אסון טבע



עכשיו יש הרבה חכמים. נחמיה שטרסלר מ"הארץ" התנפל, ובצדק, על ח"כ שלי יחימוביץ (העבודה) משום שהאשימה את הנהלת תאגיד התרופות "טבע" ברכישת תאגיד תרופות אחר. הוא נימק בכך שזו חוכמה לאחר מעשה. העיסקה התבררה ככושלת והיא שמסבירה חלק חשוב מהמשבר הנוכחי בתאגיד התרופות הלכאורה ישראלי.
מי היה חכם בשעת מעשה? כמובן שלא שטרסלר. כמה אנליסטים, מומחים, כלכלנים כן היו שם? אף לא אחד. אצלנו, בפרשנות הכלכלית, לעולם עסק פרטי מתנהל ביעילות. מי שאינו יעיל זה המגזר הציבורי. ולפעמים גם הבנקים שממנים בעלי שליטה בתאגידים. אבל כמה מצער את חכמינו שדווקא ב"טבע"- תאגיד שעד לפני שבועיים היה הגדול בישראל- לא היה בעל שליטה. וכמה מצער שאיש מהם לא אמר בזמן אמת את מה שיחימוביץ אמרה עכשיו.


כלומר: הם חכמי כלכלה כמוה.

עכשיו כולם גם מבינים שלא רק שהרכישה – 39 מיליארד דולר עבור אקטוויס ג'נריקס – לא צלחה. גם שיטת המימון בעייתית. מינוף קוראים לזה. מילה נחמדה ללקיחת הלוואה. בעבר הרחוק טבע קנתה תאגידים באמצעות החלפת מניות. וכך מי ששילם היו בעלי מניות קיימים. ומכיוון שרוב הרכישות היו מוצלחות – בעלי המניות הרוויחו דרך  עליית מחיר המניה.
בשנים האחרונות עיקר המימון מגיע באמצעות הלוואות – אותו מינוף הכל-כך מדובר. וכך הגענו למצב שהתאגיד חייב כ – 35 מיליארד דולר והוא צריך לפרוע כרבע מזה בתוך פחות משנה וחצי. וכסף אין.

מינוף = פיטורין

במצב הזה החליטו מנהלי טבע להפיל את התיק על הייצור. כדי לשרת את החוב (כמה שהמילה לשרת הולמת את המצב!). הם ימכרו חלק מחברות הבת ויפטרו אלפי עובדים – רובם מחוץ לישראל. כל זה לא היה קורה אילו החברה היתה מממנת את עצמה ממכירת מניות ומוצרים – ולא במינוף.

אז מה הלקחים מהדרעק הכלכלי הזה:

הראשון, תאגיד שיש לו חוב לא רשאי לחלק רווחים בין בצורת דיבידנד ובין בצורת דמי ניהול – השיטה הרווחת  לתגמל "בעלי שליטה". רווחים יחולקו רק אחרי שיסולקו כל החובות. וזה בכלל לא משנה אם מדובר בחברה פרטית או ציבורית. קודם לכל – תחזירו חובות.

השני, להוציא את הפנסיה של כולם מ"שוק ההון". השבוע הרבו המומחים – שלא ידעו דבר בזמן אמיתי – להסביר כי כל מניות טבע כולן לא מסתכמות ליותר מ – 2% מהחיסכון הפנסיוני. זו תמונה מעוותת. היא מכניסה לחשבון את קרנות הפנסיה הוותיקות שבהן  לכל היותר עשירית מהכסף יושב במניות. בקרנות החדשות – הנזק הרבה יותר רציני. אבל גם השקעה באגרות חוב של תאגידים לא מיטיבה עם המצב – ראו כמה תספורות נעשו בשנים האחרונות לחסכון באגרות חוב.

הממשלה צריכה להחיל את הסדר קרנות הפנסיה הוותיקות על כל התשלומים לפנסיה על הכנסה  שגובהה עד לשכר הממוצע ( כ- 10,000 שקל לחודש). ואת הסדר הפנסיה בקרנות החדשות יחילו רק על חסכון שמעל לשכר הממוצע. כך תהיה הגנה טובה לפנסיות של עד 7,000 שקל לחודש.

חוץ מזה לדאוג שמר יצחק פטרבורג, יו"ר ומנכ"ל זמני של "טבע", יתחיל ליהנות מהפנסיה שלו.


שתפו: