לאפס את הכלכלנים



גיא רולניק הוא מהפרשנים הכלכליים היותר מוערכים בתקשורת. הוא האיש שבמו מקלדתו שינה את הקו הכלכלי של עיתונו – "הארץ" – מכלכלה חופשית לקרבות תקשורת בתאגידים הגדולים. בכך חסך מקוראי העיתון חלק ניכר מהבלי ה-"תחרות חופשית" – מושג שקיים במוחם הקודח של כלכלנים, וכמעט לא קיים במציאות. במציאות, לרוב, אם הכלכלה חופשית היא לא תחרותית. כמה תאגידים אתם מכירים שמייצרים מנועים למטוסי נוסעים? רולניק נאה דרש וקיים.

בראשית החודש תחת הכותרת "תרגיעו, לא יקרה שום דבר גם ב – 50 השנה הבאות" כתב רולניק כי ההבטחות ולפיהן "הציבור" (יעני, הממשלה) יקבל 60% מתקבולי הגז הטבעי הן אגדה שלא תתממש. לכל היותר, טען המומחה, הסכום יגיע רק למחצית. מאיפה הוא יודע? מניתוח הדו"חות הכספיים של שותפויות הגז.

ששינסקי בתגובה

השבוע פירסם העיתון מאמר תגובה של איתן ששינסקי, פרופסור אמריטוס לכלכלה ויו"ר הוועדה שהמליצה על אותם תקבולים שהממשלה אמורה לקבל במסים, תמלוגים וההיטל על רווחים הנקרא על שמו של הפרופסור. "אפשר להירגע" פוסק המומחה ומוכיח באותות ומופתים כי הנתח שהממשלה תקבל יגיע ל – 59.4%, מספיק קרוב ליעד.

מי צודק? התשובה הנכונה היא שזו השאלה הלא נכונה. כלומר שניהם טועים. רולניק וששינסקי טועים כי הם בונים תחזית. האם שני המומחים יודעים מה יהיה שער מניית בנק הפועלים מחר? ממש לא. אבל הם טוענים בלהט כי הם יודעים כמה כסף הממשלה תקבל ב – 2051 ובכל שנה מעתה ועד אז. יודעים? קדחת. עושים תרגיל מפוקפק בחשבון? בוודאי.

תחזיות כלכליות, יסלחו לי הקוראים עדיני הנפש – שוות לתחת. חבר שלי וחבורתו הכינו מכשיר שמייצר חשמל מעצים ללא בעירה. אם בעוד 10 שנים זה עובד – מי יקנה זבל מזהם בצורת גז טבעי? האם רולניק וששינסקי יודעים מתי ובאיזה עוצמה יהיה משבר כלכלי נוסח 2008? אין להם מושג קלוש. אבל זה לא יפריע להם להמציא תחזית מעתה ועד 2051.

שודדים את הנכדים

אלא שזו הבעיה הקטנה. הבעיה הגדולה היא בקונצפט: מה עדיף לתושבי ישראל? שהממשלה תקבל 60% מתקבולי הגז או 5%. על פניו 60 גדול מ – 5. אלא שזה גדול עבורנו, מי שחיים עתה. מה בדבר מי שיחיה פה ב 2052? הוא לא יראה גרוש.
נוסחאות רולניק-ששינסקי חוטאות במה שכלכלנים עושים באופן כל כך גרוע: לא רואים מטר מהאף שלהם. ובטח שלא רואים את הצרכים של דורות עתידיים. הכל אצלם חאפ, ועכשיו. להשאיר גז לנכדים והנינים של רולניק ובני דורם? מה, השתגעתם?

5% עדיף כי זה אומר שיותר להפיק גז רק במשורה. אסור יהיה לייצא גז בכלל. נחלק את זה כך שיהיה די גז, ובחלוקה שווה, מעתה ולמשך 150 שנה. ומה יהיה על רווחי "שותפויות הגז"? ממש לא מעניין, לא אותי ולא את הנינים של כולנו.



שתפו: