אשמת מונופול



מדוע מחירי החשמל יעלו בקרוב? מי שקורא עיתונים, מקשיב לרדיו וצופה בטלוויזיה יודע את התשובה: כי חברת חשמל היא מונופול. ומי מכם שקורא את העיתון "הארץ" יודע שמן הראוי לפרק את המונופול, לייצר תחרות חופשית ואז מחירי חשמל ירדו ובא לציון הגואל.

וזה, כמאמר הילדים, קשקוש בלבוש.
 

מצער לספר לפרשנים ה"מומחים" שלא אנחנו המצאנו את הגלגל. כמה ספקי חשמל יש בניו יורק? כמה כאלה בטנסי? כמה בלונדון ופאריז? איפה שלא תסתכלו תמצאו ששוק החשמל הוא מונופול או דואופול, ובמקרה הקיצוני יש בו שלשה ספקי חשמל. מה שמעניין במקרים האלה הוא שהפרשי המחיר הם זעירים, די דומה להפרשי העמלות בין בנק לאומי לבנק הפועלים. רוב משקי הבית לא טורחים לנוע בין ספקי החשמל. כי בין "תחרות" לבין מחיר יש לפעמים פער תודעתי ענק. אבל במציאות – ולא בתודעה הכלכלית – החיים הרבה יותר פשוטים. כשיש 100 מתחרים אולי תהיה תחרות. כאשר יש 3 תהיה "תחרות", כלומר קשקוש.
יש בין הכלכלנים מיעוט שאת משנתו ניתן לתמצת כך: אם יש כלכלה חופשית, היא לא תהיה תחרותית. איך זה? כי קפיטליזם נוטה, על פני זמן, לריכוזיות.

WAZE vs. MAPS

קחו את האפליקציה שרבים משתמשים בה: WAZE. זו המצאה ישראלית שמייסדיה עשו אקזיט מוצלח ביותר ועתה היא בבעלות אחרת. מי קנה אותה?  גוגל. אז מה הבעיה? כי האפליקציה החלופית, MAPS, אף היא בבעלות גוגל. הנה לכם תחרות בין שני ספקי "ניווט כבישים" שנגמרה במונופול. יש בערך ארבע אפליקציות למוניות. מי שולטת בישראל על 90% מהנסיעות באמצעות אפליקציה? GETTAXI. למה? באמת לא משנה איך זה קורה. אבל זה קורה כל הזמן.
מי יצרן הפסטה הכי גדול בישראל? אסם. ומי היבואן הכי גדול? גם כן אסם. יש בארץ עשרות סוגי שוקולד מיובאים. כמה יבואנים יש? אפילו לא עשירית ממספר היצרנים בעולם. למה?  שאלה טובה, ויש הטוענים מעניינת. אלא שזו המציאות. תחרות של ממש היא תופעה נדירה בכלכלה. "תחרות", כלומר מראית עין של תחרות, יש בשפע. יש בירושלים, עיר מגורי, עשרות תחנות דלק. כמה מהן מוכרות מתחת למחיר במרבי שקובעת הממשלה? 2-3 ואף לא אחת מהן על דרך ראשית. זו "תחרות".

יבוא חשמל ללא מכס

הימין הכלכלי מציע, במטרה להוריד את "יוקר המחיה" יבוא חופשי של מזון ללא מכס. איזה רעיון מבריק? מתברר שאין אף מדינה שבחרה במסלול הזה וכולן מאותו הטעם: הגנה על יצרני מזון מקומיים. על פסטה אין מכס. האם יש פסטה מיובאת שזולה יותר מזאת של אסם שתפסה נתח שוק משמעותי?
נחזור לחשמל.
את מחיר החשמל לא קובעת חברת חשמל.  מה שלא מפריע לכל המומחים לקשקש על מונופול ותחרות. מי שקובע את מחיר החשמל זו הממשלה באמצעות רשות החשמל שהיא הפודל של הממשלה – וסליחה מכלבי הפודל על האיזכור השלילי. אבל במקום לצעוק שיש לנו ממשלה מחורבנת מעדיפים קשקשני הכלכלה לצעוק על מונופול שהוא נטול שליטה על מחיר התפוקה שהוא מוכר.

יש לי הצעה לקשקשני הכלכלה: תלחמו למען יבוא חשמל ללא מכס. זה בטח יעזור, הלא כן?


שתפו: