בזכות האנטישמיות



נשיא פלסטין, מחמוד עבאס, אמר כי היהודים הביאו על עצמם, באורחות חייהם, את השואה. מטומטם, גזעני ומה שחשוב לענייננו: מוטעה היסטורית. עבאס, הרואה עצמו מומחה בתחום, אמנם התנצל רפות אבל לא יעזור לו: הוא סיפק נשק לכל מי שמתנגדים לאיזה שהוא הסדר בין ישראל ופלסטין.
ידידה גרמניה לא יהודיה כתבה לי כי השתתפה בהפגנה בברלין נגד מעללי ישראל בעזה אך עזבה אחרי שזיהתה כמה שלטים עם "ניחוח אנטישמי". השאלה היא האם האנטישמיות העכשווית היא לא מהסוג ש"היהודים הביאו על עצמם".


גזענות ושנאת האחר אינם עניין מודרני. כמעט כל הדתות, ובוודאי כל הדתות המונותאיסטיות, הן גזעניות באשר הן מחלקות את האנושות ל"לנו" הנכונים הצודקים ו"הם" הדחויים, הנחותים והלא רצויים. "עם סגולה" הוא ביטוי מכובס לגזענות יהודית.
פרופ' ישראל אומן, חתן פרס נובל לכלכלה ויהודי דתי, התגונן נגד הטענה הזו באומרו שהיהודים הם פחות גרועים מנוצרים ומוסלמים באשר אלה האחרונים גם מיסיונרים בעוד היהודים מקשים על מי שמבקש להצטרף לדתם. אם מסתכלים על התזה הזו דרך משקפת הגזענות – היהודים יוצאים דווקא גרועים יותר.

יהדות # ישראליות

ממקורות הגזענות לפיסת היסטוריה צעירה. בשנים הראשונות לקיומה אימצה ה"ישראליות" הפרדה בין שני סוגי יהודים. אלה שנמצאים בישראל והם הציונים הטובים. ואלה שמחוץ לישראל שהם "יהודים גלותיים". יהודי גלותי היה צרוף מילים שלילי. וישראלי-יהודי (אבל לא ישראלי-ערבי) שהיגר לאמריקה נקרא נפולת של נמושות. הציונות היתה יהודיות אחרת מאשר הגלותיות.
באותן שנים כאשר המצב הכלכלי של ישראל היה קשה יכלו ה"גלותיים" לפדות את נשמתם בכסף. כך נוצרו מוסדות ומלוות שכל מטרתן לסחוט מהיהודים ב"גולה" עוד ועוד ממון. ומי מהם שטרח לבוא הלום – קיבל עץ על שמו ביערות הגשש החיוור של הקק"ל.
אלא שבאותם ימים לא נזקק היהודי הגלותי לבוא הלום. הגירת יהודי צפון אפריקה לישראל יותר משהייתה מענה לצרכים של אותם יהודים היתה צורך של היישוב היהודי בישראל לשינוי דמוגרפי מהיר שיאפשר התיישבות יהודית ברחבי הקרקעות שנתפסו מערבים שברחו/הוגלו/סולקו במהלך מלחמת 1948.

יהדות = ציונות

התמונה השתנתה לחלוטין לפני שני עשורים. נכון, במגילת העצמאות כתוב על מדינה יהודית. נכון, אפילו קומוניסטים חתמו על הנוסח הזה. אבל איש לא התכוון למדינה יהודית בנוסח נתניהו-ליברמן-בנט. וכך, תחילה באיטיות ובשנים האחרונות במהירות נוצר זיהוי מוחלט בין יהודים וישראל. זה לא היה רק שיהודים יכלו לבוא לישראל אם וכאשר יחפצו כפי שהיה בעבר. עתה ישראל היא היהודיות המזוקקת. הקריסטל שבזכוכית. היהלום שביהדות. מודל החיקוי. ולא סתם יהדות אלא אך ורק יהדות נוסח בנט-ליצמן-גפני-דרעי. בעיני היהודים חילוניים, הרפורמים והקונסרבטיבים מדובר בפונדמנטליזם דתי שאינו שונה אידיאולוגית מהטאליבן, דעאש וחבריהם חובבי החליפות האיסלמית ומקביליהם בנצרות, האוונגליסטים המצפים להרג היהודים במלחמת גוג ומגוג (מלבד אלה מתוכם שיתנצרו). זאת האינקוויזיציה דהיום ואלה החברים של טראמפ, נתניהו ובנט.

אם אנחנו מזהים יהדות עם ציונות וישראליות ואמונים על המשוואה: יהדות היא ציונות, מה הפלא שבקרב עמי העולם המשוואה נקראת כפשוטה: מה שעושה ישראל הציונית היא היהדות דעכשיו. מי שטשטש את האבחנה בין ישראליות ויהדות אוכל עתה את מרורי המשוואה הזו.

מילים תחליפיות

הציונות והאנטישמיות כרוכות זה בזה עוד לפני הקמת המדינה. יש הטוענים שהיו ציונים ש"יצרו" אנטישמיות כדי לעודד הגירת יהודים. כך, לפחות, נטען לגבי הנחת פצצות בבית כנסת בבגדד. אבל מהרגע שבו נוצקה הזהות בין ציונות ויהדות קל להבין את הגוי שאכן כך רואה את המציאות ונושא שלט בהפגנה בברלין נגד הציונים והיהודים. כי ישראל הפכה את שני המושגים האלה למילים תחליפיות.

אבו מאזן הוא מנוול לא קטן. אבל חבורת ממשלות ישראל שיצרו זהות בין ישראליות ליהדות אחראים עתה – במידה לא קטנה – לשימוש בזהות הזו נגד יהודים מחוץ לישראל בגלל מה שהישראלים עושים בעזה ובגדה המערבית.




שתפו: