על החיים ועל המוות



יש בבעלותך דירה ששוויה מיליון ואת חולה בסרטן השד. הרופאים, היית כבר אצל שלושה מהאונקולוגים המפורסמים ביותר, קצבו לך תוחלת חיים של שלושה חודשים.  חברת תרופות ידועה החלה למכור תרופה המאריכה את החיים של חולות במחלה שלך ב – 9 חודשים. התרופה אינה בסל. היא עולה חצי מיליון שקל לשנה. יש לך שני ילדים בני 18 ו – 20.
האם את מוכרת את הדירה וקונה את התרופה?
ואולי מרוששת את ילדיך.....

הדילמה עומדת בימים אלה בפני ועדת סל התרופות באנגליה. היא קיבלה המלצה מהצוות המקצועי שלה שלא לאשר את התרופה קדסיילה. 9 חודשים תמורת חצי מיליון שקל זה הרבה כסף. לשם השוואה בכסף הזה אפשר לחסן עוד מיליון איש נגד שפעת ודלקת ריאות – עשירית מהלא-מחוסנים מגיעים לבתי החולים לתקופה ממוצעת של שבוע.

מה עדיף?

ואם נקצין את הדילמה:  נניח שהתרופה מאריכה את החיים בשלושה חודשים בלבד. האם התשובה משתנה? ואם זה שלוש שנים?
ובעצם איך בכלל מחליטים בדילמות שכאלה. אבל זה מה שעושים בוועדות "סל תרופות" בכל מדינה שבה יש ביטוח בריאות ממלכתי.

על מי הכעס?

ארגונים ועמותות של חולי סרטן תקפו, כצפוי, את ההמלצה של הצוות המקצועי. אפשר להבין את החולים – בשבילם כל יום, ולבטח 9 חודשים, זה הכל.
ולכן, וגם כדי לעצבן, הוצגה הדילמה האישית. יש לך מיליון. יש לך סרטן. יש לך שני ילדים. את מוכרת דירה תמורת תרופה?
הסיפור לא נגמר. יצרנית התרופה  roche הבינה שיש בעיה ולכן הסכימה להפחית במחיר. במו"מ מול הצוות המקצועי היא הציעה גם לממן את התרופה לכל חולה שתאריך ימים יותר מ – 14 חודשים. כל אלה, נכון לעכשיו, לא שינו את דעת הצוות.
מעניין: בישראל התרופה נכללת בסל לקבוצה מוגבלת. כאשר היא אושרה לשימוש נמסר כי עלותה רק רבע מיליון שקל. מה שמלמד שמחיר שמשלם פלוני לא זהה למחיר שמשלם אלמוני. תאגיד בינלאומי לא גובה מחיר אחיד מצרכניו.
מעניין עוד יותר היה הזעם כנגד הצוות המקצועי בגין המלצה לדחות את התרופה. העמותות המפורסמות העדיפו "לרדת" על ההמלצה הזו. על אף שיש חלופה הוגנת יותר: לתקוף  את roche – היצרן. שהוא מונופול, מכוח פטנט, לתרופה הזו.

הצבא כתרופה

ולהביא בתור דוגמא את המחיר הישראלי כהוכחה שאפשר אחרת. ואם מדינה, נניח ישראל, היתה דורשת מהיצרן להפחית עוד במחיר ולאיים בחרם על כלל התרופות של היצרן – העולם היה בריא יותר והמוות היה נאלץ לחכות בתור.

מחקר של פרופ' אלכס וינרב ממרכז טאוב ואוניברסיטת טקסס מצא כי שרות חובה בצבא מאריך את תוחלת החיים של גברים בשלושה חודשים. הנה "תרופה" זולה במיוחד עם שיעורי הצלחה אדירים. מה שמעלה את השאלה האם אין זה פיקוח נפש לשלול מתלמידי ישיבה 3 שנות חיים?
ולך תדע כמה תוספת שנים שרות חובה כזה ייתן לנשים חרדיות.

קדימה הרב ליצמן, החיים והמוות בידך.

שתפו: