טראמפ, תרד מהגג!


"הארץ" דיווח השבוע כי "החרדים הפילו את הסכם הגג בירושלים – וברקת נותר עם 20,000 דירות על הנייר". הנה לנו, בעניין שולי לכאורה, סיפורה של עיר אומללה ומדיניות מזיקה.
הסכמי הגג הם שיטה להעביר קרקע משימושים ציבוריים חשובים לשימושים פרטיים לא נחוצים ובדרך לעשות את כל הרע הזה בעיסקה בין ראשי רשויות לבין מפלגת כולנו החולשת על ענייני הדיור בישראל. הכל תחת הכותרת של "הורדת מחירי הדיור".
 


הנה נבואה שאפילו שוטים מבינים: כל עוד הריבית היא נמוכה הציבור ישקיע בנכסים – ניירות ערך ונדל"ן. למה? כי כל חסכון אחר נושא תשואה אפסית. שר האוצר, משה כחלון, ופודליו מריצים כאן מדיניות של אינפלציה בנכסים ואותה הוא מנסה אחר כך לדכא בתחום הדיור (אבל לא בבורסה), אחרי שיילד אותה, בבניית שיכוני רפאים. יש לו סיכוי לקבל פרס איג-נובל אם רק ינסח אותה בצורת מחקר אקדמי.

כחלון וראש העיריה רקחו את הסכם הגג. אבל אבוי ואבוי החרדים עליהם נשענים שני האישים האלה מסרבים. החרדים, איך לא, רוצים נתח גדול יותר מהדירות לטובת שכונות סגורות לחרדים בלבד. שטעטל דירושלים. או יותר נכון ירושלים דשטעטל. ואם הם היו משיגים את זה אז מועמדם היה לוקח את הבחירות המוניציפליות הקרבות בהליכה. ואילו לנציג הליכוד לא היה סיכוי.

הנה לכם, מצביעי ירושלים שמחפשים פחות שטעטל ויותר עיר חיה, סיבה טובה לא להצביע בעד חבורת הקואליציה הזו המורכבת מזאב אלקין, יוסף דייטש, עופר ברקוביץ ומשה ליאון. כי אחרי הבחירות וכשיתבררו יחסי הכוחות המדויקים, התכנית תבוצע. אלא אם כן יוסי חביליו יודיע שידו לא תהיה במעל.

גג במקום קרקע

למי שחושב שצריך עוד דירות בירושלים ובעצם בכל מקום בארץ, הנה מתכון תיכנוני שלא דורש קרקע: לקבוע כי כל מבנה בעיר שעומד בתנאים הנדסיים נאותים יוכל להוסיף שתי קומות ללא אישורים נוספים וכי על תוספת הדירות לא יחול היטל השבחה. כך, באחת, כל השטח הבנוי של ירושלים (וכל עיר אחרת) הופך זמין לבנייה נוספת מבלי לגזול קרקע מפארקים ושימושים ציבוריים אחרים. וכן, כל המתבכיינים על ה"מגדלים" שיקומו ויסתירו להם את הנוף - שיתבכיינו. עדיף שיסתירו להם את הנוף מאשר שלא יהיה נוף בכלל – מה שקורה בשיטה הקיימת.
ירושלים, בירתנו הניצחית וכל החארטה סביבה, יוכלו להיות אם ומופת להליך תיכנוני חדש וחדשני.

טראמפ יתמוך

ומה שחשוב לא פחות: אפשר יהיה להשיג לעניין תמיכה של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. הוא לבטח יהיה מאושר מכך שהממשלה יוצאת ממעורבות בשוק הדיור. שאנשי עסקים יעשו מה שהם יודעים הכי טוב. ובמסגרת הנישוקים והחיבוקים סביב הנשיא האמריקני אולי תאמץ ממשלתנו את מדיניותו כלפי נתמכי סוכנות הסעד של האו"ם – אונרוו"א. הוא הודיע על הפסקת הסיוע האמריקאי לאירגון הזה שלדבריו מעודד "פליטות". וכך יאה גם לירושלים. העיר הזו מלאה פליטים – כמו כל מדינת ישראל – והיא נתמכת במיליארדים מתקציב המדינה. הגיע הזמן לקחת טרמפ על טראמפ ושירושלים תפרנס את עצמה כמו תל אביב. בלי סובסידיות.

ואני בטוח שאם כך ייעשה, הנשיא טראמפ יודיע על ביטול התמיכה האמריקאית ב"שתי מדינות".
לא עיסקה טובה, מר אלקין/ברקת/ליאון?







שתפו: