הימורים מוטרפים



בישראל המסתגרת תחת בית השחי של נתניהו החיוך היה גדול: ארה"ב הטילה וטו על הצעת ההחלטה של כווית במועצת הביטחון. אלא שזו דווקא היתה ההצבעה הפחות חשובה.
מה היתה ההצבעה החשובה? ההצבעה על הצעת ההחלטה של ארה"ב שגינתה את החמאס ושאר אירגוני טרור על מעלליהם נגד ישראל. ומדוע ההצבעה הזו – שבה אף מדינה לא תמכה בהצעת ארה"ב – מעניינת? כי תוצאותיה היו ידועות מראש אך הממשל האמריקאי התעקש להעלותה ולהציב כנגדו את כל מדינות נאט"ו החברות במועצת הביטחון. איזה סוג של טיפש דופק ראשו בקיר? אין מה לדבר, דונלד טראמפ מהמר בקזינו עם קלף אחד. כדאי שיתייעץ עם ידידו שלדון אדלסון.

במצב עניינים שכזה קל להבין כי טראמפ מזמין על עצמו תגובות לא פשוטות. האיחוד האירופי כבר ביקש "לפתוח תיק" באירגון הסחר העולמי נגד ארה"ב שהטילה מכס על יבוא אלומיניום וברזל בטענה של ...."ביטחון לאומי". ארה"ב תוזמן להסביר את עצמה. זה ייקח שלושה חודשים עד שכולם יבינו את הבלוף של טראמפ והאיחוד האירופי יוכל להגיב במכס שכנגד. על מה הם יטילו מכס? הרעיון שנדון עתה הוא להטיל מכס בענפים שבהם היתה תמיכה פוליטית בטראמפ בבחירות לנשיאות. החקלאים האמריקאים – ספורים ככל שיהיו, יאכלו הרבה ריבת חמוציות וחמאת בוטנים שעליהם יוטל מכס נגדי וגם תעשיית הנשק האמריקאית ויצרנית המטוסים – בואינג.

איטליה בעקבות בריטניה

עקב האכילס בקרבות המכס יהיה המגף האיטלקי. הממשלה החדשה שם רוצה להחזיר את הלירה כמטבע איטלקי במקום היורו. לכשעצמו מהלך כזה אינו מופרך. אלא שאיטליה עמוסת חובות ביורו והמשמעות של החלפת מטבע היא לירה איטלקית במחיר זבל. לכאורה נימוק מוחץ נגד מהלך חד צדדי כזה. אלא שממשלת איטליה הנוכחית היא מהמרת נוסח טראמפ. בעוד שלטראמפ יש קלף אחד, לאיטליה יש רק קלף פשיטת רגל ממשחק המונופול. אבל זה לא מה שירתיע את הימין הפופוליסטי האיטלקי שניצח בבחירות האחרונות.
יהיה מעניין לראות אם טראמפ יציע לאיטליה פטור מהמכס החדש תמורת פרישה מהיורו ומהאיחוד האירופי. זה יכול להיות גוג ומגוג בנוסח האוונגליסטים החביבים עליו, רק בלי היהודים בתור נשק.

מי שבאופן מידי יאכל קש ממשחקי ההימורים היא בריטניה. זו מנסה לפרוש מהאיחוד האירופי בתנאים מועדפים. גם לפני הפרשות האחרונות הסיכוי שהאיחוד האירופי ייתן לבריטניה "פרישה מכובדת" היה בינוני מינוס. עתה עם הריקוד האיטלקי האיחוד האירופי רק יקשיח עמדות כדי להסביר לא רק לבריטניה אלא גם לאיטליה שלהימורים יש מחיר כבד.

הבית של פייסבוק

אז מה עושים? מסתכלים על גוגל, פייסבוק, מייקרוסופט, אינטל ואמזון. כולם כבר הספיקו לשכוח את "רפורמת המס" של טראמפ. תומכיה הסבירו כי הירידה הצפויה בהכנסות הממשל בארה"ב בעקבות הפחתת המס הדרמטית על העשירים, תמומן בעזרת השבת הכנסות של התאגידים דלעיל לחיקה של רשות המסים.

אבל אם טראמפ עומד לדפוק את הראש הכלכלי שלו בקירות המכס, התאגידים הבינלאומיים יזהרו מאוד להעביר את הכנסתם לארה"ב. מבחינתם זה הימור מסוכן להכניס כסף טוב לקרבות מכס. רק זה חסר לאמזון: שלצד מכס על חמאת בוטנים האיחוד האירופי יטיל מכס על תנועת סחורות של אמזון....


שתפו: