ירושלים, באר שבע, אשדוד, אשקלון ועוד כמה ערים שיוגדרו בהתאם לגודלן, ולקיום אוניברסיטה, בית חולים או מוסד ציבורי גדול בתחומן.

שנית, מחוקקים כי כל רשות מקומית, ללא יוצא מהכלל, תעביר 70% מהארנונה שאינה למגורים שהיא גובה לקופה מרכזית שתחלק הכסף מחדש לפי צרכים יחסיים בחינוך בהשוואה, נניח, לסביון ועומר. יבוטלו כל הפטורים וההנחות בארנונה ולרשויות המקומיות ייאסר לתת מימון לבתי ספר ומוסדות חינוך בסכום העולה על 100 שקל לתלמיד. ייאסר על בתי ספר המבקשים מימון ציבורי לעשות סלקציה של תלמידים.

שלישית, משרד הביטחון והמטכ"ל יוצאים מתל אביב וזזים צפונה מחדרה. רשות המסים נודדת מירושלים ועוברת לרהט. משרד החקלאות מהגר מבית דגן ועובר לירוחם. אוניברסיטת בר אילן מצטרפת לבית הספר לרפואה שהקימה בצפת. תיאטרון הבימה יעבור לחברון דרך קבע. יוקפאו כל תכניות הפיתוח של בתי החולים וקופות החולים במרכז למשך 7 שנים ("הרעות") ובמהלך 7 שנים ("הטובות") יתאפשר פיתוח רק בפריפריה. משרד המשפטים יועבר לצומת מגידו – בין אום אל פחם ועפולה.

ובעוד 7 שנים שראש הממשלה כחלון ינחה......



שתפו: