הפוך, מר עבאס



הסנאט של הרפובליקה של אירלנד קיבל, בקריאה ראשונה, הצעת חוק האוסרת יבוא וכל קשר כלכלי עם התנחלויות ישראליות שהוקמו בניגוד לחוק הבינלאומי. למדקדקים בחוק ההגדרה הזו כוללת גם את מזרח ירושלים ורמת הגולן וכמובן כל ההתנחלויות בגדה המערבית. בתגובה הרשמית הביע משרד החוץ של ישראל זעם על החוק המוצע. ישראל, כהרגלה, עושה סקנדל מעניין חסר ערך פוליטי. פלסטין, כהרגלה, הגיבה בטיפשות.

על אף שמדובר בקריאה ראשונה ועל אף שנדרשת גם חקיקת הפרלמנט, התגובה של ישראל התייחסה לחוק המוצע כאל חרם על ישראל. אפשר להבין מדוע ממשלת הימין שלנו רואה בהתנחלויות חלק מישראל, על אף התנגדות בינלאומית נרחבת. אבל אם ההתנחלויות הן חלק מישראל, כעולה מהתגובה של שר החוץ בנימין נתניהו, מדוע ממשלתו לא מחילה את החוק הישראלי על אותן התנחלויות? כל עוד ממשלת ישראל וכנסת ישראל משמרות את מעמד השטחים בהתאם למצב הנוכחי, אין כל בסיס לטענת ישראל כאילו מדובר בחרם כנגדה. זה באמת חרם על ההתנחלויות – ותו לא.

 יהיה חרם?

כמה חומוס וסלט חצילים מתוצרת "סלטי שמיר" קונה אירלנד? בגרושים. ממש מספר זניח. אלא, וכך תופסת ממשלת ישראל את העניין, מדובר במהלך עקרוני. הקומקום השורק הזה עוד עלול להפוך לקטר רכבת אימתנית.
אבל, מה לעשות, ואירלנד לא יכולה להטיל חרם כזה על אמת? אירלנד, כמו כל חברה באיחוד האירופי, העבירה את הסמכות למדיניות הסחר שלה לידי האיחוד האירופי. כל עוד מוסדות האיחוד אינם אוסרים יבוא מההתנחלויות, אירלנד יכולה לקפוץ. האיחוד, ועל זה ישראל לא התקוממה על אמת, מטיל מכס על מוצרי ההתנחלויות. כלומר הוא לא מכיר בהן כחלק מישראל שמוצריה נהנים מפטור ממכס כאשר הם מגיעים לשדה התעופה בפרנקפורט. לא רק שישראל אינה מתקוממת אלא שממשלתנו הגאה והפטריוטית אפילו משתפת פעולה עם המס על ההתנחלויות בכך שכל יצואן מתנחל מקבל מהממשלה החזר על המכס ששילם. כן, בנימין נתניהו, אביגדור ליברמן, ואיילת שקד חיים בשלום עם הגדרת ההתנחלויות כ"לא – ישראל". אז מה הבכי הנוכחי?

סתם צביעות לטמטום ההמונים.

ממשלת פלסטין והארגון לשחרור פלסטין (עמו חתמה ישראל על הסכמי אוסלו) הגיבו, כמצופה באופן הפוך מישראל. בעוד אנחנו מקללים, הם מברכים ואף קוראים לממשלות אחרות לנהוג באופן דומה. בראבו לפטפטת של חבורת מחמוד עבאס מרמאללה. לעשות משהו רציני? זה לא בשביל חבורת עבי הכרס שהיגרה מתוניס לפלסטין החופשית.

פיתוי כספי

מהו "משהו רציני" שיכולה ממשלת פלסטין לעשות? הנה הצעה לחוק יסוד משק מדינת פלסטין.
כל עסק בהתנחלות שיירשם אצל רשם החברות בפלסטין ייהנה למשך עשר שנים ממס חברות בשיעור מופחת של 10%. ואם בעלי המניות שלו המתגוררים בהתנחלות יבקשו אזרחות פלסטינית הם ישלמו מס הכנסה מרבי של 20% (לעומת כ – 50% מס שולי מרבי בישראל) לאותה תקופה. כמובן שברגע שהעסקים האלה יהפכו מישראלים לפלסטינים הם ייהנו מפטור ממכס על יצוא לאיחוד האירופי וגם יוסר מהם חרם ההתנחלויות מטעם BDS ושאר אירגוניים שמציקים למשרד החוץ שלנו.

מה אתה אומר מר עבאס?




שתפו: