סובסידיה לכולסטרול



אני לא יודע אם שמתם לב אבל בשבוע האחרון היה אירוע "היסטורי" ו"פורץ דרך" במדינת ישראל. ואם לא שמתם לב זה בגלל שאתם שונאי שר האוצר, משה כחלון ("היסטורי") ושר החקלאות, אורי אריאל ("פורץ דרך"). וזה ממש לא יפה. או, לחלופין, ששני האישים האלה מבלבלים את המוח. תבחרו.


האירוע המדובר הוא הסכם עליו הם חתמו עם אירגון הרפתנים לעתיד משק החלב.
"ההסכם מהווה שמירה על ענף החלב והתכנון בו לשמונה השנים הקרובות. עלות ההסכם הינו 450 מיליון ₪.... מדובר בחיסכון של מאות שקלים למשק בית, אשר מוציא למעלה מ - 3,000 שקל בשנה על מוצרי חלב."

לא נכון.

 הממשלה לא שולטת על מחירי כל מוצרי החלב. רק חלב לשתייה, אשל, גיל, שמנת, חמאה 100 גרם, גבינה 5% ושני סוגי גבינה צהובה הם תחת פיקוח מחירים ממשלתי. כל השאר – הרוב הגדול – לא מפוקחים. על המוצרים המפוקחים מוציאה המשפחה הממוצעת עשרות, ולא מאות, שקל לחודש.

אז מניין יגיע אותו "חסכון של מאות שקלים למשק בית"? יחד עם ההסכם הנ"ל הממשלה תפחית את שיעורי המכס על גבינה צהובה מיבוא. פורצי הדרך ההיסטוריים מקווים שההפחתה תביא לירידה במחיר הגבינה דנן. זה יקרה? אולי כן, אולי לא. מחירו של מוצר אינו נקבע לפי המסים המוטלים עליו אלא על פי מה שהצרכנים מוכנים לשלם. ועל זה, בינתיים, הממשלה לא שולטת. האם יבוא בנזין מוזיל את הבנזין? האם יבוא נטול מכס של IPHONE מביא לכך שמחירו בישראל זהה למחירו בארה"ב? ממש לא. אבל טוב שמקווים שכך יהיה.

הרפתנים יקבלו 12% פחות עבור חלב שהם מספקים למחלבות. מכיוון שהם לא פראיירים של אף אחד, וחתמו על ההסכם, ברור שהם יקבלו תמורה מהממשלה. כן, אותם 450 מיליון שקל. מאיפה לממשלה יהיו 450 מיליון כדי לתת לחקלאים? נכון, ממסים שאנחנו נשלם. אז גם אם נשלם פחות על שמנת חמוצה, נשלם יותר במסים.

הפראייר הכלכלי מזריק כולסטרול לעצמו

אבל זה הסיפור הקטן.
יש שני סיפורים גדולים שעליהם לא דיברו שני שרי הממשלה. הראשון נוגע ליצוא. ארה"ב, אירופה, ורוב מדינות העולם לא מתירות יבוא חופשי של תוצרת חקלאית מישראל ומכל מדינה אחרת. ממשלת ישראל, בהפחתת המכס על גבינות צהובות, מתנהגת באופן מטופש למהדרין. רוצים קממבר מצרפת? בבקשה שהאיחוד האירופי יסיר את המכס מתוצרת ישראלית. את זה שכחו. ישראל היא פראייר כלכלי.

השני נוגע לנפשנו. כחלון מוריד את המכס על גבינה צהובה כי היה סיכוי גדול שהוא יפסיד בבג"צ שהגישו המחלבות אחרי שהעלה את מחיר החלב הגולמי (שמוכר הרפתן למחלבה) ופגע ברווחיות המחלבות (יצרני מוצרי החלב) כאשר סרב לייקר את החלב שהם מוכרים לציבור. כחלון מסתכל רק על המדד, ומוכן לשלם מאות מיליונים על השטות המזיקה הזו.

מה הנזק? חלב פרות הוא טוב לעגלים ולא לבני אדם. להפך, שומן מן החי – ככל שהמחקר הבריאותי מצא – לא מביא כל תועלת וכנראה מביא לנזק. על שומן (כולסטרול) השמנת, החמאה והגבינה הצהובה ראוי להטיל מס – בין אם על מוצר ישראלי ובין על מיובא. כי בנפשנו היא לא לצרוך חמאה וגבינת ברי שתורמים לתחלואת סתימת עורקי לב.
עכשיו יש לנו סובסידיה של 450 מיליון שקל לייצור כולסטרול. בשנה הבאה שר הבריאות יקטר על גידול בצריכת סטטינים (תרופה להורדת רמת הכולסטרול בדם) וידרוש תקציב נוסף.

שתפו: