חשבון עם כבל בקצהו



הבה נשחק בנדמה לי. אתם ואתן, קוראות וקוראים, משמשים כיושבי ראש ועדת הכלכלה של הכנסת – זו המופקדת בין השאר על משק החשמל. כמנהג הכנסת ראשות הוועדה הזו היא בידי האופוזיציה. 
רשות החשמל, שהכנסת הפכה אותה לגוף ששולט בו שר האנרגיה, מחליטה – בלחצו של השר יובל שטייניץ (ליכוד) – להפסיק עם חשבונות החשמל הדו-חודשיים ולעבור לחשבון חשמל חודשי. מה תהיה תגובתכם?


סביר להניח כי כל אחד ששכל בקודקודו היה רואה במהלך הזה העלאה סמויה בתעריף החשמל. מדוע? כי במקום אשראי של 60 יום אתם מקבלים אשראי של 30 יום. קופת המזומנים של חברת חשמל מתמלאת  - בדיוק כמו מה שהיה קורה אם היו מעלים את מחירו של קילווט באגורה אחת.
ובתמצית: פוגעים בצרכני החשמל. ולכן סביר שיו"ר ועדת הכלכלה – אתם ואתן – הייתם מתנגדים.
עכשיו נשנה משהו במשחק הזה. במקומכן בראשות הוועדה יושב ח"כ איתן כבל (העבודה). כיצד לדעתכן הוא נוהג?

בנבכי קודקודו

כדי להשיב על השאלה הזו נכנסתי אמש לקודקודו של כבל, ודי הופתעתי לגלות שיש שם הרבה מקום ריק. כך או כך המוח הסביר כי יש לשלוח מכתב תמיכה במהלך המוצדק. ואם שר האנרגיה היה דואג ביתר תקיפות לזכויות הצרכנים אזי חשבון החשמל היה נשלח יומית ולכל המאוחר מדי שבוע.

איך אפשר להגיע למסקנה כל כך קיצונית?

בחודש האחרון, ועד אתמול, צרכנים לא קיבלו חשבונות חשמל, וגם מהתשלומים המגיעים לספקים קוזזו 10%. כל זה חלק ממאבק שמנהלים עובדי חברת חשמל נגד תכניות הממשלה ל"רפורמה". בית הדין הארצי לעבודה, שמונע בדרך כלל שביתה של עובדים, הסכים לסנקציות האלה והממשלה ערערה לבית הדין הגבוה לצדק על הפסיקה הזו.
אז מה הבעיה הצרכנית? לכאורה אין בעיה כי כולנו מקבלים אשראי ממושך יותר מחברת חשמל. במקום לשלם לה אנחנו יכולים לסגור משיכת יתר ולשלם פחות ריבית לבנק. אנחנו יכולים, אם אין לנו אוברדראפט, להשקיע את הכסף בפיקדון. אבל אין ספק שמצבנו הוטב.

חשבון בנק מתפוצץ

מתברר כי לאיתן כבל יש עמדה הפוכה. הוא פנה לשר האנרגיה בשאלה מה הוא מתכוון לעשות בענין עושק הצרכנים. איך עושקים אותם? לכשיסתיימו הסנקציות יגיעו חשבונות חשמל מוגדלים. ואז, אנה אנו באים? מאיפה נשלם? "מיליוני בתי אב בישראל אינם מודעים לעובדה שחשבונות החשמל שלהם נערמים בחודשים האחרונים לכדי אלפי שקלים ושהכל צפוי להתפוצץ להם בחשבון הבנק במכה אחת, סמוך מאוד לתחילת חגי תשרי".
זה ההיגיון והידע המנחים את ראשו הנבוב של כבל: אם מצ'פרים את הצרכנים – זו התעללות. ולכן אם יקצרו את תקופת החשבון – הצרכנים ייהנו.

שטייניץ החליט לא להתערב. חבל. הוא זקוק לייעוץ מוצלח יותר. טוב היה לו השיב לכבל כי לאור החרדה לפיצוצי חשבונות חשמל ערב חגי תשרי, תעבור חברת חשמל לגביה שבועית של החשבונות. ובא לציון הגואל בדמותו של כבל חסר בינה.  

עצה נוספת לאבי גבאי נמצאת כאן


שתפו: