הלהיט הפיננסי החדש



אני לא יודע אם שמתם לב אבל סטטיסטית כל עשר שנים יש משבר/משברון כלכלי/פיננסי. אם נצרף את התחזית של קרן המטבע הבינלאומית לתחשיב הסטטיסטי אז אנחנו קרובים מאוד למשבר ולא למשברון. כי לדעת מומחי הקרן, העולם הפיננסי לא ערוך לקראת המגיפה ומכאן שמה שיתחיל כמשברון יעמיק למשבר וכולנו בצרה צרורה.


אחד המומחים הגדיר את המצב כסילוק הקביים ממי שהשבר ברגלו טרם התאחה. השבר הוא המשבר לפני עשור והקביים היא הריבית הנמוכה כל כך שאי אפשר להורידה כדי לטפל במשבר כאשר יקרה. וזה יקרה על פי התחזית, במהרה בימינו, משהו כמו 2019.  הבנק המרכזי האירופי אף הודיע כי בסוף החודש הוא מפסיק את ה"הזרמה הכספית". זו היתה הדפסת כסף מאסיבית שתמכה במחירי ניירות ערך. ואכן כל הבורסות בעולם תפחו בעשור האחרון לשיאים היסטוריים. הבורסות, כך מומחי הסטטיסטיקה, אמורות ליפול – וזה יכאב במיוחד למי שקרוב לגיל פרישה או לפנסיונרים שאינם מבוטחים כנגד תנודות השוק הפיננסי. וכאשר הפיננסים בצרות זה מתגלגל מהר מאוד לייצור, לבניין ולדברים מוחשיים יותר. אז לא רק שהחיסכון שלנו בסכנה גם האבטלה אורבת מעבר לדלפק.

המיגון המוצע

איך מתגוננים כנגד החור הנפער בכלכלה העולמית? למומחים יש גם תשובה לעניין הזה. תיקנו "שורט". "שורט" זה הימור שמחיר ניירות הערך ייפלו ואם זה קורה ואתם יושבים על ה"שורט" אתם יכולים להתעשר בממדי ענק. הכל בתנאי שכל האחרים לא יעשו כן והמערכת הפיננסית לא תקרוס כולה. רוצים להמר? יש לכם לב חזק? יאללה.

אתם מוותרים על רווחי ענק? אתם מסתפקים בתשואה צנועה אך סולידית? ההמלצה של מומחינו היא למכור מניות ולקנות אגרות חוב. ומה יקרה אם תקנו אגרות חוב של אמזון והיא תיפול? אז תמות נפשכם עם פלישתי אמזון שהיא אחד מששת התאגידים (ביניהם מייקרוסופט, אפל, פייסבוק ונטפליקס) שמניותיהם הניבו את מירב הרווחים בשנים האחרונות. מומחי הסטטיסטיקה טוענים בלהט שמחירי המניות של ששת הגולייתים האלה מנופחים להחריד.

החלופה המוכרת לכל המחלות הצפויות היא להיתכנס בצל קורתה של ממשלה. אג"ח ממשלתית זה אייזן בטון. ואולי לא? מי מוכן לקנות אגרת חוב של אנגליה ערב היום שבו תיבעט החוצה מהאיחוד האירופי? אבל אין כמו ממשלת ישראל. היא מה-זה-עוצמתית. אלא אם כן מומחי הסטטיסטיקה טועים וגל התייקרויות המתוכנן לסוף החודש וראשית החודש הבא הוא קשקוש ומשה כחלון שולט בכלכלה ביד בטוחה. מה שכלל לא בטוח.

קש או קשקוש

ואם כך, מהו הלהיט הפיננסי המובטח בכותרת המאמר הזה?
כסף. קש מאני. טמון עמוק מתחת לבלטה או בבוידעם. אמנם יש אופציה להחזיק כסף בבנק אבל אם אתם מהעשירון העליון כדאי לזכור שבחו"ל ביטוח פיקדונות מוגבל בסכום. למען עניי העשירון הזה מוצע לפזר את המזומן בין כמה בנקים, בכל בנק עד לתקרה המבוטחת. ובישראל? אנחנו אור לגויים ופה אין בכלל ביטוח פיקדונות.

אתם מסודרים? סידרתם מקום בבוידעם? יש עוד בעיה אחת: המומחים המצוטטים לעיל מעולם לא חזו נכון כל התפתחות משמעותית. אז אולי במקום לקנות "שורט" על מניות כדאי לקנות "שורט" על תחזיות.

התנפח לכם הראש מהכן/לא של המאמר הזה? קחו אדוויל/נורופן. אבל יש הטוענים שזה ממש מזיק לכליות. אז שתו כוס מים קרים.



שתפו: