סלקציה או צנזורה



לפני כמה חודשים ביקשתי לקנות את הספר "נכבה והישרדות" – מאת עאדל מנאע שיצא בהוצאת ואן ליר והקיבוץ המאוחד. בסניף של  סטימצקי שבקרבת ביתי לא היה את הספר. לדעת עובדי החנות גם לא בסניפים אחרים. ואכן, ניסיונות חוזרים בסטימצקי לא סייעו. בצומת ספרים הספר נמצא.
מאז אני לא נכנס לסטימצקי. יש לי חשד, לא מבוסס, שצנזורה פנימית של סטימצקי מונעת את הפצת הספר בחנויות. אלא שעתה התעוררה בעיה.
ב"ידיעות אחרונות" צוטט מכתב שכתב מנכ"ל רשת צומת סופרים להוצאות הספרים. במכתב מסביר המנכ"ל, אבי שומר, כי מעתה רשת החנויות לא תפיץ כל ספר שיישלח אליה. לדבריו, הוצאות הספרים מדפיסות לא מעט ספרים נטולי כל ערך ספרותי או כלכלי. כאלה שהן עצמן דוחות אך מפיצות רק אם הסופר משליש 30,000 שקל לקופתן. בגלל מגבלות מקום נדרשת צומת ספרים לעשות סלקציה. וזו תעשה בידי "אנשי שיווק, אנשי מכירות וגם אנשים עם שיקולים ספרותיים".


סלקציה או צנזורה?

אפשט את הדיון. נניח שאין צנזורה וצומת ספרים היא מונופול בחנויות ספרים. יש אמנם חנויות פרטיות פה ושם, אבל הרשת מחזיקה ב- 60% מהשוק. האם נכון שהיא תעשה סלקציה?
תמונת השוק במציאות לא רחוקה מזה. סטימצקי, לפי הערכות, מחזיקה ביותר ממחצית המכירות. צומת ספרים בעוד כרבע. זה מבנה לא תחרותי בעליל. המיקוד עד כה, בחוק הספרים, היה על מחיר הספר. אבל מה בדבר צנזורה/סלקציה?
העניין חשוד לנוכח הרכב הצוות שהרכיב מנכ"ל צומת ספרים לביצוע הסלקציה. יש שם אנשי שיווק ואנשי מכירות (מה בדיוק ההבדל ביניהם?) וגם אנשים עם שיקולים ספרותיים. זה נראה תמים, אך בנסיבות מסוימות זה יכול להיות מרושע.
הספר של עאדל מנאע יימכר רע. רק מעטים מקוראי העברית מתעניינים ברגשות תושבי חיפה והגליל שגורשו/ברחו/חזרו בזמן הנכבה – מלחמת העצמאות אצל היהודים. יש לספר כזה סיכוי?

סלקציה הגונה

ברור שכל הוצאות ספרים וכל חנויות הספרים עשו, עושים ויעשו סלקציה. השאלה מתחדדת כאשר השוק נשלט בידי מונופול או דואופול הן בייצור (מספר קטן של הוצאות ספרים) והן בשיווק – חנויות הספרים. הכנסת עסוקה בהליכים לחקיקת חוק ההשתקה (המכונה, לשם הטעייה חוק ההמלצה) שבא לסתום את הפה של חוקרי משטרה, וכל מי שמפרסם דבר על חקירות. מה קורה אם מחר משתיקים את המילים נכבה, הומוסקסואליות, זיון וחלב ובשר בצמידות זה לזה? מישהו חושב שמירי רגב לא מסוגלת לזה?

הנה חומר למחשבה. במקום ועדה מסדרת לספרים "בעייתיים" תועבר הבחירה להגרלה. וכל ספר (כולל ספרים דיגיטליים) שלא הוגרל יוכל להשתתף בהגרלה הבאה של ספרים שהחנות/המפיץ הדיגיטלי לא רצו ביקרם.

ואם למישהו רעיון אחר – בבקשה.

נ.ב. עתה ניתן למצוא את ספרו של מנאע גם בסטימצקי

שתפו: