ישראלים חכמים?



למביני היי-טק אין בכלל ספק. אנחנו, כלומר תושבי ישראל, סופר חכמים. כל מדינות העולם אוכלות מכף ידינו ככל שהדברים נמדדים בפיתוחים טכנולוגיים זעירים. אפילו סינגפור, מדינה מספר 1 בכל מבדקי ההישגים בחינוך, מתגמדת מול המדינה מספר 42. ומי מתחזק את חיל האוויר של מי? אנחנו את שלהם או הם את שלנו?

בראבו עלינו, אבל מה קורה אם בודקים לא רק את האליטה של יוצאי חיל המודיעין אלא את הישראלים בכללותם. במיוחד הצעירים שבהם?.מחקר חדש מאיר את מי שמתגייסים (או לא) לצבא השנה בהגיעם לגיל 18. את המבחן הקובע – פיס"ה – הם עשו לפני שלוש שנים.


אין חדש במידע שישראל היא במקום ה – 42. עמוק בתחתית מבין המדינות המפותחות כלכלית. המחקר החדש לוקח את התוצאות של אז ומסנן אותן. איך מסננים? מבחן 2015 נעשה במחשב, וזה מצידו יודע לא רק אם התשובה שנתנו תלמידנו היא נכונה או לא. הוא יודע גם כמה זמן בזבזנו על כל שאלה. הוא יודע על איזו שאלה דילגנו. ובקיצור: הוא יודע לחלק את הנבחנים לרציניים ומחפפים.

למה לחפף מבחן כל כך חשוב לתפארת מדינת ישראל? כי לתלמיד הבודד הוא לא חשוב כלל. ומצער ששר החינוך לא הצליח להחדיר לתלמידינו את הצורך הקיומי לטפס בסולם הציונים במבחנים בינלאומיים. או לפחות לדאוג שכל המדינות ייבחנו גם בתושב"ע וכך יתברר מי באמת טוב ממי. פיס"ה בודקת מתמטיקה, מדעים והבנת הנקרא – כל מה שבאמת לא חשוב לקיומה של מדינה יהודית.

סולם אנטישמי

החוקרים סיננו את התוצאות בהתאם למידת הרצינות של הנבחנים ובנו מחדש את סולם התוצאות. פורטוגל טיפסה 15 מקומות כלפי מעלה. שבדיה טיפסה 11 מקומות. ספרד וצרפת ב – 8 מקומות. ממצאים לגבי ארה"ב מצביעים על פער משמעותי. וישראל? 3 מקומות בלבד. מה שיכול להוביל למסקנה ששיעור המחפפים בישראל הוא קטן (ואז אנחנו פראיירים) ו/או שאנחנו באמת די טמבלים והמיקום משקף את המצב.
יש כמובן תשובה טובה יותר: שמבחנים הם כלי מדידה רע וכנראה מיותר. אבל לך תספר את זה לשר חינוך שרק מודד למי יש גדול יותר.

מורים עם הטיה

התשובה לשאלה "למי יש גדול יותר" נבדקה במחקר של חוקרים ישראליים. ויקטור לביא ושותפיו בדקו האם הציונים במבחני הבגרות מוטים בהתאם לדעות הקדומות של המורים. האם הם בודקים אובייקטיבים של מבחנים או שהם מוטים ונותנים ציונים טובים יותר למי שדומים להם מבחינת היחס לדת היהודית.
הם בדקו 3.5 מיליון ציונים ל – 112 שאלות במבחני בגרות. את התלמידים הדתיים הם זיהו לפי ה - ב"ה או בס"ד הנכתב על ידי הנבחן הדתי על הטופס. את המורים לפי מידע מינהלי, מיקום בית הספר. המחקר בדק האם מורה חילוני ייתן ציון טוב יותר לנבחנים חילוניים והאם מורים דתיים יעדיפו את התלמידים הדומים להם.

חשוב לזכור כי כל מבחן בגרות נבדק בידי שני מורים-בוחנים. על אף זאת הממצאים די חדים מבחינה סטטיסטית: ראשית, מורות-בוחנות לא מפלות כלל בין הנבחנים. הנה לנו עוד תחום שבו נשים עדיפות על גברים. שנית, מורים-בוחנים מוטים לטובת הדומים להם ובמיוחד רואים את ההטיה הזו אצל תלמידים מצטיינים בציונים. והמעניין ביותר: שההטיות האלה (מצא מין את מינו) נמצאות גם בציוני מתמטיקה שם לכאורה אין שיקול דעת באשר למה נכון/לא נכון.
והפיקנטי מכל: המורים הדתיים מקפיצים ציונים בשיעור גדול יותר מאשר המורים החילוניים לתלמידים הדתיים, כמובן.

מסקנות:


1.     משרד החינוך צריך לשלול תעודת בוחן בגרות מכל המורים הגברים למשך שנתיים שבהן יוכנסו המורים למחנות חינוך מחדש. בשנה השלישית ייבחנו המורים בבחינות דמה לבדוק אם הם מבינים ששיוויון אמנם אינו חלק מחוק הלאום אך בלעדיו הם מיותרים.
2.   ציוני הבגרות מרמים ומוטעים. מהשנה הבאה ולמשך שלוש שנים יבוטלו מבחני הבגרות. אחרי זה נראה מה קורה.
3.   מתמטיקה נתונה לפרשנות רבנית אז אולי כדאי לוותר וללמוד רק תלמוד.
4.   יש להגביר את מוטיבציית הנבחנים ע"י הצעת פטור משרות צבאי קרבי למי שפיס"תם אומנותם, או לחילופין
5.   ישראל צריכה לפרוש מאירגון ה – OECD המארגן את מבחני פיס"ה אלא אם כן הבנת הנקרא תהיה רק ל"דברי חכמים יהודים" ובבתי הספר הדתיים בלבד.

ואז נראה איפה סינגפור ואיפה ישראל.




שתפו: