השפעת החורים בגבינה הצהובה על מכתשי הירח



כשהיינו קטנים ורצינו לומר למישהו שהוא מדבר שטויות וקושר מין בשאינו מינו השתמשנו בשני ביטויים. האחד הוא "מה בין שחת לתחת" והשני "מה בין החורים בגבינה צהובה והמכתשים בירח". מבין שלל המסורות הלשוניות שפג תוקפן גם שתי אלה ראויות לתחיה מחודשת הודות לחוקרי בנק ישראל ואוניברסיטת חיפה. 


יובל מזר ויניב ריינגוורץ' חברו למחקר שבדק את השפעת הקיצוץ בקיצבאות ילדים על.....היצע העבודה. ראו מה מניחה כותרת המחקר: כי הגדלת היצע העבודה היא יעד מועדף למדינות כלכלית/חברתית. למה לא הגדלת הפנאי? מה רע בזה? מתברר שזה רע לכלכלה. אלכסיי סטחאנוב עלה על הרעיון המבריק הזה עוד ב – 1935. 
אני מבקש להציע לראש חטיבת המחקר בבנק ישראל נושאי מחקרים חדשים ומעניינים: השפעת ביטול החופשה השנתית על היצע העבודה. השפעת השינויים במכס על גבינה צהובה על היצע העבודה. השפעת קיצוץ של 3% בשכר על היצע העבודה. תמורת תשלום נאות אני מוכן לספק תעסוקה מחקרית שתגדיל את פריון העבודה בחטיבת המחקר לשנים רבות.

הממצאים ו....אופס

אז מה, לדעתך, תרומת הקיצוץ בקיצבאות הילדים על היצע העבודה? הפלא ופלא התרומה נמדדה ונמצאה חיובית. הן נשים והן גברים עם הרבה ילדים הגדילו את היצע עבודתם בהשוואה לנשים וגברים מיעוטי ילדים. מה שבא ללמדנו כי הקיצוץ בקיצבאות היה מבורך כי.....היצע העבודה גדל. אבל בעצם אולי לא, כי החוקרים מגלים שכל זה לא עבד דווקא במשפחות חרדיות. אצלם אין שינוי. אלה כנראה משפחות חובבות פנאי, ובברית המועצות של 1935 היו נשלחות לבלות בסיביר. 

יש סיבות טובות לא רק לקצץ בקיצבאות ילדים אלא לבטל אותן לחלוטין. הסיבה העיקרית היא שהן קיצבאות שקריות. הן, לכאורה, מבטיחות משהו לילדים. אבל בפועל הכסף ניתן להורים וכלל לא ברור שההורים משתמשים בכסף לטובת הילדים. מכיוון שההכנסות של חברות ההימורים גדלות בהתמדה יש מקום למחקר מקיף שיבדוק אם הכסף הממשלתי לקיצבה הולך לפיס לטוטו ולפוקר אינטרנטי. 

איך מגדילים רווחה ועבודה ביחד

אם הממשלה רוצה להבטיח שלילדים יהיה יותר, אז בבקשה, הנה מתכון מאוד פשוט: תנו לילדים ביגוד, ארוחות, משחקים, לוחות שחמט ודמקה, תרגילי סודוקו, שעות הוראה אישיות. וזה לא יעלה גרוש למדינה כי כל הכסף יגיע מ.....ביטול קיצבאות ילדים, וביטול מחקרים מיותרים. 
ראו איך בהנפת אצבע על מקלדת גם נגדיל את היצע העבודה וגם נבטיח תמורה לילדים. גם כלכלנים חובבי סטחאנוב וגם שוחרי חינוך ודעת ייהנו. 

 הולך? 






שתפו: