כחלון טוב לעשירים




בקרב בני 60+ "המתגוררים" בעשירון העליון של ההכנסות יש בשנה האחרונה תנועה רועשת למדי. תוספת לחוקי המס מאפשרת לחטיארים להפקיד כסף בקופת גמל, הכסף ניתן למשיכה בכל עת, ועל הרווחים משלמים מס של 15%. שנבין: בעשירון המכובד הזה אמורים לשלם מס של 48%-50 שיועלה בשנה הבאה – עקב הפחתת מס חברות. צ'ופר פיננסי ענק. והבן אדם תוהה מה פשר העניין הזה.


תושבי העשירון העליון נהגו עד כה לשים כספם ב"חשבון מנוהל". ההבדל בין החשבון הזה לקופה המופלאה שהנפיק האוצר הוא בשניים: בחשבון מנוהל דמי הניהול גבוהים יותר והמס גבוה יותר. התשואה די דומה. אז אם כחלון נותן – לא ניקח?

מעתה יש גם הטבה נוספת אם כי יותר צנועה בהיקפה. קופת גמל לילדים. המפלגות החרדיות השיגו בהסכם הקואליציוני הגדלת קיצבאות הילדים. שר האוצר התקשה למצוא כסף ואפשר להבין אותו: הוא הרי החליט לא לגבות מס מלא מהקשישים בעשירון העליון. בצר לו המציאו את העניין הבא: במקום להגדיל את הקיצבה, יפתחו לכל ילד קופת גמל שבה כחלון, בשם עם ישראל, יפקיד 50 שקל לחודש. יגיע היונק לגיל 18 ויקבל את הכסף. ואם יתאפק עד גיל פרישה – יזכה בפטור ממסים על רווחים.

מי מרוויח מקיצבת ילדים?

חכם? לא ממש. מי צריך את כל השטות הזו כאשר אפשר לתת לכל בן 18 50 שקל כפול 12 חודשים כפול מספר השנים עד 18 – ולחסוך לכולנו דמי ניהול בקופת גמל. אבל אז ממה יתפרנסו רבותינו הפיננסיירים?

על חטא הטיפשות נוסף פשע המתנה הנלווית. כל הורה שיבקש יוכל להוסיף 50 שקלים לחודש. הוגן? זה כאילו לעודד הורים לחסוך למען ילדיהם. אבל, מצער להיווכח, מחצית מתושבי המדינה שעובדים משתכרים פחות מ – 7000 ברוטו לחודש. חסכון לילד ממש לא בראש עדיפות כלכלתם השדופה. יפה מצידו של שר האוצר שנתן מתנה חביבה למחצית השנייה.

זו, המחצית המעושרת והמאושרת, משלמת ממילא מס מוגבל של 25% על רווחים מחסכון. למה יש הטבה כל כך חביבה? מדוע שמיטיבי הכנסה לא ישלמו מס בשיעור המתחייב מהכנסתם? ככה זה בשיאנית האי שיוויון.

חסכון לפנטהאוס

עתה מתעופף לו רעיון חדש . מי שימכור את דירתו יוכל לקבל מכחלון, זאת אומרת מאיתנו, חסכון צמוד למחירי הדירות. למה? שלא ייפגעו ממכירת הדירה. הרעיון של שר אוצרנו הוא פשוט: יש בארץ כמה, כלומר רבבות מהקשישים דלעיל, שיש להם כמה דירות. אם ימכרו, הדבר יביא להגדלת היצע הדירות הפנויות ומכאן התקווה לירידת מחירים.

כידוע אותו שר אוצר הביא לכנסת הצעה למיסוי בעלי דירה שלישית +. רעיון מעניין וראוי גם בגלל השפעתו הצפויה על מחירי הדירות וגם בגלל שיש סיכוי לקחת קצת כסף מהעשירים שמחזיקים יותר משתי דירות. אלא שהמס המוצע הוא מגוחך. זה לא מקל אמיתי. אז בתמורה למס מגוחך כחלון נותן להם גם גזר. מכספנו, למקרה שמישהו לא הבין.

למה שלא לתת חסכון צמוד למחירי דירות לכל ילד? זה דווקא רעיון יותר מעניין שיוריד את הלחץ לרוץ ולקנות דירות. אבל לתת לכולם? לתת משהו גם למחצית העובדים - אלה המשתכרים עד 7000 ברוטו לחודש? מה זה? תקדים מסוכן!

איך נשכנע את עשירנו למכור דירות? תנסו מס של 50%. נראה מה קורה.


(פורסם ב"ידיעות אחרונות" ב – 17.11.2016)
שתפו: