כאשר הרב המיוחם פוגש את זוהר בחרא



ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) הציע לא מכבר לספח את השטחים הכבושים (ללא עזה, כנראה) ולתת לתושביהם הערבים "זכויות מלאות" למעט הזכות להצביע לכנסת. זה, לכשעצמו, עושה צחוק מהשפה העברית. יתאר לעצמו חבר הכנסת שיבקש וישלם עבור כוס קפה – אבל יקבל רק חצי. מלא? הצחקתם את בית הקפה.

מייד הותקף הח"כ על משטר ההפרדה הגזעית שהוא מציע. ולפיכך הוסיף כי הערבים המסופחים יוכלו לקבל זכות להצבעה בכנסת בתנאי שיתגייסו לצבא.


מה שמלמד שחבר הכנסת כלל לא אמון על החוק שעליו הוא נשבע לשמור.

אף אחד במדינה הזו לא מתגייס מרצונו. נתחיל את הדיון הזה עם היהודים. כל יהודי (כמו גם דרוזים ובדואים) מקבל צו גיוס. מי מחליט על מקבל צו כזה? שר הביטחון. ויש כאלה שכלל לא מקבלים צו....
משקיבל יהודי צו הוא חייב להתייצב. ואם לא יתייצב – ייענש. לא מכבר היו בירושלים ובבני ברק הפגנות של חרדים, מבית  מדרשו של הרב שמואל אויערבאך, שהתקוממו על כך שהם נדרשים בכלל להתייצב. כמה מהם ממשלתו של זוהר עצרה, שפטה ואסרה?

מי מגוייס

אבל אם זוהר רציני בעניין הגיוס מרצון – כפי שהוא דורש מתושבי שכם ורמאללה – יתחיל עם היהודים בירושלים ותל אביב. במקום צווים – מי שרוצה יתייצב. בבקשה, מר זוהר.
יש כאלה שמקבלים צו, באים ללשכת הגיוס ומקבלים פטור. האם כאשר זוהר "קורא" לערבים להתגייס הוא מציע להם גם פטור כמו לחרדים? נניח לפחות פטור למי שלומד במדרשה איסלמית המקבילה לישיבה ותלמוד תורה? קדחת. או, במינימום שבמינימום, לתת זכות הצבעה לנשים דתיות משכם כמו שהוא נותן זכות כזו לנשים דתיות מבני ברק המקבלות פטור?

ויש כאלה שמקבלים צו אבל נמצאים בצבא רק חצי מתקופת הגיוס. אלה החברים של נפתלי בנט. האם זוהר מציע לתושבי רמאללה חצי גיוס לצבא כמו כל אלה שרצים על ספסלי הישיבות עם ציצית נגררת מאחורי מכנסי החאקי שלהם? בעצם, ח"כ זוהר – מדוע מגיע שרות צבאי מקוצר לתלמידי ישיבות חרד"ליות ולא לסטודנטים באוניברסיטה באריאל, ולשיטתו - באוניברסיטת א-נגאח שבנבלוס היא שכם?

ומי לא מגוייס

ויש, ח"כ הדיוט שכמוך, כאלה שהצבא כלל לא מגייס. אלה שכלל לא מקבלים צו. מי הם? כל הערבים והערביות בישראל שאינם בדואים או דרוזים או צ'רקסים. מדוע ההדיוט לא מגייס את תושבי אום אל פחם לפני שהוא מגייס את תושבי ג'נין?
המראיינים של ח"כ זוהר הגיבו בזעם גזעני משלהם: "מה, אתה רוצה לגייס 2.5 מיליון פלסטינים לצה"ל"? ועל זה השיב זוהר שלא ידאגו – הערבים לא ירוצו להתגייס.
מה שמחזיר אותנו להצעה שגם היהודים יקבלו  את האפשרות לא להתגייס –ונראה כמה יקפצו על המציאה.
ואגב ולעניין: מדוע זוהר לא מציע לשלול את זכות הבחירה  מיהודים שאינם מתגייסים – חרדים, נשים דתיות, נכים. אם כבר עושים סדר...

מדינה אחת - צבא אחד

"אני רוצה לשאול את שר הביטחון, מה הסיבה לכך שעד עכשיו לא גויסו בהתאם לחוק ... שירות הביטחון, הגילים המתאימים בקרב האוכלוסייה הערבית".

"מדוע מוציאה הממשלה מכלל השירות הצבאי את האזרחים הערבים בגיל הגיוס, אף כי רבים מהם גילו נכונות למלא את חובותיהם כאזרחים התובעים ליהנות מכל הזכויות? אין ספק שזוהי אחת התופעות הבולטות של האפליה הגזעית במדיניותה של הממשלה".
"אני תקווה שגיוס נשים יהודיות וערביות לצבא ההגנה יהווה אחד הגורמים להצעדת האשה הערבייה לקראת שחרורה מכבלי עבדותה במשפחה ובעם, ולהעלות רמתה החברתית והתרבותית".
מתברר שהיו חברי כנסת שקדמו לזוהר עם ההצעה לגיוס ערבים: חברי המפלגה הקומוניסטית הישראלית מיד לאחר הקמת המדינה. אז אם זוהר מבקש לערוק מהליכוד לרשימה המשותפת – זה יכול להיות מעניין.
אבל היה מי שהקשיב לזוהר ועשה מעשה.

שר הביטחון חשב באותם ימים על מהלך שיאפשר לגרש ערבים מהמדינה. מכיוון שהסמכות להוציא צווי גיוס היא בידו, החליט פנחס לבון לגייס ערבים לצבא. כמו זוהר גם הוא היה בטוח שהם לא יבואו ללשכות הגיוס. וכך תימצא העילה לגרשם מהארץ.
הצווים יצאו ולא יאומן - הערבים התגייסו. לבון מיהר לבטל את הצווים. תכנית הגירוש של אז כשלה.
אבל יש תקווה שזוהר יחדש אותה. גירוש עם זכויות מלאות של כל מי שלא שרת בצבא. בשנים האחרונות זה מחצית מכל מחזור גיל. לפחות תהיה הקלה בצפיפות בכבישים.


הרב המיוחם

מי צודק? שר הביטחון, אביגדור ליברמן, שהציב למכינה הקדם צבאית בישוב עלי אולטימטום: פיטורי יגאל לוינשטיין או ניתוק מהצבא. או אולי שר החינוך, נפתלי בנט, שגינה את דברי לוינשטיין נגד נשים ("חמות") אבל מתנגד לסנקציות נגדו.

אתחיל עם זה שליברמן טועה לחלוטין, ועל כך בהמשך. אבל כמקובל בדיונים הפוליטיים שלנו האופציות אינן מסתיימות בשתיים דלעיל. ולכן גם כאשר ליברמן טועה ומסוכן, גם בנט מטעה ומסוכן – אבל פחות.

בנט מטעה כי הוא לא באמת מגנה את לוינשטיין, המסתובב עם תואר רב. הסיבה אינה דברי החרמנות של האיש. הסיבה היא שבנט לא מאפשר לנשים שאינן "דתיות" במובן הצר של האורתודוכסיה הדתית את אותן זכויות שיש לנשים אורתודכסיות. והוא צבוע בריבוע כי הוא אינו מאפשר לסטודנטים באוניברסיטה ובמכללה את אותן זכויות (חצי שרות צבאי) שעל קיומו הוא נלחם למען בני עדתו החרד"לית. והוא מנוול בקנה מידה בינלאומי כשהוא מסכים שרק אורתודוכסים מהזן של ליצמן-דרעי יקבלו פטור בעוד חסידי שפינוזה מחויבים להתגייס לצבא.

בנט וליברמן אף שותפים לעוד מחדל לאומני: קיומן של מכללות קדם צבאיות במימון המדינה.

ליברמן מהק.ג.ב.

אז מה הבעיה עם ליברמן? שהוא סותם פיות. בשם ההגנה על שרות צבאי לבנות הוא לוקח לעצמו את הזכות למנוע ממכינה קדם צבאית קשר עם הצבא (הכסף מגיע ברובו ממשרד החינוך) ובכך לנטרל אותה. נכון, הרב החרמן מעורר גועל נפש. אז מה? ומה שבנט וביבי וביטן ואקוניס וסמוטריץ וכל עדת הלאומנים הזאת אומרת הוא נופת צופים? לוינשטיין מדבר על כך שנשים מחרמנות אותו. והן מפתות. והן אובייקט מיני אקטיבי לחרד"לים. מגעיל אבל לא נורא.

השמאל שמקפיד לשתוק בוויכוח הזה עוזר לסתימת פיות. כי מה ההבדל בין עמדת ליברמן לבין החוק שיאסור השתתפות בבחירות של מפלגה המתנגדת ל"מדינה יהודית"? זה אותו סוג של מהלך. אלא שלוינשטיין רק מדבר. ליברמן והכנסת מפעילים כוח.

ולעצם העניין: ראשית, ראוי שייסגרו כליל את המכינות הקדם צבאיות. לא צריך אותן. ואם לצבא חסרים חיילים – ולא חסרים כאלה – שישלם להם אחרי השרות הצבאי הרגיל.

ושנית, שייתנו לרב החרמן למלמל את שטויותיו ובלבד שייתנו למתנגדיו, כולל מתנגדי מדינה יהודית, להפיץ את שטויותיהם.




שתפו: