כור או קרקור




הם מתקוטטים מי עשה ומי חיפף. ככה זה כאשר מצליחים – כל אחד רוצה את התהילה. אז מי הזוכה? אהוד ברק, שר הבטחון או אהוד אולמרט ראש הממשלה? כאילו שזה מעניין מישהו, למעט אגודת הפרנואידים.
"הארץ" טוען שהיה כאן מחדל מודיעיני ענק. שנתיים מאז שהגיע מידע ראשוני על בניית כור גרעיני בסוריה ועד שהמוסד – ולא חיל המודיעין – מצא את המידע הנקודתי במחשבו של מדען גרעין סורי שהיה בווינה, אוסטריה. ברור, על כן, שאת אחד מגיבורי הפרשה, ראש אגף המודיעין דאז, עמוס ידלין, צריך לתלות בכיכר העיר או, מינימום, להורידו לדרגת טוראי.


ואף אחד לא שואל אם כל הסיפור שהתפרסם השבוע אינו אלא......קרקור.

הנה עלילה אלטרנטיבית.

הסורים לא הקימו כור גרעיני בדיר א-זור. הם עשו כאילו. הם בנו מבנה בצורת קובייה ככה סתם באמצע המדבר. הסורים רק נראים טמבלים, אבל הם לא. במיוחד שהיה להם ייעוץ צמוד של החברים מצפון קוריאה שבחודש שעבר הראו לנשיא ארה"ב מאיפה נפלטת אנרגיה גרעינית ללא נזק. הם ידעו שישראל מצלמת אותם עם ובלי בגדים. אז הם בנו קובייה באמצע המדבר. ישראל, בעיני הנץ החללי שלה, גילתה מיד את המבנה. צילום תקריב אפילו מצא זבל מסביב. מה, ככה סתם זבל באמצע המדבר? לא ייתכן. הזבל הוא הסוואה. והקובייה היא בניין שמסתיר מתחתיו כור גרעיני לתפארה.

היה כור?

בעצם, לא ממש. אפילו לפי הגירסה הרשמית כור לא היה שם. שאריות כור לא נמצאו. גם צילומי המשאיות שהעבירו את האדמה שנחפרה (בלילה, בלילה בנום כל הכפר) טרם אותרו. היה שם כאילו כור שנועד לפתות את ישראל.
ועוד מספרים "גורמים ישראליים" כי ההסבר לשנתיים שעברו בין הידיעה הראשונית ועד שהמוסד תפס את הסורי באוסטריה טמון בכך שהמידע על הכור הנבנה היה רק נחלת קומץ סורים בצמרת, וביניהם לא היה מרגל אחד לרפואה. ופתאום אחרי שנתיים נוסע לו מדען סורי לאוסטריה, שוכר דירה, מחזיק מחשב עם כל השרטוטים. משאיר את המחשב עם החומר המסווג בדירה כשהוא מתהולל עם זאכר טורט. נו, באמת? זה נשמע למישהו הגיוני?

לא. זו מלכודת. המוסד הציוני ידיו שלוחות בכל העולם. כל סורי שמגיע לאירופה היה חשוד. וכך עלו על המדען הזה, פרצו לדירתו, העתיקו מחשבו והשתילו תוכנת ריגול זדונית שסיפרה בהמשך סיפור עסיסי על הכור שלא היה, לא נברא בדיר א-זור, וכל כולו נועד לשגע את ישראל.

וכך היה. המוסד הביא את הסחורה. ראש המוסד לחץ לפוצץ לסורים את הצורה. עברה עוד חצי שנה, המטוסים שוגרו עם לילה, טסו נמוך ואחר כך גבוה, זרקו 17 טון של בומבות. הקובייה נמחקה. ישראל צהלה ושמחה. ובדמשק אסד וחבריו השתינו מרוב צחוק.

הסיפור האמיתי

מכאן מתפצל הסיפור הבלשי לשתי גירסאות. לפי האחת, כאן מסתיים הסיפור. לסוריה לא היה ואין כור גרעיני. צבא ישראל משוכנע שיש לו עליונות אווירית מוחלטת, ולא יתפוס איך במלחמה הבאה לא יהיה למטוסים מהיכן להמריא כי כל המסלולים יופצצו בטילים שבכלל נבנים במקום אחר. אבל עוד חזון למועד.

לפי השנייה, המעניינת יותר, יש כור גרעיני בסוריה. הלכאורה כור שהופצץ הוא סתם מבנה. הכור האמיתי נבנה והוא עתה כבר "חם" ומייצר אורנים בדרגת העשרה של 50% (צריך 90% בשביל בומבה רצינית). עכשיו נותרה השאלה איפה הוא?
כל קורא וקוראת מתבקשים עתה להיכנס לנעליו של אסד. איפה הוא יקים כור שישראל לא תעז להפציצו גם לעת מלחמה כוללת? נו איפה?

20 קילומטר מהגבול עם ישראל. איך אמרו מומחי ההפצצה הישראליים? שהיה חשוב לפוצץ את הכור בדיר א-זור כשהוא קר מחשש שאם יהיה חם ישראל תואשם בהרג אזרחים. מה תעשה ישראל עם הכור האמיתי שנמצא 20 קילומטר ממנה? שום כלום. כי בדיר א-זור האזרחים הנפגעים היו בעיקר עיזים. בעוד שבמיקום האמיתי יהיו אלה תושבי רמת הגולן ואצבע הגליל.

נכון, זו גירסה שכותב פרנואיד לחבריו למחלה. אבל כאשר שני המגלומנים – אולמרט וברק – מתקוטטים כפי שהם מתקוטטים, ובנימין נתניהו שותף סוד אך מגלה אותו ל-כ-ו-ל-ם אז העלילה המתוארת כאן היא בהחלט סבירה.


העצה השבועית, מספר 35, ליו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי נמצאת כאן




שתפו: