המינימום של גבאי



יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, הצליח השבוע לייצר מהומות. די נדיר שאיש אופוזיציה מצליח לרכז כל כך הרבה תשומת לב. גבאי הצליח ולכן ישלם גם מחיר.
הוא התחיל בהודעה שהרשימה המשותפת לא תהיה בקואליציה שתנהיג מפלגת העבודה. זה עיצבן את אנשי השמאל, ובצדק מבחינתם. את הימין הקיצוני ששולל כל הסדר מדיני גבאי לא פוסל אוטומטית. אבל את  המפלגה שהכי תומכת בהסדר שתי מדינות הוא פוסל על הסף על אף שלכאורה הוא תומך בהסדר כזה. (העצה השבועית - מספר 15 – הנמצאת כאן מתייחסת לעניין).


אחר כך הוא הודיע שלא יהיה צורך לפנות התנחלויות. זו כבר עמדה הרבה יותר סבירה על אף שהיא עיצבנה את ציפי לבני. כולם חושבים שזו בהכרח עמדה ימנית קיצונית. בנימין נתניהו אומר בדיוק אותו הדבר. ואפילו מנחם בגין אמר אותו דבר – ושניהם שיקרו. אבל גם מי שבעד נסיגה לגבולות 1967 סבור שאין בהכרח צורך לפנות התנחלויות. ישראל מפנה יהודים מניו יורק? לא. אז למה שתפנה יהודים מעפרה? ישראל יכולה לסגת מבלי לפנות אף התנחלות. ואם המתנחלים לא רוצים לגור בפלסטין, הם יכולים להגר לישראל.
בגישה הזו או שגבאי הוא בימין או שהוא בשמאל הקיצוני (התומך בנסיגה חד צדדית). זה כבר הרבה יותר מעניין.

תעופו לסין

היציאה השלישית של גבאי היתה שמי שרוצה להקים מפעלים המתבססים על עובדים בשכר מינימום – שיילך לסין.  כאן הוא חשף מחד תבונה ומאידך בורות.
התבונה היא בכך שאין כל צורך במפעלים שמשלמים שכר כל כך נמוך. כלומר על הממשלה להימנע מלסייע להקמת עסקים שבהם השכר יהיה כל כך נמוך. יותר מזה: הממשלה צריכה לסייע להקמת עסקים שמתחייבים מראש שישלמו לעובדיהם לפחות 20% מעל למינימום – כלומר 6,000 שקל לחודש. גובה שכר העובדים ופערי השכר בין העובדים צריכים להיות השיקול המרכזי בהקצאת סיוע ממשלתי  במענקים או בהטבות מס.
 האם לזה התכוון גבאי? לך תדע.

הבורות מעיקה יותר. בתעשייה – המפעלים עליהם מדבר גבאי - אין כמעט עובדים שמשתכרים שכר מינימום. תופעת שכר המינימום היא בעיקר בענפי השירותים ובמקומות עבודה לא מאורגנים בהסכם קיבוצי. אם גבאי רוצה לסלק לסין את כל המאבטחים, קופאיות, שוטפי כלים, עובדי קבלן ועוד– יש סכנה שסין תתנגד להצפה של כמיליון ישראלים ועובדים זרים.

גבאי, כמו כלכלנים רבים, עיוור למציאות שבה הוא חי. כדאי שיתעניין בתנאי העבודה של מי שמנקה את המשרד שהוא קיבל מהמפלגה. שיתעניין כמה פנסיונרים מקבלים קיצבה הקטנה מהמינימום. קל לדבר על מפעלים - שאינם קיימים. נגע שכר המינימום רווח מתחת לאפו של יו"ר מפלגת העבודה בעיניים.

גבאי עיוור ותתרן. אבל יש זמן ללמוד.



שתפו: