זה מסוכן



צפירת ארגעה נשמעה השבוע ברחבי העולם. אולם כלי התקשורת, כולם, נמנעו מלדווח על כך. והסיבה ידועה: הם בשליטת השמאל שעושה מסעות ציד נגד מתנגדיו האידיאולוגיים, כדברי ראש ממשלתנו הנערץ והאהוב.
כ – 50 מטובי הכלכלנים בעולם נשאלו בסקר על עמדתם באשר לביטקוין – המטבע/לא מטבע שזוכה לעדנה תקשורתית ופיננסית בשלהי השנה הנוכחית. יש הטוענים כי עליית ערכו הביטקוין – פי 12 במונחי הלירה שטרלינג השנה – מלמדת על בועה שדינה להתפוצץ בפרצופנו ואולי אף בכיסנו. כמה פרשנים כבר פירסמו אזהרת קנייה. אבל פרשנים כידוע מפרסמים שתי דעות הפוכות – למקרה שאחת מהן תימצא נכונה וראויה לפירסום חוזר ומובלט.
מכאן החשיבות שיש ליחס לסקר של חבורת ה -50 שמצאו כי הביטקוין אינו מהווה בעיה. הוא קטן מדי בהיקפיו הכספיים. וגם אם מחר מתאפס מחירו אין כמעט נזק אלא למעט מהמרים. עם רק 2000 כספומטים ברחבי העולם – הביטקוין הוא אפילו לא יתוש על גב הפיל הכלכלי הדוהר. מה גם שידוע כי בתוך כ – 20 שנה תופסק "הדפסתו".
ההסכמה הזו מלווה בהסתייגות. מתברר שיש בעיה קטנה עם הביטקוין שראוי לטפל בה במהירות וזה החשש שרווחים ממנו לא יהיו חייבים במס ככל נכס אחר. ויש בעיה קלה עם החשאיות האופפת את השיטה שבה העסק עובד. אבל אלה זוטי דברים.

מהו ביטקוין?

התשובה הפשוטה היא שזה לא ממש חשוב. לא מכבר סיפר לי בעל חנות לאופניים כי בכוונתו להעביר את העסק לידי בנו – המפעיל את החנות כבר עשור. ממה תתפרנס? תהיתי. מהמוניטין שבגינו הבן שלי ישליש כך וכך בישליקים לכיסי. מה יש לומר? האיש קורא "גלובס" או דבר כלכלה אחר ויודע לחרטט כמיטב עורכי הדין. מה המוניטין של תאגיד התרופות "טבע"? ומה היה שווה המוניטין הזה לפני שנתיים? אם הבנתם את התנודות במוניטין של "טבע" אתם גאונים באשר לביטקוין.

למעט שני דברים: שהעמלות על קניה ומכירה של ביטקוין הן ענקיות בהשוואה לכל נכס אחר. ושלא ברור מי שולט בביטקוין הזה על אף שכולם מדברים בו.
בעניין האחרון הזה היתה לי שיחה עם קרל מרקס. אמנם רבים יודעים שהאיש מת וקבור בהייגייט שבלונדון. אבל כמו עם מנחם מנדל שניאורסון, הלא הוא הרבי מלובביץ', יש מעטים בדעה שהרב חי, קיים ובועט ורק מחפש חמור לבן לבוא בשערי ירושלים ולהביא גאולה ליהודים. מרקס הוא באותו מצב.

סמרקפון לכל פועל

בשיחה עימו קונן הרב הקומוניסטי על אי פרוץ המהפכה כמתבקש מכתבי הקודש שהוא עצמו הגה ופירסם. מעמד הפועלים כלל אינו מעמד במובן החשוב של המילה – אחווה אנושית. ובראשו יותר מחשבה על סמרקפון (כך, אני נשבע, אמר) מאשר על הדברת הקפיטליזם. את מה שקרה ברוסיה ב – 1917 ביטל בבוז וטען כי בין הצאר, לנין, סטלין ופוטין אין באמת הבדל. ואת מדינת הרווחה הסוציאל דמוקרטית כינה מדינה החה-חה-חה.
לפיכך, אמר, לא נותר לי אלא לעשות מעשה ולהביא במו ידי את המהפכה. בלי מעמד הפועלים ובלי מפלגה מהפכנית אני נאלץ להרוס את הקפיטליזם עם הנשק היחיד העומד לשירותי: הביטקוין.
כך זה עובד, חשב לעצמו מרקס: את הקפיטליזם אני מכיר הרי טוב יותר מאשר את כף ידי. המצאתי את הביטקוין לפני כעשור כתוכנת מחשב. את התוכנה הזו – המנפיקה "מטבעות" במשורה - עטפתי בכל מיני בוקי-סריקי של מחשבים כדי שהמסתורין ייגבר אבל בעיקר כדי שלא יגיעו אלי.

הפנסיה מושקעת בביטקוין

היום אולי מעטים מחזיקים ב"מטבע" הזה. אבל הם עשירים. והם יתעשרו עוד יותר. יגיע הרגע שבו יועצי ההשקעות יתחילו לטפטף ללקוחות שזה נכס ראוי להשקעה. ובתוך עשור פלוס כל המשקיעים המוסדיים - החסכון והפנסיות של כולנו - יחזיקו ביטקוין ב"תיק".
זה יהיה הרגע שבו המחשב יתחיל להדפיס ביטקוינים כמו משוגע. מחירו ייפול באחת. פשיטות הרגל יתגלגלו מהפיננסים דרך הבנקים לכוח הקנייה. הקפיטליזם ימות באבחת שורת המחשב שלי, חייך מרקס.

תיאוריית קונספירציה מופרכת? חמישים שנה עברו מהיום שבו הוקמה ההתנחלות הראשונה ועד שכחצי מיליון ישראלים גרים שם. מישהו חשב שמהביס הקטן הזה באדמת פלסטין יצא שור מועד? עוד עשור ואפילו ברשימה המשותפת יפסיקו להתברבר על שתי מדינות.

דבר הכלכלנים

אבל 50 מטובי הכלכלנים אמרו שאין לנו ממה לדאוג.
נכון, ואיש מהם לא ידע ב – 2007 מה יקרה ב – 2008. ואם כלכלנים אומרים שאין מה לדאוג, זו בדיוק הסיבה שראוי לברוח.
העניין הוא שאין לאן לברוח כי קרל מרקס, כנראה, (99%, בדומה להסתברות שנתן הביולוג ריצ'רד דוקינס לאי קיומו של אלוהים) באמת מת. ולמי שהמציא את ה"מטבעות הדיגיטליים" באמת לא איכפת.

העצה השבועית (מספר 23) לאבי גבאי, יו"ר מפלגת העבודה, נמצאת כאן


שתפו: