שטייניץ לדין



שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, נמצא בימים אלה בכותרות. לא כל כך בזכות מעשיו אלא עקב חקירת המשטרה של אחדים מחבריו/מקורביו החשודים כעבריינים בפרשת רכש הצוללות ממספנת טיסנקרופ הגרמנית.
כל מי שהיה לו מה להגיד בנושא פתח ואמר כי שטייניץ עצמו נקי וללא רבב. ד"ר לפילוסופיה וכסף? לא יכול להיות. למעט אולי רבב אחד: בכל זאת כנראה שיש בעיה עם קבוצה לא קטנה של אנשים שאותם מינה לתפקידים ממלכתיים חשובים.

האם שר אחראי למעשי בעלי תפקידים שהוא ממנה?

לא מכבר אישר בית המשפט העליון הגשת תביעה ייצוגית נגד חברת חשמל. לכאורה זה עניין משפטי שלא באמת מעניין בני אנוש (כלומר כל מי שאינו עורך דין). אבל יש פה פתח מעניין.
מי שהגיש בקשה לתביעה שכזו הביא שני נימוקים עיקריים: האחד, תוספות שכר ששולמו לעובדים שלא כדין, כלומר ללא אישור הממונה על השכר במשרד האוצר כקבוע בחוק. השני, הודאת החברה כי הפרישה ביתר לפנסיה של עובדיה – דבר שהביא לייקור החשמל - אך לא טרחה לבקש הפחתה בתעריף החשמל כתוצאה מגילוי הטעות.
המיוחד בפרשה הוא בכך שהפסיקה התקבלה על אף שהממשלה אישרה להלכה (באמצעות אישור הסכם קיבוצי) את חריגת השכר וכי רשות החשמל – ולא חברת חשמל – היא שאחראית על מחיר החשמל. מכאן שחברת חשמל נענשת על מה שהממשלה אישרה ובגין החלטה של גוף ציבורי אחר. גם אם ההחלטות של חברת חשמל מוטעות ומסוכנות – הן לא יכולות להביא לעושק. מי שעשק הם גופים אחרים.

"מעריב" כנמשל

את הטענות הכבדות האלה דחה בית המשפט העליון. מעניין ששרת המשפטים לא יצאה בזעקות שבר על כי בית משפט פוסל החלטת ממשלה. מה שמלמד, למעוניינים בנשמתה של הגברת המינסטרית, כי כאשר בית משפט פוסל החלטת ממשלה שאינה לרוחה – זה בסדר. רק כשהוא פוסל החלטת ממשלה שהיא תומכת בה – בית המשפט צריך קיצוץ.
טוב שאין חוק נגד צביעות מיניסטריאלית. במיוחד אין חוק כזה נגד שרים ממפלגות דתיות שנסמכות על "ערכים". כך נחסך מאיתנו תיק 5000.

ולגופו של עניין?

לכל המעורה בנושא ידוע בדיוק איך זה עובד. ומי שלא מעורה בנושא מוזמן לקרוא קצת על התביעה הייצוגית שהוגשה נגד מנהלי דיסקונט השקעות בפרשת רכישת העיתון "מעריב" על ידי התאגיד. מה שעלה בדיונים שם היה שהמנהלים עשו בדיוק מה שבעל השליטה, נוחי דנקנר, רצה. הוא רצה עיתון. אבל הוא לא רצה לקנות עיתון מכספו. אז הם דנו בכובד ראש קליל ואישרו לו לקנות את מעריב בכספי תאגיד. ועל רשלנותם הקלילה הם נענשים בעצם הימים האלה. במיליונים.

שטייניץ בעל השליטה

מה קורה עם מנהלי חברת חשמל? מה היו מעשיו של בעל השליטה בתאגיד הזה? לצערי על זה לא הוגשה תביעה ייצוגית. ובאופן מעניין בעל השליטה בחברת חשמל הוא גם בעל השליטה ברשות החשמל. קוראים לו יובל שטייניץ. ולצידו על כסא החשודים לכאורה שר האוצר שהוא המופקד על השכר בחברת חשמל.

מה שמתבקש הוא תביעה ייצוגית נגד שרי הממשלה. הם אלה שממנים הן את מנהלי חברת חשמל והן את מנהלי רשות החשמל. לפני כשנה הם אפילו הגדילו עשות ושינו את החוק כך שהרשות – שתפקידה לקבוע את מחיר החשמל – תהיה כפופה לשר האנרגיה.
האם יש דבר כזה תביעה ייצוגית נגד הממשלה? אין לי מושג. ואין לי כוח לטרחנות עורכי דין. אלא שכאן התביעה המוצעת היא נגד שרים שיש להם בחוק תפקיד ניהולי. זה לא כמו תביעה ייצוגית על נזקים שעשתה הממשלה כתוצאה ממלחמה, למשל. או הורדת מס. פה לא מדובר במדיניות אלא בניהוליות. והגיע הזמן שהשרים יתנו תחת על היותם מנהלי-על.

לחילופין שיחוקקו חוק שמעביר את כל תפקידי הניהול המיניסטריאליים לאחרים.

נראה אותם.

העצה השבועית ליו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, נמצאת כאן.


שתפו: