למה הדירות מתייקרות

את העניין הזה ראוי להתחיל מהשורה התחתונה: מחירי הדירות עולים כי הממשלה רוצה.
פשוט מאוד.
נכון, חברי הממשלה מדברים על כך שצריך שיקרה ההפך. ובמיוחד שר האוצר שדרש וקיבל את "כל הסמכויות" בתחום הנדל"ן. אבל, משמח לומר, כי הכל "פקה פקה". משמח כי פרשת הדיור מוכיחה פעם נוספת כי בין מה  שפוליטיקאים אומרים ועושים יש פער. לעיתים, כמו במקרה הזה, פער ענק.


הפער נגרם בגלל המחיר. שנים חייתה ישראל עם אינפלציה של עשרות ומאות אחוזים לשנה. כולם דיברו כנגדה. במיוחד השרים והשועים. והיא בשלה: הולכת ותופחת. עד שמישהו החליט שנמאס לו וכי המחיר של הדברת האינפלציה נמוך מנזקיה. ואז, בתוך שנים ספורות, המחלה הודברה.

פה, בדיור, השלטון עדיין חי בעולם שבו נזקי האינפלציה קטנים בהשוואה למחיר הדברתה. לכן מחירי הדירות עולים בהתמדה.

כדי להדביר את האינפלציה של שנות ה – 80' במאה הקודמת הממשלה השתמשה בכלים נוקשים: מיסוי, קיצוצים, פיקוח. "גזירות" בפי התקשורת. ולא יעזרו הסיפורים ומעשיות – כדי להוריד את מחירי הדירות או לפחות לעוצרם נדרשת זאפטה. לממשלה הזו יש זאפטה רק לערבים. ליהודים? תש כוחה.

אגדת הקרקע החסרה

הסיפורים על "הצע קרקעות". כאילו שלשם בניית דירות נדרשים עוד פיסות קרקע בתולה. ולא היא. לא נדרש דונם אחד. תחליט הממשלה כי כל בניין במדינה שיציב דיו יוכל להוסיף שתי קומות – ותהיה "קרקע" זמינה בממדי ענק. 

למה היא לא עושה כן? כי היא לא רוצה.

אגדת המימון

והזאפטה? מחירי הדירות עולים כי יש כסף זול שאין לו חלופה נושאת תשואה. גם מי שבדעה שכסף זול חיוני משיקולים כלכליים אחרים, אמור לנתב את הכסף למה שמועיל. ואינפלציה בדירות ממש לא מועילה. איך מונעים מהכסף הזול להגיע לדירות? מטילים מס על רכישת דירה בידי מי שיש לו דירה. כמה מס? הרבה. ובהתחלה – הרבה מאוד.
זו זאפטה. להוציא מהמשחק את כל ה"משקיעים" ולהותיר את הדירות רק למי שאין להם. קל להבין, קל לעשות. לא עושים. 

למה? כי לא רוצים.

אגדת החשבונאות

על חטא הממשלה ומחדליה נוספים פחדי בנק ישראל. הבנק המרכזי הוא גם המפקח על הבנקים ובתוקף כך מעוניין ביציבותם. אם מחר, בזכות איזה נס  מחירי הדירות יורדים ב – 10% לכל הבנקים שנתנו משכנתאות נרשם הפסד. 
למה? כי ככה כותבים מאזנים חשבונאים. מן הוקוס פוקוס חסר כל ערך ממשי. כאילו שיכולת ההחזר של משכנתאות בידי הציבור תלויה במחיר הדירה. היא לא. אבל החשבונאות – כן.

אז בנק ישראל ניזהר בשלומם וברווחיהם (המפוברקים) של יקיריו הבנקאים. לכן גם הוא לא מטיל עליהם זאפטה. למשל? לאסור עליהם לתת משכנתה למי שכבר יש לו דירה.

למה? כי הוא לא רוצה.

אגדת "הציבור"

ואנחנו, הציבור, לא נקיים מהפרשה הזו. כאשר כולם מדברים בגנות מחירי הדירות העולים שוכחים משהו חשוב: לכל אחד מאיתנו שיש דירה בבעלותו נוח שמחיר הדירה שלנו יעלה והמחיר של כל השאר ירד. כך נוכל למכור את דירתנו ביוקר, ולקנות אחרת גדולה ואיכותית יותר – בזול. באיזה שהוא מובן כל בעלי הדירות, המרוכזים בעצמם, אוהבים את האינפלציה הזו.

אגדת מחסור בעובדים

ולא נשכח את מחוקקינו שתוקעים חוקן. 90% מעובדי הבנייה אינם "יהודים" לפי הגדרת הש"סניקים מכל הזרמים. אז למה לא בונים בשבתות וחגים? ובכך מקצרים את משך הבנייה. וגם זה מתוך הנחה שליהודים אסור לעבוד בשבת. 

כי השבת מגנה על האינפלציה בדירות.

אז למה מחירי הדירות עולים: בגלל הקואליציה של אוהבי האינפלציה.



שתפו: