כאשר תאגיד נותן מתנה



לא מכבר הייתה בצורת חדשותית-כלכלית ו"הארץ" יצא עם כותרת ולפיה "איירון סורס....בדרך לחלק דיווידנד של 250 מיליון דולר". מה, באמת? ומי זו בכלל איירון סורס? ובעיקר למה זה מעניין?
מתברר כי זו "חברת האינטרנט הגדולה בישראל". לא בזק. לא HOT. לא אינטרנט זהב ולא אינטרנט כסף. איירון סורס! לפחות למדנו משהו על עולם האינטרנט הישראלי.


למה להטריח קוראים באזוטריה שכזו? על פי המסמכים שהגיעו לעיתון החברה הפסידה ב – 2016 18.4 מיליון דולר אך ב - 2017 הרוויחה 60 מיליון. בקופה שלה היו 108 מיליון דולר נכון לסוף חודש מארס. איך חברה כזו מחלקת דיווידנד של 250 מיליון דולר שאין לה?
אנחנו חיים בישראל, הלא כן. כלומר במדינת דנקנר את פישמן את אלוביץ' שגדולתם העיסקית הייתה בכך שהם עשו עיסקאות ענק עם כסף לא שלהם. אמנם הכנסת הקימה ועדת חקירה לבדוק את הסדרי האשראי במשק ולמה נתח כל כך גדול הלך לגדולי העם היהודי – אלוביץ' ושות'. אבל איירון סורס עשויים מפלדה והם רוצים לעשות מעשה: לחלק מתנה עם כסף לא שלהם.

תבונת השופט

לפי החוק זה טעון אישור בית משפט. לכאורה מדובר בעניין משפטי. תאגיד חסר כסף רוצה לתת מתנה לבעלי המניות שלו. לכן הוא מבקש הלוואה. בנק לאומי ומזרחי ועוד בנקים מחו"ל ייתנו הלוואה של 150 מיליון דולר. עוד 100 יש בקופה, והופ – יש מתנה לבעלי המניות.
למה בית משפט? כי ברור שמקימים כאן מחלבה. בעלי המניות יעשקו את החברה שלהם וזו תיאלץ לחלוב כסף כדי להחזיר את הלוואה. הבנתם נכון: לא בעלי המניות הם שייקחו הלוואה. לא. הם יקבלו מתנה. מי שייקח הלוואה זה התאגיד. כך חלבו וחולבים כסף.

לתאגיד שכזה לעולם יש חובות. לעובדים, לספקים, לתשלומי מס. מה יקרה אם התאגיד יתקשה בהחזר החובות? זבש"ו וזבש"ם על עובדיו וספקיו אבל לא של בעלי המניות. הם קיבלו מתנה והסירו אחריות. בגלל התעלול הזה – כבוד האדמו"ר אלוביץ' ותאגיד בזק שבשליטתו עשו כן לפני כמה שנים – נדרש אישור בית המשפט. מה בית המשפט יודע לגבי יכולתו הכלכלית של תאגיד? קדחת.

מי קודם למי?

ומה יגידו הבנקים הנושים בוועדת החקירה? שהם היו פיונים בהלוואה. היו בנקים זרים גדולים ומכובדים שעשו בדיקות והכל היה תקין. גם אצל פישמן זה היה כך. הבת קיבלה וילה, וזה נראה לכם לא תקין? תקין ביותר.
לכן הגיע הזמן שיחוקקו חוק ולפיו תאגיד לא יכול לקחת הלוואה לצורכי חלוקת דיווידנד אלא רק לחלק כסף שיש בקופה. ולצורך החוק הזה גם את ההוצאות הצפויות בשנה הקרובה - 650 מיליון דולר בחברת הפלדה איירון סורס. כשיהיו בקופה 650 הם יוכלו לחלק דיווידנד של 250 מיליון.

מישהו רואה את נתניהו, כחלון וחבורתם מנקים את המחראות הפיננסיות של ישראל? מישהו רואה את אבי גבאי ממליץ על ניקוי כזה?

העצה השבועית ליו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, נמצאת כאן
שתפו: