לא למטרות רווח?



אתם קמים בבוקר ומוצאים בתיבת המכתבים שלכם מכתב מרשות המסים המודיע כי מעתה אתם פטורים מתשלום מס הכנסה. אם אתם אנשים פוליטיים בוודאי תאמרו שהממשלה השתגעה. מצד שני, ותרשו לי השערה פרועה, לא תשכרו עורך דין שיגיש בשמכם עתירה לבית המשפט לצוות על הממשלה לחדול מהאפליה ולקבוע לכם שומה כדין.

אבל אם אתם קמים בבוקר ומגלים כי מכתב כזה נשלח לא רק לכם אלא לכל תושבי המדינה ואתם אנשים פוליטיים אתם מתמלאים בחשד. מילא שלא תהיה משכורת למורה של הילדים שלכם או דלק לטיל נגד מנהרות חיזבאללה. אבל איך יממנו לביבי שלנו חמגשיות וקפה שחור? הרי האיש נטול מזומנים וכרטיס אשראי, כמו נזיר בודהיסטי. אז מאיפה יהיה כסף לממשלה?
החשד הסביר הוא שאם כולנו לא משלמים מס, הממשלה מתממנת מתרומות של טייקונים. בדיוק כאמור בטיוטת הצעת כתב האישום נגד אתם יודעים מי. כאן עלולה להיות בעיה: בשביל מי הוא עובד? בשבילנו – רצון רוב העם – או בשביל נדיבי השמפניה והסיגרים?

החציל, העגבניה ומס חברות

תרחיש הפטור ממס לכולנו הוא הזוי. אבל מה בדבר פטור ממס ל"ליגה לצרכנות נבונה" – עמותה שלא למטרות רווח? ה"ליגה" ידועה בפועלה לסימון מחיר על כל עגבניה וחציל ולא רק על המיכל שבו הם נתונים. והנה מתברר שהעמותה הזו שלחה לממשלה מכתב ובו ביקשה להפחית מס חברות ל – 5% כדי לעודד תאגידים לסמן מחירים גם בכתב ברייל. תקין? לא תקין?

מחשיד. הממשלה, ולא ממש מרצונה אלא בלחץ מאסיבי של האמריקאים, הגישה לכנסת הצעת חוק המקשה על הלבנת הון שחור. אלא שההצעה תקועה בוועדת הכספים של הכנסת. מי שתוקע את העניין הוא יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) בטענה שהחוק יפגע בפעילות עמותות שלא למטרות רווח במגזר החרדי (הנקראות בלשון השקר גמ"ח – גמילות חסדים). אני בטוח שאם ראש ממשלתנו היה מגייס למשימה ידיד בשם שלדון אדלסון הממשל האמריקאי היה מסכים לחוק הפוטר את הגמ"חים מנוקדנות החוק המוצע – כלומר מדיווח מי נותן לעמותות האלה את הכסף שהוא – יש החושדים – כסף שחור. אבל רק לפעמים, ולא תמיד.
אחזור ל"ליגה לצרכנות נבונה" – העמותה שלא למטרות רווח  - המבקשת הפחתה ענקית במס חברות. באתר האינטרנט שלה, בניגוד לאתר האינטרנט של הקרן החדשה ובצלם, יש דיווח חלקי בלבד על התורמים לעמותה שעוסקת במלאכת קודש.

העמותות והתאגידים - סיפור אהבה

כמה חוקרים תהו האם העמותות שלא למטרות רווח עסוקות בהגדלת הרווח של תאגידים וגופים פוליטיים. איך אפשר לדעת האם וכמה כסף נתנה "קוקה קולה" לעמותה? לכאורה זו פועלת נגדה בדרישה לסימון הבקבוקים בכתב ברייל. אלא שהסימון מותנה בהפחתה הדראסטית במס חברות שמגדילה את רווחי התאגיד עשרות מונים יותר מאשר עלות הסימון.
החוקרים ביקשו לפצח את היחסים שבין תאגידים לבין עמותות. כאמור העמותות לא מדווחות על כל מקורות ההכנסה. אבל מי יודע כמה התאגידים מעבירים? נכון, מס הכנסה זה שגובה גם מס חברות.
הלכו החוקרים וזיווגו בין המידע של רשויות המס בארה"ב לבין  דיווחי העמותות על מקורותיהן הכספיים. וראה זה פלא מצא מין את שאינו מינו והזדווגו. התאגידים, מתברר, הפקידו את הכסף סמוך למועד שבו נדונה בקשתם מהממשלה לטובה זו או אחרת. מטומטמים הם לא.

טראמפ וגפני נפגשים

החוקר המיוחד בארה"ב מנסה לברר האם תרגיל מהסוג הזה עמד מאחורי המערכה נגד הילרי קלינטון על ידי הממשלה הרוסית בשיתוף פעולה עם המועמד הרפובליקני לנשיאות, דונלד טראמפ.
האם אתם בעד לחקור בנבכי הגמ"ח ובעד לחייב כל עמותה לגלות לציבור ולרשויות המס את רשימת התורמים שלה? או שמא אתם בעד חבורת משחירי ההון מטעם גפני ותלמידי החכמים שלו?

שתפו: