שובה של החצבת




הנה כותרת של חדשות המחר: "משרד הבריאות: התגלו 25,000 מקרי פוליו (שיתוק ילדים) חדשים". ומסביר הפרשן המלומד: "על בסיס נתוני העבר חמישית מהם ימותו והשאר יהיו נכים לתמיד". מישהו רוצה לנחש מה יקרה בעקבות פירסום הידיעה הזו?
עד כאן הפייק ניוז.

המספר 25,000 אינו מופרך. הוא מבוסס על נתוני התחלואה בשנים 1950-54 מתוקנים לגודל האוכלוסייה. למען האמת, לא היה בישראל אף מקרה של פוליו זה שנים רבות. ומה בנוגע למחלת החצבת? לאחרונה התגלו כמה מקרי חצבת, ומשרד הבריאות הוציא אזהרה לציבור לשים לב לתסמינים (זה נראה תחילה כמו הצטננות רגילה) ולרוץ לרופא. לרופאים הורה המשרד לחסן מיד כל מי שחשוד. זה לא סיפור כמו הפוליו. חצבת נחשבת פחות בעייתית ולפני עשור היה "גל" שמקורו זוהה בציבור החרדי בלונדון שעלה לרגל לירושלים הקדושה.

מה לחרדים ולחצבת? טמטום.

מצעד האיוולת

בבריטניה התפרסם מאמר בעיתון מדעי הקושר בין חצבת לבין אוטיזם. על אף שהקשר הופרך מיד עם הפירסום, בקהילה החרדית דווקא לקחו את זה ברצינות והפסיקו להתחסן. פיקוח נפש – יש חולי חצבת שמתו – לא דוחה טמטום.
התוצאה, איך לא, תחלואה. ובעידן המטוס, שהוא כלי דגירה למחלות דרכי הנשימה, התפשטה המחלה במהירות יחסית. ומי שלא נדבק במטוס, נדבק בתפילת שחרית.
החרדים אינם יחידים. יש אצל החילונים למהדרין קבוצה הדוגלת בחיים "טבעיים". לידה בבית. אוכל טבעוני, רצוי "תרופות" הומאופטיות כמצוות צ'ארלס הנסיך האוויל מוויילס, ובלי חיסונים. למה בלי חיסונים? גם בגלל שהם לא "טבעיים" וגם בגלל שיש הסתברות, קטנה ככל שתהיה, להופעת המחלה דווקא אצל המתחסנים.

כל זה, בפני עצמו, לא היה מניב מגיפה. כי גם אם נניח שיש 10% מטומטמים, אז יש 90% שמתחסנים. מה שמבטיח כי רוב האוכלוסייה לא תידבק בחצבת, פוליו, חזרת ושאר מחלות שכנגדם אנחנו מחסנים את ילדינו.
אם כך, מה הבעיה עם סרבני החיסון? שיסרבו ואפילו יחלו. בנו, המחוסנים, זה לא יפגע.

מצעד הנזקים

יש עם זה שתי בעיות. הראשונה והקלה היא שכאשר הם חולים הם נשענים על מערכת הבריאות הציבורית שתטפל בהם. האם מערכת בריאות ציבורית צריכה לתת סיוע למפזרי חיידקים?
הבעיה הגדולה היא באי חיסון ילדים. האם מותר להורה להתעלל בילדיו? בוודאי שלא. האם מותר להורה להרעיב את ילדיו? מהורים כאלה לוקחים רשויות הרווחה את הילדים. אז מה ההבדל בין מי שמגדיל את סיכויי ילדו לחלות במחלה קשה ואפילו נכות ומוות לבין מי שמרעיב את ילדו?

הן מנקודת הראות של זכויות הילד וגם מנקודת ראות ציבורית יש לשלול מהורים את הזכות לא לחסן את ילדיהם. השאלה היא איך עושים את זה?
זה די פשוט: מתחילים בשלילת כל הזכויות הכספיות מטעם המדינה: קיצבאות ילדים, דמי אבטלה, קצבה להשלמת הכנסה, נקודות זיכוי במס ושאר ירקות שהמדינה נותנת למי שאינו מזיק. עבור לשלילת הזכות לחינוך חינם. עבור לנשק הכי אפקטיבי לישראלים: שלילת הזכות להיכנס לשדה התעופה, הוא העונש שהוטל על מרדכי ואנונו שלא פגע באיש. ולבסוף, אם הצעדים האלה לא עוזרים, פשוט לקחת מסרבני חיסון את ילדיהם.

שתפו: