בשם זכויות העובר


בעוד 10 ימים יתקיים ברפובליקה של אירלנד משאל עם בשאלה האם להמשיך לאסור, דה פקטו, הפלות לנשים הרות או להתיר אותן. באירלנד, על הרקע הקתולי שלה, קשה לנחש את התוצאה. במשאלי עם קודמים, שבהם הוצעו שינויים מזעריים באיסור הכמעט גורף, הדת גברה על זכויות האישה לגופה.
עתה הסיכויים נראים מעט "טובים" יותר למצדדי ההפלות. בכל זאת יש שם ראש ממשלה הומוסקסואל ולא מכבר נחקק חוק המאפשר נישואין בין בני אותו מגדר. אולי, יש התוהים, אירלנד תשתחרר מהדת?
ואף אחד לא שואל מדוע עניין כזה בכלל נזקק לחוק, לשינוי בחוק, למשאל עם או לכל הליך חברתי.

מתנגדי ההפלות מדברים בשם זכויות העובר. ואין הונאה גדולה מזה. נניח לרגע שנקודת המוצא נכונה ויש לעובר זכויות. אגב, החוק הנוכחי באירלנד מעניק לאישה ולעוברה זכויות שוות. לכן אישה שמביאה אישור מהעובר תוכל להפיל. ואם העובר לא נותן הסכמה – אסור. נעזוב את החידוד האירלנדי ונחזור למציאות.
איך זה שמעולם, אבל מעולם, לא הובאה תביעה פלילית נגד אישה בהריון שמעשנת, אלכוהוליסטית, נרקומנית? המחקר הרפואי חד משמעי: מעשנות, שתייניות ומסוממות גורמות נזק לעובר. איך זה שאין תביעות בגין נזקים שכאלה?
באירלנד המטופשת אפשר לפחות להבין מדוע אין תביעות כאלה: מערכת אכיפת החוק לא מצליחה לקבל הסכמה של עוברים לתביעה. אבל הדיון בהפלות נערך בעיקר בארה"ב ושם – מדינה שבה יש תביעות על כל נאד מופלץ – גם לא תובעים מעשנות הרות.

זכות העובר או זכות הכפייה הדתית

האם אי פעם מישהו הביא לדין אישה הרה שאיימה להתאבד? הרי היא אמורה להיות חשודה בניסיון לרצח, לא?
כי הכל קשקוש מוחלט. לא זכויות העובר הם בראשם/ן של מתנגדי ההפלה. גם לשיטתן אין לעובר – נטול כל יכולת - זכויות של ממש. ההתנגדות להפלות היא חלק ממערכת הכפייה של רבנים, כמרים ושאר כלי קודש ואינה שונה מהותית מהחוק הישראלי האוסר הצגת חמץ בפסח או יבוא בשר שאינו כשר. מישהו מכריח יהודי דתי לאכול חמץ או לנסוע באוטובוס בשבת? ממש לא. אבל מערכת הכפייה דורשת קורבנות. והקורבנות כאן הן נשים הרות שמבקשות שלא ללדת.

הבושה היא שהנושא בכלל עולה למשאל עם. הבושה היא שמערכת השפיטה לא מחקה חוקים הפוגעים בזכויות האישה מספר החוקים. כי צריך להבין: אם משאל העם באירלנד ידחה את אישור ההפלות תהיה פרנסה נהדרת לגניקולוגים אנגליים שיעשו הפלות לכל אישה אירית שתסכים לשלם – כפי שהדבר נעשה זה עשרות שנים. ובאמת ראוי לאנגלים צ'ופר אחרי שבמשאל העם שלהם בחרו לפרוש מהאיחוד האירופי ובכך לשלול מכל אנגלי טיפול רפואי בכל מדינה החברה באיחוד – אלא אם כן יש לו די כסף.
כי, כמו בהרבה עניינים אחרים, גם כאן הכל פוליטיקה של שליטה וכסף. זכויות אישה? פחחחח.


על אירועי השבוע ב"עוטף עזה" ראו כאן

שתפו: