להרוג תורכי ולנוח



לפרשן הכדורגל, חיים ברעם, היתה מנטרה קבועה: צריך לשחק התקפי. לצופי הכדורגל שלא ממש איכפת מהקבוצות המתמודדות זו מנטרה חיובית. אבל אם רוצים גם לנצח......

דונלד טראמפ מאמין גדול בהתקפה. בשבוע שעבר הוא הורה על הטלת מכסים על סחורות תורכיות "רגישות" – כאלה המהוות משקל גדול ביצוא התורכי. כתוצאה מכך, מסבירים מומחים לכלכלה התקפית צנחה הלירה התורכית בעוד כך וכך אחוזים. מתחילת השנה הפיחות בלירה הגיע לכדי כ – 50%.


 יש המסבירים את מהלכי ארה"ב בכך שתורכיה מסרבת לשחרר כמה אזרחים אמריקאים. ויש אחרים המסבירים כי תורכיה תוקפת את ידידיה הכורדים של ארה"ב. ויש שיאמרו שטראמפ הוא, ביסודו של דבר, העקרב על גב הצפרדע המסייעת לחצות נהר. בגירסה הזו נתניהו צריך לחשוב על המערך ההגנתי.
ארדואן הוא דיקטטור שנבחר בשיטה דמוקרטית יחסית. זה לא הופך אותו לבזוי פחות. אחת מתכונות הדיקטטור היא האמונה שהוא כל יכול. כבר כמה שנים שהדיקטטור הביע את דעתו המלומדת שעל הבנק המרכזי של תורכיה לתמוך בצמיחה ולא להתמקד באינפלציה כמקובל בבנקים מרכזיים. השינויים בחוקה אפשרו לנשיא תורכיה לא רק למנות סוס (החתן שלו) כשר אוצר אלא להכפיף את הבנק המרכזי לממשלה.

קוראי הבלוג הזה יודעים שאני בעד להסיר מהבנק המרכזי את תפקיד שומר האינפלציה. עכשיו יודעים כל אזרחי תורכיה שארדואן  - ולא פקיד -  הוא האחראי לחרא שהם אוכלים, ויקומו על הצורר.

איפה ההגנה?

אך הטעות הגדולה של ארדואן, זו הנובעת מהיהירות, היא שהוא לא דאג להגנה בעת שיצא למתקפה להדברת זכויות האזרח במדינתו, לצמיחה דרך מכונת הדפוס ולמלחמה בכל מה שזז. נתניהו שלנו, הרבה יותר פיקח מארדואן, לא מכניס את הצבא לעזה כי אין לו הגנה כנגד תוצאות המתקפה: באובדן חיי חיילים, בשליטה על עזה.

ההגנה מפני מתקפה כלכלית יזומה או אקראית היא בכלי הנקרא "מס מוניטרי". זה מס שתפקידו אינו לגבות מסים כלל אלא למנוע אינפלציה (והיפוכה) בנכסים. נכסים הם מניות, אגרות חוב, נדל"ן ומטבע חוץ. אם ארדואן היה מכין לו את הכלי הזה מחול השדים האינפלציוני התוקף את מדינתו היה נמנע.

המס המוצע פועל באופן הבא: הוא נכנס לפעולה אוטומטית כאשר מחיר הנכסים משתנה בקצב שנתי של יותר מ – 3% מעלה או מטה. אם אתה תושב אנקרה שחושש מ"כלכלת ארדואן" ומשקיע מיליון לירות ברכישת דולרים, ואם באותו יום הדולר עלה באחוז (כלומר בכמה מאות אחוזים בחישוב שנתי) – 60% מהכסף שלך ילך לתשלום מס מונטרי. תקנה? רק אם אתה אידיוט.

קפיטליזם אוהב אינפלציה

אם זה כל כך פשוט וכל כך יעיל, איך זה שאף מדינה לא הטילה מס שכזה? זה הקפיטליזם נטו. בקפיטליזם אין באמת התנגדות לאינפלציה כשהיא מתמקדת בנכסים. מה אומרים/כותבים כאשר המחירים בבורסה עולים? "היתה היום מגמה חיובית". מה זה? אהבת אינפלציה במניות. כאשר משה כחלון, שר האוצר, ביקש להטיל מס גבוה על בעלי דירה שלישית ויותר, המומחים הרגו אותו ובית המשפט הושיב אותו על הספסל. מה, ניתן לו לשלול מאיתנו להרוויח על נדל"ן? "צריך שוק חופשי" צווחים חסידי האינפלציה.

ובחזרה לכדורגל: מתי כדורגל התקפי הוא מה שנחוץ? כאשר יש לך הגנה. לארדואן – אין. גם לקפיטליזם אין, והוא מועד למשברים.





שתפו: