הפחתת המס: הבלוף ומחירו



יש החושבים כי שר האוצר מריח בחירות בהקדם, ואחרים סבורים כי הוא באמת מאמין בסגולות הרפואיות של הפחתת מסים. כך או כך משה כחלון העלה את הנושא על סדר היום. וכהרגלו האמת לא נר לרגליו וההטעיה זורחת מראשו.


במדינה שבה יש לממשלה גירעון ענק בתקציב  – 26 מיליארד אשתקד - אין דבר כזה הפחתת מסים. יש, לכל היותר, הסטת מסים. מדובר בהסטת מס ממי שעובד ומשלם מסים היום למי שיעבוד בעוד 10-15 שנה.  אם התכנית תעבור, המשמעות היא שהממשלה מטילה מס נוסף על הילדים של היום כדי להקל על  הוריהם. הילדים ייאלצו לשלם במסים את ההלוואות שכחלון ייקח עכשיו כדי לממן את "הפחתת המסים" העכשווית. כבר היום כרבע מתקציב המדינה מיועד להחזר חובות עבר. על זה נאמר "הורים אכלו....שיני בנים". אז, מר כחלון, כדאי לדייק.
קשה לו. כמה ימים אחרי שהודיע על כוונתו להוריד מסים הודיע כחלון על ההישג הנאה של הממשלה: הפחתת יחס חוב תוצר. יעני יש לנו פחות חובות.
והבהיר: ב - 2015 היה יחס חוב תוצר 63.9% ובשנת 2015 רק 62.1%. נחמד? אך מה קרה לחוב עצמו, ולא לחלקו בתוצר? הוא היה 743 מיליארד ב 2015 והגיע ל - 760 מיליארד שקל אשתקד. וזה עוד לפני הורדת המסים.

מיסוי קשישים 

בעוד הוא מדבר על הפחתת מס עסוקה הממשלה שבה הוא חבר בהעלאת מס. אמנם הדיון הוא בשאלה האם ראוי להוסיף עוד ימי חופשה לעובדים. אבל מאחורי המילים היפות מסתתר מס. והמס, איך לא, מושת על הקבוצה הכי חלשה באוכלוסייה.
ההכנסה של המשפחה הפנסיונרית החציונית – זו שבאמצע קבוצת הפנסיונרים – היא 5,000 שקל נטו לחודש. כמה מהקוראים יודעים איך לחיות עם הכנסה כזו?

ועכשיו לתרגיל: הממשלה מתכננת להגדיל את מספר ימי החופשה. יש הרוצים עוד יום חופש אחד בחודש ויש המבקשים להסתפק בעוד יום חופש מדי רבע שנה. ככלל זה רעיון חמוד. קבוצת חוקרים שהתכנסה לפני כחודש בלונדון סקול אוף אקונומיקס המליצה על תוספת ימי חופשה ככלי עיקרי לטיוב חיינו.
בין הפנסיונרים יש קבוצה הולכת וגדלה של סיעודיים. כאלה הנזקקים למטפל צמוד. הוספת יום חופשה עולה למטופל 300 שקל – שווה ערך לתוספת מס של 6%. אז למה כחלון מוריד מסים בעת שהוא מתכנן העלאת מסים?

מי יהנה?

למעט מס ערך מוסף כל שאר המסים אינם מוטלים על כולם. חצי מהשכירים לא משלמים מס הכנסה כי הכנסתם נמוכה מדי – מתחת לסף המס. אם כחלון יוריד מס הכנסה הוא יצ'פר רק את המחצית העליונה. וזה יהיה מעניין: לתת תוספת הכנסה למחצית העליונה ולהעלות את המס על קשישים סיעודיים. וכחלון, משום מה, נחשב "שר חברתי". עלק.

הבה נחשוב על מסים שכחלון מתעקש לא לגבות. כאשר אנחנו קונים מקרר חדש אנחנו משלמים מע"מ. אבל אם נקנה מניות חדשות של חברה לשיווק מקררים – לא נשלם מע"מ. למה?
כאשר נטוס לאילת לנופש נשלם מע"מ על כרטיס הטיסה. כאשר נטוס ללונדון לנופש – כחלון לא יגבה את המע"מ. למה?
כאשר נטוס ללונדון נוכל לקנות בדיוטי פרי מוצרים ללא מע"מ. ומי שלא טס לחו"ל? למה כשהוא קונה סלולרי בחנות עליו כן לשלם מע"מ? ותחשבו על זה: מי שמרבה לטוס לחו"ל נהנה מהמון פטורי מע"מ שכאלה. למה יש פטור כזה רק למי שנוסע, ולא למי שנשאר?

מכיוון שהמס היחיד שכולם משלמים הוא המע"מ ראוי, אם מתעקשים להפחית במסים, שזה יהיה המס ששיעורו יופחת. כל הפחתה במסים אחרים רק תיטיב עם מעטים על חשבון הרבים וכמובן – על חשבון הילדים.

אז אם אתה מתעקש, מר שר אוצר, קודם תבטל את העיוותים האלה ואז תוכל להפחית במע"מ לישראלים שחיים בישראל.
שתפו: