האמת על הפלת המטוס הרוסי



עכשיו המצב ברור. רוסיה פרסמה את גרסתה לאירועים שקדמו ובמהלך הירי (אין ויכוח על כך שהיורים היו מצבא סוריה) על מטוס האליושין שבו נהרגו 15 חיילים רוסים. ישראל פרסמה את גרסתה רק באוזניו של מפקד חיל האוויר הרוסי. אנחנו, תושבי המדינה ואזרחיה, לא אמורים לדעת. ישראל לא פרסמה גרסה משלה. הכתבים הצבאיים קיבלו כמה פירורים בצורת ביקורת על פסיק פה, שורה שם, במסמך הרוסי. בפירור אחד נמסר שהרוסים עשו טעות של 3 דקות בדיווח. בפירור השני נמסר כי מטוסי ישראל בכלל היו בחיפה כשהסורים – פסיכים משתוללים -ירו על הרוסים. בפירור השלישי נמסר כי תמונת המכ"מ שפרסמה רוסיה מזויפת. וחוץ מזה הרוסים לא הפעילו נוהל זיהוי עם הסורים ולכן הם בכלל אשמים. אבל כל זה לא רשמי.

הגדיל לעשות נדב אייל, פרשן ערוץ 10, שכתב מאמר נמלץ ובו דרישה מהממשלה לפנות לעזרת.....דונלד טראמפ. וואו, איזה רעיון מבריק! כי, כידוע, טראמפ הוא סוכן רוסי שהושתל בארה"ב, והוא יוכל להשפיע על שולחיו.
צבטנו בתחת של הדב ועכשיו אנחנו מבקשים להתחבא מאחורי הגב של אמא אמריקה.

נוהל שכן

אז מה באמת היה שם? אני אוהב את גרסתו של נהג מונית שפגשתי לפני 10 ימים. "מה קורה בארץ"? שאלתי כמנהג עיתונאי חוץ שמבקש לברר הלך הרוח במדינה אליה נשלח. "עשינו לרוסים נוהל שכן" הסביר הנהג עם חיוך רחב. ועכשיו אני יודע שאף הוא, כמו נשיא ארה"ב, הוא סוכן רוסי. כי הוא תאר במדויק את המסמך הרוסי שהתפרסם 5 ימים מאוחר יותר. 

האם זה נכון? הנה התשובה לשאלה שבכותרת: זה בכלל לא חשוב. מה שחשוב הוא שבעזרת הצבא הכי טוב במזרח התיכון הסתבכנו עם רוסיה. בשביל מה? בשביל לפוצץ איזה מתקן סורי. הנה תהייה של הדיוט שאולי הוא גם אידיוט: לא יותר עדיף לומר לרוסים שיש מתקן שמפריע לנו ושיזיזו אותו 400 קילומטר מזרחה?

בנימין נתניהו בנה קריירה מהיכולות שלו כמדינאי. המסמך הרוסי מתאר שורה של בקשות שהגיש לפוטין – ושנענו ברוחב לב. נשיא ארה"ב הודיע בערך בשבוע הראשון לכהונתו שהוא לא מתעניין בסוריה. מאותו הרגע היה ברור שהמדינה המתפוררת הזו עוברת לבעלות רוסית. ואם זה המצב, אולי מישהו יכול להסביר את התבונה המדינית העמוקה של ראש ממשלתנו שהמשיך שנתיים לתמוך בקבוצה זו או אחרת של מורדים במשטר הרצחני של בשאר אסד? מילא שאנחנו לא יודעים רוסית כל כך טוב. גם את טראמפ אנחנו לא הבנו?

"עסק הביש" - מהדורה 2?

היה גם ברור מאותו רגע לפני שנתיים שסוריה הופכת למקום שההחלטות לגביו מתקבלות במוסקבה ובטהרן. לצורך הדיון אקבל את דעת הגאון מרחוב בלפור שאיראן היא הדבר הכי מסוכן לישראל. מה עושה מדינאי נבון במצב הזה? ניזהר מלהתקרב לצבא הרוסי ביבשה, בים ובאוויר. רוסים על הגבול שלנו זה כבר לא צבא ערבי שתמיד ניצחנו. זה כבר משהו רציני. ומה עשינו במקום זה? אנחנו נתנו לרוסים התראה של דקות לפני הפצצה, ואיכשהו נתנו להם להאמין שכוחותינו יתקיפו בצפון סוריה ולא במערבה. אחרי שרוסיה השקיעה כה רבות במשטר הנוכחי בסוריה - מה בכלל חשבנו שהם יגידו כאשר מטוס שלהם נופל ובסביבה יש מטוסים ישראליים? לא דומה ל"עסק הביש" במצרים בראשית שנות ה - 50' של המאה הקודמת?

בתמצית: השכל המדיני של נתניהו מתגלה בעיקר כטיפשות מופלגת במקרה הטוב. בן אדם שאסור לסמוך על שיקול דעתו. מסוכן לשכנים ומסוכן עוד יותר לנתינים במקרה הרע.

זו האמת בפרשת המטוס הרוסי. כל השאר ממש לא רלוונטי.



שתפו: