מה בין מחירי הדירות לתאגיד "טבע"





ב"ידיעות אחרונות" הטילו את האשם במנהלים ואף דרשו שהם ישלמו. גם ההסתדרות קבעה שההנהלה אשמה.  ב"ישראל היום" היו מתוחכמים: "קיבלו מיליארדים – אלפים יפוטרו". מה מתוחכם בזה? כי מי ש"קיבלו" זו הנהלת תאגיד "טבע". הסיפור, על כן, ברור ומובן לכל נפש: הנהלת החברה אשמה.

הפינה האינטרנטית הזו מצטיינת באיפכא מסתברא שלה. הנהלת טבע לא אשמה. האשמה נמצאת במקום אחר.
דוגמא לפתיחה:  אתם מקבלים מהבנק שלכם הצעה לקחת משכנתא של מיליון שקל ללא ריבית. המשכנתא תהפוך למענק אם תשכירו את הדירה ותשלמו מס הכנסה על דמי השכירות שגביתם.
מה תעשו? תלכו ליועץ פיננסי? תשאלו יועץ מס או רואה חשבון? תשכרו עורך דין שיבדוק אם אין כאן תרגיל? אולי, ועם הרבה ספקות, תבחרו באופציה האחרונה. ואם המשפטן יפסוק שזה כשר – תיקחו את הכסף ותצחקו כל הדרך לבנק/ליבואן של מכוניות יגואר או מרצדס.
זה מה שעשו מנהלי תאגיד התרופות "טבע" שמסוף השבוע עומדים לדין וכולם מחכים שדמם יישפך בכיכר העיר. אז מדוע אתם צוחקים והם אמורים לבכות?

בסיפור הזה יש רק אשם אחד: ממשלת ישראל. ובגלל שהוא מחזיק בשיא הוותק ובתפקיד ראש הפירמידה אז האשם העיקרי הוא בנימין נתניהו. אולי הוא גם מושחת כעולה מתיקי 1000 ו – 2000. אבל הוא כושל. לא פלילי אבל בטח עם כוונה.

ספיר כמשל, צמיחה כנמשל

תיקחו לשם השוואה את פנחס ספיר. הוא היה שר התעשייה ושר אוצר עם ותק מפואר. הוא הפך את חלוקת הלוואות שהפכו למענק למדיניות מוצהרת ומכוונת. והוא חילק את הכסף לקפיטליסטים מהסוג של מנהלי טבע ביד רחבה.
בהבדל אחד: הוא דרש להיות נוכח בהנחת אבן פינה ובפתיחת המפעל שבגינו ניתן הכסף. בנימין נתניהו וחבורת רעיו (תרתי משמע) חילקו כסף ציבורי מבלי שדרשו בתמורה אבן פינה, סרט לגזור. ככה סתם למען "צמיחה".

מנהלי טבע הבינו את השיטה. הם, ומנהלים של תאגידים גדולים אחרים, עשו "צמיחה". יש שתי שיטות לעשות "צמיחה". באחת, בונים מפעל. בשנייה – קונים מפעל. כל המנהלים של כל התאגידים הגדולים  בוחרים – איך לא – באופציה השנייה.
כרגיל זו האופציה היקרה יותר. אם פלוני, בעל מפעל תרופות בהינדוסטאן עילית, יודע שמנהלי תאגיד גדול רוצים לקנות אותו למען "צמיחה" -המחיר יהיה גבוה. אבל למנהלי התאגיד הקונה זה פחות חשוב. ממילא הם לא משתמשים בכסף שלהם. הם לוקחים את הכסף שנתניהו נתן להם + כסף שבנקאים מטומטמים (ראו גם כאן) נתנו להם, וקונים. ככה עושים צמיחה נטו כמאמרו האהוב והשחוק של שר האוצר הנוכחי.

יתנו - יקבלו. לא יתנו -יקבלו

אז יש בנקאים מטומטמים? יש והם אשמים. הם אשמים שנתנו כסף למישהו שקונה ביוקר. חוץ מזה אצלם הפסד הוא הוצאה מוכרת. וכפי שיעידו כל מפוטרי טבע – הבנקים יקבלו את הנתח שלהם בעת שהם יקבלו דמי אבטלה.

מה בדיוק האשמה של נתניהו ומרעיו? לפלסטינים נתניהו היה פעם דורש את הדרשה הבאה: "יתנו – יקבלו. לא יתנו – לא יקבלו". אבל את זה הוא לא דרש ולא דורש מקפיטליסטים שעימם הוא חולק סיגר ושמפן. ספיר רצה לגזור סרט שמאחוריו מפעל עם עובדים בישראל. נתניהו נתן בלי לדרוש דבר.

מבחן הטמטום

אז מה הייתם עושים אם הייתם מנהלי טבע? בדיוק מה שהם עשו. כי כאשר המטומטם בשלטון – הטמטום חוגג.
זה בדיוק מה שקורה עם מחירי הדירות. המדינה מספקת אשראי זול לרוכשי דירה. אז לא ניקח? ולא נקנה? ניקח ונקנה....

העצה השבועית ליו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, נמצאת כאן


שתפו: