שקרים רבותי, שקרים




מהו השקר הכי מוצלח? כאשר בנג'מין ניתאי מספר שראה את ה"כלניות" – חיילים בריטים – בילדותו ברור לכל שביבי משקר כי הצבא הבריטי עזב את פלסטין בטרם נולד ראש ממשלתנו השקרן הלא יוצלח. ואמנם הוא לא יוצלח בשקרים, אך בוחריו נהנים מאיך שהוא עובד עליהם. וואלה, ממזר האיש.
שקר מוצלח הוא זה הכולל בתוכו, ליתר דיוק בעטיפתו, 90% של אמת. עד כדי כך שמרוב אמת קשה לראות את השקר. ולעיתים גם זה לא באמת נורא כי אם השקר עטוף בשוקולד שממתיק לנו את החיך – עדיף להתעלם.
 
למעט העניין הקטנטן של תרבות השקר הפושה במקומותינו – ראו אפילו אצל "שומרי החוק" גלעד ארדן ורוני אלשיך בפרשת הפיגוע שלא היה באום אל חיראן.

השבוע פירסם משרד האוצר הודעה על החוב הציבורי. הן בכותרת הדיווח והן בפתיח שלו מתבשרים הקוראים כי החוב ירד מ – 62.3% ב - 2016 ל 60.9% ב – 2017 הישג המעיד על מצבנו הכלכלי המשופר והמשתפר. בידיעה אף צוין כי חברת דירוג נתנה לישראל ציון חיובי יותר מבעבר, ללמדנו כי גם המומחים לדבר חוב רואים את השיפור זו "השנה השמינית ברציפות".

עד כאן הכל אמת. איפה השקר?

נחזור שמונה שנים אחורה, לשנת 2009. מה היה החוב הציבורי באותה שנה? זה כתוב בדו"ח שחור על גבי לבן: 74.7%. והנה הצלילה המשמחת: החוב ירד מ – 74% ב - 2009  לאותם 61% לערך אשתקד. בראבו עלינו, על ממשלתנו ועל כלכלתנו. החיים שלנו תותים.

אחוזים במקום שקלים

האם קרה לכם אי פעם שפקיד הבנק התקשר אליכם באשר למשיכת היתר בחשבונכם? אם לא אז השיחה מתנהלת כך: שלום מר/גברת ישראלי מדבר מר נשכני מבנק הבועלים. אני רואה שהחוב שלך הגיע ל 30,000 שקל. מה בכוונתך לעשות בעניין?
אפשר כבר ללמוד מהנוסח הזה שפקיד הבנק לא מבין בכלכלה. מה פתאום הוא מדבר על חוב בשקלים? מדוע הוא לא מדבר על חוב באחוזים, כמו רוני חזקיהו, החשב הכללי, שחתום על הודעת האוצר על החוב הציבורי. מה, נשכני לא יודע שמשלמים חובות באחוזים, ולא בשקלים?

אחרי שהבנו את הטריק, הנה המספרים. ב – 2009 החוב הציבורי היה 609 מיליארד שקל ובשנת 2017 אחרי ירידה דרמטית הוא הגיע ל – 747 מיליארד שקל. זה מה שנקרא ירידה מתמשכת.
מדוע חזקיהו סופר אחוזים ולא שקלים? האם מישהו מאלה שמחזיק אגרת חוב ממשלתית מוכן לקבל ריבית על החוב באחוזים? ממש לא. כולם רוצים פצ'ה-מצ'ה כלומר שקלים, דולרים, יורו, ין. הוא סופר אחוזים כי כך המספר יורד ומצב הרוח עולה. אם היה סופר שקלים המספר היה עולה ומצב הרוח היה יורד. הכל שאלה של כיוון.

התמ"ג והצדק מסבירים

כשחזקיהו סופר אחוזים איך הוא עושה כן?

הוא מחלק את החוב בשקלים לתוצר המקומי הגולמי בשקלים. כאילו שהתוצר המקומי אמור לשלם את החוב, ולא חזקיהו עצמו מתוך קופת האוצר. ליתר ביטחון פניתי ליצרן התוצר המקומי הגולמי הלא היא הלשכה המרכזית בסטטיסטיקה ושאלתי האם היא משלמת חובות מהכיס שלה?
זה בערך כמו לשאול את הצדק האם ההוראה לירות במפגינים מעזה היא חוקית או לא. היא בלתי חוקית בעליל, אבל היא עושה מה-זה כיף ליהודים.

לא מיותר לציין כי גידול בחוב – גם באחוזים - אינו בבחינת מכת מוות. יפן, קנדה, ארה"ב ועוד מדינות הן בעלות חובות (באחוזים) גדולים מאשר בישראל. אז מה? אז כלום.
 אבל איזה כיף זה לשקר ולראות שכולם מחייכים.


שתפו: