תחרות הוגנת?



העניין זכה להדים: אייר אינדיה החלה להפעיל טיסות בין ישראל והודו. המחיר באייר אינדיה נמוך מזה של אל על ורויאל ג'ורדניאן וזמן הטיסה קצר משמעותית לעומת המתחרות. מכאן הטענה של אל על שהיא מבקשת "תחרות הוגנת". מה שמפתיע זה שראש הממשלה ביקש מיועצו הכלכלי לבדוק את השפעת כניסתה של אייר אינדיה.
יש החושבים שגם חברת תעופה תאילנדית תעלה על הרעיון לבצע טיסות  שבדומה לאלה של אייר אינדיה חוצות את סעודיה – בעוד אל על נאלצת לעקוף את המכשול הפוליטי הזה.
 

הטענה של אל על מפתיעה למדי. כידוע חברת התעופה הזו מתהדרת בסידורי הביטחון שלה. Ever Landing – Always Late הוא חידוד על שם החברה. הוצאות הביטחון הגבוהות של החברה אף הן מגדילות עלויות ומפתיע, לכאורה, שהיא לא דורשת תחרות הוגנת באופן שכל חברות התעופה הפועלות בישראל יחויבו בסידורי ביטחון שווים. בדיוק כפי שהיא מבקשת שייאסר על אייר אינדיה לטוס מעל סעודיה.

 אלא שאל על לא באמת משלמת את הוצאות הביטחון האלה. הן הנופלות על תקציב המדינה, שאינה מממנת את הוצאות הביטחון של "בריטיש" לדוגמא, כשהיא טסה לישראל. בהקשר זה מעניין מדוע כל קניון לא דורש שהממשלה תממן את סידורי הביטחון בקניונים – כפי שהיא משלמת על סידורי הביטחון בעננים. מכאן קל ללמוד מה באמת מבקשת חברת התעופה הזו מהממשלה: כסף, ומוטב, הרבה כסף, או לחילופין הסכם שלום עם סעודיה שיאפשר גם לאל על לטוס בשמיה – עניין שישראל וממשלותיה דחו מכל וכל. אז נשאר כסף.

הוויזה לאמריקה

יהיה מעניין מה ימליץ פרופ' אבי שמחון, היועץ הבודק, הידוע כחסיד התחרותיות. זה מעניין כי הוגנות אינה חלק מתחרותיות. להפך. מושג התחרות בנוי על זה שלכל משתתף יש הזכות להיות שונה מהשאר. או בלשון גסה יותר: לא הוגן. שימו לב: לא מדובר ב"לא חוקי". מדובר ב"לא הוגן". זה לא הוגן שקרל לואיס, אצן אמריקאי מצליח, רץ יותר מהר ממני ועשה מזה ערימה של כסף. אבל זה היה חוקי. כל מי שמתמודד בכדורגל נגד ברצלונה, ריאל מדריד, מנצ'סטר סיטי וכיוצא באלה מועדונים עשירים אף יותר מקורח עליו השלום, מתחרה בתנאים לא הוגנים. חבל שאל על לא דורשת מהתאחדות הכדורגל העולמית לאשר רק משחקים "הוגנים".

האם משמעות הדברים היא כי אל על צריכה להיענש בצורת הסטת נוסעים ממנה לאייר אינדיה ללא פיצוי? התשובה היא בוודאי שכן. היא, בהקשר הזה, מוצר ישראלי פגום. כמו כל ישראלי שלא רשאי להיכנס לסעודיה – גם היא אוכלת קש. כמו שכל ישראלי "נענש" בצורך לשלם עבור ויזה לארה"ב ובכך נפגע בהשוואה, למשל, לבריטי הפטור מהנטל זה.

קזינו אווירי

האם אין מחיר לחוסר הוגנות? אם ראש הממשלה (שלטענת המשטרה חשוד כעבריין) בדעה שזה הוגן וראוי שהוא יישאר וימשיך במעלליו. ואם חלק מכובד מהציבור חושב שהתרחיש הזה הוגן – אז הסיפור של אל על הוא בבחינת גזר גמדי בסולם ההוגנות.
בטח שכל חסידי התחרות החופשית צריכים להתקומם נגד מעורבות הממשלה נגד תחרות. שיאכלו קצת מהחרא שהם מפרישים כל יום.
ומה יהיה על אל על? שתפעיל הימורים בטיסות להודו ושתתחרה באופן לא הוגן באייר אינדיה. כך הישראלים ישמחו להשתתף בטיסות ארוכות ואף לשלם עבורם מחירים מופקעים. מה שלא עושה השכל – עושה הז'טון.



שתפו: